scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max op P2 na eerste dag in Singapore: “Een positieve dag”

Gepubliceerd op 15 september 2017 door Johan Peeters

Max Verstappen heeft de eerste dag in Singapore afgesloten op een tweede plek. Tijdens de tweede vrije training in aanloop naar de Grand Prix van Singapore was zijn Red Bull Racing-teamgenoot Daniel Ricciardo, net als in de eerste vrije training, het snelst. Lewis Hamilton werd in zijn Mercedes derde.

“Het was een positieve dag, vanaf het begin ging de auto goed vandaag”, laat Max aan Verstappen.nl weten. “Het kan altijd beter maar met beide auto’s op de plekken één en twee mogen we niet klagen. We zullen mijn motor nog moeten checken, omdat we op de rechte stukken wat problemen hadden. Ik denk dat de snelheid er nog niet helemaal is en we de balans van de auto nog kunnen verbeteren. Ik kijk met vertrouwen uit naar morgen. Mercedes en Ferrari stonden vandaag verder weg, maar die zullen er morgen wel weer bij staan, omdat ze altijd wat extra hebben in Q3. Maar ik denk dat het onze beste kans is dit jaar.”

De eerste vrije training werd nog bij daglicht verreden, maar bij aanvang van de tweede vrije training is het inmiddels donker geworden in Singapore. Het kunstlicht is ontstoken als de coureurs zich opmaken voor het tweede deel van de vrijdag. Kevin Magnussen en Carlos Sainz openen de dans, beide heren reden de eerste vrije training niet om Antonio Giovinazzi en Sean Gelael tijd in auto te gunnen.

Vanaf het begin is er veel actie op de baan en na een minuut of zeven meldt ook Max zich op het circuit. Met de super zachte banden onder zijn RB13 zet Max zich na zijn eerste snelle rondje op P2 achter teamgenoot Daniel Ricciardo. Beide Red Bulls blijven de tijden aanscherpen en Max zet even later een nieuw officieus baanrecord. P1 dus voor de snelle Limburger.

Ricciardo neemt even het stokje over van zijn jonge teamgenoot, maar Max pareert enkele tellen later en herovert de eerste plek om daarna naar de pits terug te keren. Hamilton volgt achter de beide Red Bulls op P3, terwijl de Ferrari’s nog wat achter blijven op de plekken acht en negen.

Na een half uur wordt het wat rustiger op de baan. Slechts een handvol coureurs is op het asfalt te vinden. Onder hen Valtteri Bottas die een poging doet de tijd van Max aan te vallen. De Fin komt er op de ultra zachte banden niet aan te pas. De snelle tijd van Max wordt benaderd, maar niet verbeterd. Zijn teamgenoot Hamilton lukt dit wel. Hij schaaft een halve seconde van de tijd van Max af en neemt P1 over.

Ricciardo doet daar even later een schepje bovenop en klimt naar P1. Max, ook in een snelle ronde, moet van het gas vanwege gele vlaggen. Als de Nederlander opnieuw aanzet komt hij net iets te kort om P1 weer terug te pakken. Ricciardo zet nogmaals aan en vergroot het gat naar Max tot een dikke halve seconde. Nog steeds kunnen de Ferrari’s zich niet mengen in de strijd om de snelste tijden. Even later zien we Max die met het rechter achterwiel de muur kust en terug kan keren naar de pits.

Halverwege de sessie volgt er een virtual safety car-periode als er, na een touche met de muur van Vettel, een reclame bord op de baan ligt. Als het obstakel is weggehaald kan de actie worden hervat. In de periode die volgt zien we geen coureurs met nieuwe banden de baan op gaan. Iedereen is bezig met lange runs.

Met nog een half uur te gaan wordt het druk op de baan. Alleen Max, Lance Stroll en Kimi Raikkonen staan in de pits. Als Max zich even later ook op de baan begeeft, liggen er super zachte banden onder zijn RB13. Teamgenoot Ricciardo is met de ultra zachte banden onderweg. De Australiër is snel en zijn tijden zijn een stuk sneller dan die van zijn concurrenten op de paarse band.

Ook Max rijdt snelle tijden tijdens zijn lange run op de super zachte banden. Beide Red Bulls lijken snel tijdens de racesimulatie en ook de snelheid over één rondje lijkt goed te zijn.

In de slotfase worden Romain Grosjean en Nico Hülkenberg naar binnen geroepen vanwege problemen met hun auto’s. Bij de Haas van de Fransman wordt een probleem met de telemetrie als oorzaak gegeven, terwijl bij Renault een probleem met de motor de oorzaak lijkt te zijn.

Uitslag tweede vrije training Grand Prix van Singapore:

01  3 Daniel Ricciardo    Red Bull Racing TAG Heuer   1:40.852          33
02 33 Max Verstappen      Red Bull Racing TAG Heuer   1:41.408 +0.556s  28
03 44 Lewis Hamilton      Mercedes                    1:41.555 +0.703s  36
04 77 Valtteri Bottas     Mercedes                    1:42.104 +1.252s  35
05 27 Nico Hulkenberg     Renault                     1:42.448 +1.596s  33
06  2 Stoffel Vandoorne   McLaren Honda               1:42.501 +1.649s  34
07 14 Fernando Alonso     McLaren Honda               1:42.788 +1.936s  32
08 11 Sergio Perez        Force India Mercedes        1:42.826 +1.974s  35
09  7 Kimi Räikkönen      Ferrari                     1:42.835 +1.983s  30
10 31 Esteban Ocon        Force India Mercedes        1:43.054 +2.202s  34
11  5 Sebastian Vettel    Ferrari                     1:43.104 +2.252s  33
12 55 Carlos Sainz        Toro Rosso                  1:43.236 +2.384s  38
13 26 Daniil Kvyat        Toro Rosso                  1:43.608 +2.756s  32
14 30 Jolyon Palmer       Renault                     1:43.795 +2.943s  32
15 19 Felipe Massa        Williams Mercedes           1:43.836 +2.984s  32
16 18 Lance Stroll        Williams Mercedes           1:44.301 +3.449s  32
17 20 Kevin Magnussen     Haas Ferrari                1:44.417 +3.565s  32
18  8 Romain Grosjean     Haas Ferrari                1:44.928 +4.076s  29
19 94 Pascal Wehrlein     Sauber Ferrari              1:45.673 +4.821s  34
20  9 Marcus Ericsson     Sauber Ferrari              1:45.721 +4.869s  35 


Klik hier voor de prijsvraag van de GP van Singapore en win een 1:8 Max Verstappen 2017 helm!