Openhartig interview met Jos Verstappen: “Max heeft winnen en verliezen geleerd"
Gepubliceerd op 02 maart 2018 door Bryan van Berlo
Terwijl de derde testdag op het besneeuwde Circuit de Barcelona-Catalunya letterlijk in het water viel, had Verstappen.nl een uitgebreid en openhartig gesprek met Jos Verstappen in het motorhome van Aston Martin Red Bull Racing. In het eerste deel vertelt Jos over de Formule 1 in het algemeen en de successen en tegenslagen van Max. In deel twee, dat morgen verschijnt, wordt de leerschool van Max uitgebreid doorgenomen en blikken we vooruit op de toekomst.
Heb je dit soort winterse omstandigheden al eens eerder meegemaakt?
“Ik was er vanmorgen nog over aan het denken. Je maakt dit natuurlijk niet snel mee. Ik ben wel een keer hier geweest toen er sneeuw op het circuit lag, maar dat is al heel lang geleden.”
Vind je het als vader zijnde fijn dat je zoon met de halo nu beter beschermd is? Of zie je de constructie liever verdwijnen?
“Ik vind het niet in het concept van de Formule 1 horen. Het zijn open raceauto’s en dan hoort een halo daar eigenlijk niet op te zitten. Natuurlijk snap ik het vanwege de veiligheid, maar ik vind het een onding om te zien. Ze hadden er misschien wat langer naar moeten kijken. Het scherm dat ze laatst in de IndyCar hebben getest, vond ik er al beter uitzien. Dan vraag ik me af waarom ze dat hier niet voor elkaar krijgen. Ik hoop dat het in de toekomst iets anders wordt dat er mooier uit ziet.”
De auto’s van tegenwoordig worden steeds zwaarder en groter. Ook hebben ze tegen de 1000 pk aan vermogen. Denk je dat je met de auto’s van tegenwoordig beter of juist minder goed uit de voeten had gekund dan met de auto’s uit jouw tijd?
“Het blijft een raceauto, dus ik denk niet dat dat heel veel verschil had gemaakt. Je werkt ergens naartoe, je komt in de Formule 1 en dan heb je je eerste tests. Je went aan de omstandigheden. Ik denk dat ik me hier ook had aangepast, het had waarschijnlijk niet veel uitgemaakt.”
Als jij iets zou mogen veranderen aan Formule 1 als geheel of aan de Formule 1-auto’s zelf, wat zou het dan zijn?
“Ik zou de downforce aanpassen. Deze is nu te groot waardoor je niet meer kunt inhalen. Dat maakt het racen minder spectaculair. Ik zou de teams ook meer motoren geven in plaats van minder. In de situatie met drie motoren gaan de teams minder rijden en dat heeft weer gevolgen voor de fans omdat ze minder auto’s zien. Ik snap dat concept dus helemaal niet.”
“Ik zou ook de halo van de auto af halen en als allerbelangrijkste, het feit dat je motoren meer op een lijn krijgt. Ik snap dat een Mercedes of Ferrari dat voordeel wil blijven houden, maar voor de Formule 1 en haar toekomst zou dat mooier zijn. Er zijn dan meer teams die de mogelijkheid hebben om te winnen. Hoe mooi zou het zijn als teams zoals McLaren, Red Bull, Mercedes en Ferrari allemaal in staat zijn om te winnen? Daar komen de mensen voor! Het feit dat je niet weet wie er wint, maakt het juist zo spannend. Als dingen zoals deze zouden veranderen, krijg je heel andere races.”
Max heeft sinds zijn debuut in de Formule 1 al verschillende successen geboekt en de aandacht wordt alsmaar groter. Is het nodig om hem met de voeten aan de grond te houden en zo ja, hoe doe je dat?
“We zijn met Max, Raymond en ik een team van drie en we bespreken alles. Zoals ik soms dingen fout doe, doet iedereen dat. Ik denk dat we elkaar de waarheid kunnen vertellen en dat is het allerbelangrijkste, dat je alles met elkaar kan bespreken. Max is gewoon zichzelf en dat zal hij altijd blijven. Ik denk dus niet dat Max niet met de voeten op de grond blijft.”
Moet je jezelf niet af en toe in de arm knijpen als je Max een race ziet winnen?
“Ik vond het afgelopen jaar zo speciaal dat Max na zoveel tegenslagen zo sterk was als in Maleisië. In Mexico vond ik hem nog sterker, maar daar werkte de auto ook goed. Ik vond het geweldig om te zien dat Vettel, Hamilton en Max met z’n drieën de eerste bocht in doken. Twee wereldkampioenen en dan komt Max er als klein mannetje als beste uit. Dat is ook wel de kracht van Max.”
De hele carrière van Max is een grote stijgende lijn geweest, het ging ook alsmaar beter en beter. Vorig jaar was er voor het eerst echt sprake van tegenslag. Hoe heb jij dat ervaren?
“Ik voelde zijn pijn en wat het met hem deed. We hebben er veel over gesproken en zijn soms ook gaan samenzitten, dat was af en toe even nodig. Gelukkig hield de pech op een gegeven moment een beetje op. Max stond er desondanks altijd positief in. Misschien heeft het wel zo moeten zijn, zodat hij zich kon realiseren wat er allemaal om hem heen gebeurt en wat het allemaal inhoudt. Ik denk dat hij daar van geleerd heeft. Zoals je van winnen leert, leer je ook van verliezen. Dat is soms nodig.”
Hoe heb jij Max daarin kunnen helpen? Heeft jouw ervaring met tegenslag daar ook bij kunnen helpen?
“Je praat er over, ook samen met het team. Zij willen ook winnen en komen hier niet om uit te vallen. Ze doen er alles aan en helpen van alle kanten. Het is het hele team met Max, Raymond en ik. We willen allemaal dezelfde kant op, maar hij moet het doen, het accepteren en positief zijn. Hoe positiever hij is, hoe beter het is voor zijn team en de monteurs. Dat moet Max ook zo zien en voelen.”