Exclusief interview met Max Verstappen: “RB14 is een goede stap vooruit”
Gepubliceerd op 26 februari 2018 door Julien Lemmen
Terwijl Daniel Ricciardo tijdens de eerste testdag van het nieuwe Formule 1-seizoen de RB14 op het circuit van Barcelona de sporen geeft, sprak Verstappen.nl uitgebreid met Max Verstappen in het motorhome van Aston Martin Red Bull Racing. In het eerste deel vertelt de Nederlander onder meer over de winterstop, het aankomende seizoen en de nieuwe RB14. In deel twee, dat woensdag verschijnt, gaan we verder in op het leven van Max, zowel op als buiten het circuit.
Max, je mag morgen eindelijk weer in de auto stappen. Hoe was de winter voor jou?
“Ik ben druk met trainen bezig geweest, dat heb ik vanaf januari het meeste gedaan. Voor de rest niet zo heel veel. Ik heb trouwens wel mijn motorrijbewijs gehaald, dat vond ik noodzakelijk en het is erg relaxed in Monaco, vooral met het goede weer. Het is altijd wel fijn om een motor te hebben.”
De nieuwe kleurstelling is vandaag aan het publiek getoond. Wat vind je hiervan in tegenstelling tot de camouflage-livery die net na de presentatie is gebruikt?
“Ik vind deze versie mooier. De camo heb ik natuurlijk in het echt gezien in Silverstone, maar ik denk dat je die snel moe wordt. Ik vind de livery zoals die nu is gewoon prima. Uiteindelijk maakt het mij ook niet zoveel uit hoe de auto eruit ziet, als hij maar snel is!”
Heb je, ondanks dat je nog niet hebt gereden met de RB14, door de simulator toch al een goed gevoel gekregen van de auto?
“Ja, de eerste cijfers komen van de windtunnel af en dat moet je dan op de simulator proberen zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Dus dat is altijd een beetje moeilijk te zeggen, maar het voelde allemaal prima aan. We hebben niet veel grote problemen gehad.”
“Vorig jaar was het moeilijk te voorspellen omdat het een totaal nieuwe auto was. Je denk dat het hard gaat, maar je weet niet of het hard genoeg is. Nu ken je enigszins het gevoel van de auto van eind vorig jaar. De RB14 is een goede stap vooruit, dus daar ben ik wel blij mee.”
Heb je in de simulator al getest met de halo op de auto en heb je al wat aan de halo kunnen wennen?
“Ja, die hebben we er op gezet. Je hebt zo’n ding in het midden, dus daar moet je een beetje omheen kijken. Als je dicht bij zo’n paal zit, gaan je ogen er natuurlijk wel een beetje omheen kijken. Dan heb je toch een beetje een waas in het midden van je gezicht. Het is niet ideaal, maar ik denk dat we even moeten kijken hoe het gaat als het wat donkerder is, zoals in Singapore of Bahrein, of met veel hoogteverschil.”
Beschrijf je gevoel eens tijdens de eerste ronde in een nieuwe auto. Wat gaat er door je hoofd? Hoe belangrijk is die eerste indruk?
“Je moet vanuit je gevoel rustig opbouwen en niet meteen vol gas gaan, dat gaat ook niet. Je moet toch allerlei dingen testen in het begin, dus je bouwt de snelheid normaal gezien ook rustig op. Het is tenslotte de eerste dag. Van vorig jaar weet je wel hoe de auto reageert, dus ik denk dat het niet heel nieuw zal aanvoelen.”
Heb je al snel genoeg in de gaten welke kant het opgaat met de auto?
“Ja dat denk ik wel. Ik verwacht dat je na één dag al enigszins weet of de auto een goede of moeilijke balans heeft.”
Zijn er nog bepaalde aspecten veranderd aan de auto ten opzichte van vorig jaar waarop je zelf veel invloed hebt gehad?
“Je vertelt wat de problemen aan de vorige auto waren en die probeer je natuurlijk op te lossen met de nieuwe auto. Dan is het natuurlijk aan de designers om te kijken waar ze dat willen gaan doen. Ik vertel simpelweg wat de mankementen van het vorige jaar waren en waar we beter konden zijn. Op sommige circuits heb je bijvoorbeeld te veel onderstuur en op andere weer te veel overstuur, dat soort dingen. Je probeert dat dan natuurlijk met de nieuwe auto wat beter voor elkaar te krijgen.”
Is Barcelona het ideale circuit om op te testen?
“Als goed weer is en het warm is wel, maar nu met deze kou niet. Je krijgt dan namelijk heel moeilijk temperatuur in de banden. Ook is met het nieuwe asfalt de bandenslijtage gering, daarom is het deze week nog niet ideaal. Vorig jaar was het weer iets beter, nu is het wel heel koud. Van de andere kant ga je in de winter wel wat harder. Het is frisser, dus de motor hoeft minder hard te werken.”
“Het circuit zelf is wel ideaal, het heeft zowel snelle als langzame bochten. Het circuit is dus heel geschikt om de aerodynamica te testen, daarom komen ze hier normaal ook altijd met de eerste grote updates.”
Tenslotte, op welk circuit zou je het liefste willen winnen?
“Spa-Francorchamps, Singapore en Monaco. Singapore en Monaco omdat het allemaal in de kwalificatie moet gebeuren. Dan heb je de race wel redelijk in je zak. Het zijn daarnaast mooie stratencircuits om te winnen. In Spa zou ik graag willen winnen omdat het een super circuit is. Het is mijn lievelings circuit en er zijn natuurlijk veel fans. Tot nu toe is het daar altijd mis gegaan, maar wie weet wat dit jaar brengt!”