Verstappen vierde in Sepang na VT2: “Moeten ons nog verbeteren”
Gepubliceerd op 29 september 2017 door Bryan van Berlo
Max Verstappen heeft de tweede vrije training voor de Grand Prix van Maleisië als vierde afgesloten. Met een 1:32.109 op de supersofts eindigde de Nederlander vlak achter teamgenoot Daniel Ricciardo, die een honderdste van een seconde rapper was. Ferrari was het snelst, met Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen op de eerste en tweede plaats. Een openstaande putdeksel zorgde met nog twintig minuten op de klok voor een voortijdig einde van de sessie. Slachtoffer was Romain Grosjean, die over de deksel heen reed en na een klapband hard in de bandenstapel belandde.
Volgens Max kan Red Bull nog niet de strijd aan met Ferrari: “Op het moment nog niet. Sebastian was erg snel. We hebben een aantal dingen met de auto geprobeerd, al werkten deze nog niet zo goed op de nieuwe supersofts. Toen ik terugkeerde in de pits hebben we weer wat veranderd, maar je weet dat het op gebruikte banden niet zo geweldig is om een goede ronde te rijden. Desondanks heb ik mijn rondetijd nog met vier tienden verbeterd. Morgen zal het beter gaan, maar we moeten ons nog verbeteren om Ferrari dan te verslaan.”
Over de racesnelheid weet Max te vertellen: "Ik heb vanwege de rode vlag geen lange run kunnen doen, dus het is lastig te zeggen. De tijden van Daniel waren niet slecht, maar ze waren niet zo goed als die van Sebastian. We hopen op regen, aangezien we dan altijd beter zijn. Op een droge baan kan het beter. Het is niet zoals in Singapore, waar we het snelst waren. Al met al was het een positieve dag. Ik had geen grote problemen, maar we moeten hard blijven werken om de auto te verbeteren. Hetzelfde geldt voor de balans. Deze was niet slecht, maar kan nog iets verbeterd worden. Dan zullen we zien of we Ferrari kunnen aanvallen, maar op dit moment lijken ze erg sterk."
Verstappen geeft ook aan het eens te zijn met het stilleggen van de sessie na het loslaten van de putdeksel: “Dat snap ik volkomen. Je kunt met zo’n gat niet meer rijden, zelfs na de crash. Ze zullen er naar kijken en dan zal het morgen ongetwijfeld opgelost zijn.”
Bij aanvang van de tweede vrije training is het, in tegenstelling tot de eerste sessie, droog en kunnen de coureurs op slicks een droge baan op. Romain Grosjean opent de dans door als eerste op de softs een rondetijd neer te zetten. Ook Verstappen komt na een paar minuten uit de pits en rijdt zichzelf na zijn eerste getimede ronde (1:32.739) naar de eerste plek. Na vijf keer het circuit rond te zijn gegaan, keert de Nederlander terug naar de pits. Sebastian Vettel neemt deze plek even later over door met een 1:32.456 een kleine drie tienden harder te gaan. De Duitser breekt hiermee ook gelijk het nog uit 2005 daterende baanrecord van het Sepang International Circuit.
Hoewel het gros van het veld op dat moment op de softs staat, opteren de coureurs van Williams en McLaren voor de superzachte band. Toro Rosso-coureurs Carlos Sainz en Pierre Gasly hebben de medium band laten monteren. Laatstgenoemde ondervindt nog wat problemen bij het terugkeren in de pits. De Renault-krachtbron in de STR12 geeft een flinke plof rook. Het blijkt echter geen groot probleem aangezien de Fransman even later weer naar buiten gaat.
Na een half uur is het Vettel die de eerste plek inneemt met daarachter Verstappen, Raikkonen, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. De top zes bevindt zich op dat moment allemaal binnen een seconde van de snelste tijd.
De coureurs hebben vanwege de regenval in de eerste vrije training nog weinig kans gehad om de limiet op kunnen zoeken. Bottas en Hamilton gaan hier net over heen, als ze een uitstapje buiten de baan maken en in het grind terecht komen. Beiden kunnen hun weg echter vervolgen. Hetzelfde geldt voor Sainz. De Spanjaard is bovendien verre van tevreden over de auto en klaagt hierover bij het team.
Met iets minder dan een uur te gaan, komt Max Verstappen weer de baan op, ditmaal met de supersofts gemonteerd. Ricciardo doet hetzelfde en verbetert zijn tijd naar een 1:32.009, goed voor P1. Max verbetert zijn tijd wederom, maar blijft steken op de derde plek. De Red Bull Racing-coureur geeft aan niet blij te zijn met de balans in de auto: “Ik heb veel te veel onderstuur.” Verstappen keert hierna terug in de pits. Hij heeft op dat moment acht ronden achter zijn naam staan.
Bijna het volledige veld staat inmiddels op de supersofts en er worden een aantal snelle ronden gereden. De Ferrari-coureurs duiken al relatief snel onder de tijd van de Red Bulls en zo bezitten Vettel (1:31.261) en Raikkonen (1:31.865) respectievelijk P1 en P2. Lewis Hamilton komt even later niet verder dan P5, al was zijn ronde niet geheel foutloos. Alonso doet goede zaken om deze plek over te nemen en de Brit door te verwijzen naar de zesde plaats.
Als er nog een half uur te gaan is, komt Verstappen weer naar buiten op het eerder gebruikte setje van de superzachte band. Het is echter van korte duur, aangezien hij na één getimede ronde weer naar binnen komt. De Limburger blijft hiermee op een schamele elf ronden steken.
Op het moment dat de coureurs met hun lange runs bezig zijn en de rondetijden niet meer verbeteren, zorgt Romain Grosjean voor een code rood als de Fransman hard in de bandenstapel klapt. De oorzaak blijkt een openstaande putdeksel te zijn, die de rechter achterband van de Haas liet exploderen. De safety car rijdt na het incident direct de baan op om de kerbstone waarin de putdeksel verwerkt is, te inspecteren. De sessie wordt niet meer herstart en zo zit de laatste vrijdag voor het circuit in Sepang erop.
Uitslag tweede vrije training Grand Prix van Maleisië:
01 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:31.261 23 02 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.865 +0.604s 19 03 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing TAG Heuer 1:32.099 +0.838s 19 04 33 Max Verstappen Red Bull Racing TAG Heuer 1:32.109 +0.848s 11 05 14 Fernando Alonso McLaren Honda 1:32.564 +1.303s 14 06 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:32.677 +1.416s 15 07 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:32.720 +1.459s 21 08 11 Sergio Perez Force India Mercedes 1:32.862 +1.601s 20 09 27 Nico Hulkenberg Renault 1:33.060 +1.799s 24 10 31 Esteban Ocon Force India Mercedes 1:33.096 +1.835s 24 11 30 Jolyon Palmer Renault 1:33.381 +2.120s 26 12 19 Felipe Massa Williams Mercedes 1:33.394 +2.133s 20 13 2 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1:33.673 +2.412s 15 14 18 Lance Stroll Williams Mercedes 1:33.818 +2.557s 16 15 10 Pierre Gasly Toro Rosso 1:34.043 +2.782s 22 16 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:34.104 +2.843s 19 17 8 Romain Grosjean Haas Ferrari 1:34.118 +2.857s 18 18 20 Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:34.343 +3.082s 17 19 94 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 1:35.246 +3.985s 29 20 9 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:35.697 +4.436s 27