Max Verstappen zesde in Grand Prix van Australië: "Auto moeilijk te besturen"
Gepubliceerd op 25 maart 2018 door Julien Lemmen
Max Verstappen is als zesde gefinisht tijdens openingsrace van het seizoen in Australië. Op het circuit van Albert Park werd de Nederlander, begonnen vanaf de vierde positie, bij de start ingehaald door Kevin Magnussen. In zijn jacht op de Deen spinde Verstappen in ronde tien, waarbij hij terugzakte tot P8. Door het uitvallen van de beide wagens van Haas wist te Nederlander terug te komen tot de zesde stek, maar zat daarna klem achter Fernando Alonso, waardoor er niet meer in het vat zat. Sebastian Vettel won de race. Door te stoppen tijdens een virtual safetycar-periode, kon de Duitser Lewis Hamilton verschalken. Kimi Raikkonen completeerde het podium.
Ondanks het enigszins teleurstellende resultaat, denkt Verstappen niet dat hem zelf veel te verwijten valt, zo verklaart hij na de race: “De start zelf was wel oké. Toen werd ik een beetje in de verkeerde hoek geduwd, waarbij Magnussen buitenom kwam. Dat kan gebeuren. Na vijf of zes ronden had ik opeens heel veel last van overstuur toen ik achter Magnussen zat. Er was iets van de auto afgebroken, ik geloof iets van de barge boards en aan de achterkant, waardoor ik in het midden van de bochten veel grip verloor. Vervolgens ging ik de eerste bocht in en toen brak de auto helemaal uit. Na een 360 graden spin kon ik doorrijden en daarbij had ik nog geluk dat ik niet meer posities verloor.”
"Tijdens mijn pitstop zag het team ook schade. De onderdelen waren al afgebroken vóór de spin, waarbij we geen idee hebben hoe dat kan. Daardoor had ik geen grip meer en was de auto heel moeilijk te besturen. Bij het team waren ze sowieso al verbaasd dat ik die rondetijden vast kon houden." In de slotfase zit Max klem achter Alonso en blijkt het niet mogelijk om de Spanjaard te passeren: “Je kan hier gewoon niet inhalen, dat was ook wel te verwachten. Al ben je een seconde of anderhalve seconde sneller, je hebt gewoon geen kans."
Desondanks is Max niet zwaar teleurgesteld: "Dit soort dingen kunnen gebeuren. Gezien de omstandigheden, met de schade die we hadden, scoorden we alsnog een aantal punten." Ook met de snelheid van de Aston Martin Red Bull Racing RB14 leek het dit weekend wel goed te zitten: "Zodra we vrij baan hadden, ging het goed. De snelheid was prima, dus we hoeven ons geen zorgen te maken. We moeten ons alleen focussen op het rijden van een foutloze kwalificatie en in de race moet alles dan op zijn plek vallen. Op naar de volgende race", klinkt de Nederlander strijdlustig.
Onder een stralende zon maken de coureurs zich klaar voor de start van de eerste Grand Prix van het seizoen op het 5.303 meter lange circuit van Albert Park in Melbourne. Bij de start komt Max redelijk weg van zijn plek, maar wordt voorbij gestoken door Kevin Magnussen in de Haas die een uitstekende start heeft. Het hele veld komt probleemloos door de eerste ronde heen, waarbij Hamilton de leiding behoudt, gevolgd door de Ferrari’s van Raikkonen en Vettel.
In ronde vijf pakt Daniel Ricciardo de zevende plek af van Nico Hulkenberg, terwijl Sergey Sirotkin de eerste uitvaller van het seizoen is als hij zijn Williams met remproblemen aan de kant moet zetten. Eén ronde later moet ook Marcus Ericsson zijn Sauber in de pits parkeren met technische problemen. Max ligt op dat moment nog steeds op P5 en zit klem achter Kevin Magnussen. In zijn jacht de Deen, spint Max in de tiende ronde bij bocht één. De Nederlander maakt een volledige pirouette, maar kan zonder schade zijn weg vervolgen vanaf de achtste stek.
