Max Verstappen bij opening F1-seizoen Viaplay: 'Er is nog werk aan de winkel'
Gepubliceerd op 07 maart 2025 door Coen Versteeg
Op het circuit van Zandvoort trapte Viaplay voor de Nederlandse pers het Formule 1-seizoen af. Ook Max Verstappen leverde een bijdrage met een interview via een videoverbinding vanuit Monza. De viervoudig wereldkampioen keek onder meer terug op de wintertest, blikte vooruit op het seizoen en vertelde over Verstappen.com Racing.
Welk gevoel overheerst bij jou na de wintertest?
"Werk aan de winkel. Ik denk dat als je naar de rondetijden kijkt, McLaren de favoriet is. Bij ons ging nog niet alles helemaal soepel, maar ik denk dat we wel wat ideeën hebben hoe we het moeten verbeteren. Ik heb ook veel tijd doorgebracht op de simulator, zelfs gisteren nog bij het team. Ik denk niet dat we in Melbourne mee kunnen doen om de overwinning, maar hopelijk kunnen we in een aantal wedstrijden wel wat verbeteringen doorvoeren."
Ben je blij met de upgrades van de auto en de stappen die het team heeft gemaakt in de winter?
"Het is nooit goed genoeg natuurlijk, maar ik denk dat we zelf misschien wat meer hadden verwacht van Bahrein. Na de test heb je natuurlijk wat meer tijd om door de data te gaan en trek je bepaalde conclusies. Ik denk dat in Melbourne het allemaal wat optimaler afgesteld kan staan, maar zoals ik zei, denk ik dat we wat dingen moeten verbeteren."
Voelt de auto anders dan vorig jaar?
"Qua balans is de auto wat meer 'samen' bij het ingaan van de bocht tot het midden van de bocht, maar aan de andere kant zijn er nog altijd problemen met de kerbs en de hobbels. Dat is bij ons niet het sterkste punt. Daar blijf ik altijd op doorhameren."
Verstappen.com Racing geeft nu de kans om een simcoureur in een auto te laten stappen. Hoe werkt dat?
"Daar zijn we nu druk mee bezig. Ik zit vandaag op Monza en we zijn hier aan het testen. Ik houd een beetje alles in de gaten en ben aan het kijken hoe dingen transformeren. Er is natuurlijk nog wat werk aan de winkel, maar dat is heel normaal. Beetje finetunen met de auto en ondertussen ben je bezig met de rijders. Er zitten natuurlijk drie rijders op één auto in endurance en twee in de sprintcategorie. Stap voor stap proberen we het beter voor elkaar te krijgen. Ook met Chris (Lulham), de simcoureur, zodat hij zich comfortabeler gaat voelen in de auto. Je kan je natuurlijk heel goed voorbereiden op de simulator, maar aan de andere kant voelt het heel anders als je in de auto zit. Zeker met de G-krachten voelt het allemaal net wat extremer aan."
Heb je zelf nog gereden?
"Vandaag niet. Ik zat gisteren nog in de simulator bij Oracle Red Bull Racing in Milton Keynes en zoals ik zei, zitten we al met drie man in de auto, dus met vier man is het dan redelijk druk. Twee weken terug heb ik wel nog even kunnen rijden in Paul Ricard. Ik vind dat natuurlijk hartstikke leuk."
Hoe gaat de transformatie van een rijder die heel goed op de simulator is en dan zo in de auto stapt?
"Nou ik denk dat er heel veel goede simulatorcoureurs zijn die heel hard een rondje kunnen rijden. Maar het gaat er natuurlijk om hoe je dingen begrijpt, ben je goed met de set-up, kan je je snel aanpassen in verschillende omstandigheden met verschillende auto’s. Dat soort dingen kon hij al heel goed op de simulator. Het wisselen tussen verschillende auto’s was iets waar Chris in uitblonk, waardoor ik denk dat hij kans verdient om de stap naar het echte racen te maken."