Pierre Gasly moet in de vijftiende ronde het strijdtoneel verlaten met een technisch probleem aan zijn Toro Rosso, terwijl Max over de boordradio meldt dat het lijkt of er iets mis is aan zijn wagen omdat hij kampt met veel ovestuur. Dit wordt even later ook bevestigd door zijn team.
In de negentiende ronde is Raikkonen de eerste van de koplopers die zijn pitstop maakt. De ultra softs worden ingewisseld voor een setje softs. Eén ronde later haalt ook Hamilton verse banden, terwijl Vettel langer doorrijdt. Max maakt zijn eerste stop in ronde 22. Ook de Nederlander wisselt naar de zachte band. Kevin Magnussen moet vlak na zijn pitstop zijn Haas aan de kant zetten met een wiel dat niet goed is bevestigd. Dit blijkt geen toeval want ook teamgenoot Romain Grosjean moet direct na zijn pitstop opgeven met een loszittend wiel. Een enorme deceptie voor het team van Haas, dat vóór de stops op plek vier en vijf reed.
De safetycar komt naar buiten omdat de auto van Grosjean op een ongunstige plek staat. Dit maakt de weg vrij voor Vettel om vanuit de leiding een pitstop te maken en daarbij de leiding te behouden. Dit tot grote frustratie van Lewis Hamilton. Doordat Fernando Alonso ook tijdens de safetycar zijn stop maakt, komt hij zij-aan-zij met Max de pits uit. Daarbij haalt Verstappen wel de Spanjaard in, maar de FIA besluit dat Max toch zijn vijfde plek aan Alonso af moet staan.
In ronde 32 wordt het veld weer vrijgelaten. Daarbij wordt Max aangevallen door Nico Hulkenberg, maar de Nederlander weet zijn zesde plek succesvol te verdedigen. In de laatste twintig ronden zet Max druk op de vijfde plek van Alonso, maar aangezien inhalen nagenoeg onmogelijk is op Albert Park kan Verstappen niet tot een geslaagde aanval te komen, waardoor de zesde plek zijn deel is. Ook Hamilton moet zijn jacht op Vettel staken in de slotfase van de race. Hierdoor wint Vettel de seizoensouverture. Teamgenoot Raikkonen wordt derde, vlak vóór Daniel Ricciardo. Het team van McLaren heeft na enkele moeizame jaren weer reden tot tevredenheid met een vijfde stek voor Alonso en een negende plek voor Stoffel Vandoorne.
Uitslag Grand Prix van Australië:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 58 | 1:29:33.283 | 25 |
2 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 58 | +5.036s | 18 |
3 | Kimi Räikkönen | RAI | Ferrari | 58 | +6.309s | 15 |
4 | Daniel Ricciardo | RIC | Red Bull Racing TAG Heuer | 58 | +7.069s | 12 |
5 | Fernando Alonso | ALO | McLaren Renault | 58 | +27.886s | 10 |
6 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing TAG Heuer | 58 | +28.945s | 8 |
7 | Nico Hulkenberg | HUL | Renault | 58 | +32.671s | 6 |
8 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 58 | +34.339s | 4 |
9 | Stoffel Vandoorne | VAN | McLaren Renault | 58 | +34.921s | 2 |
10 | Carlos Sainz | SAI | Renault | 58 | +45.722s | 1 |
11 | Sergio Perez | PER | Force India Mercedes | 58 | +46.817s | 0 |
12 | Esteban Ocon | OCO | Force India Mercedes | 58 | +60.278s | 0 |
13 | Charles Leclerc | LEC | Sauber Ferrari | 58 | +75.759s | 0 |
14 | Lance Stroll | STR | Williams Mercedes | 58 | +78.288s | 0 |
15 | Brendon Hartley | HAR | Scuderia Toro Rosso Honda | 57 | +1 lap | 0 |
0 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 24 | DNF | 0 |
0 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 22 | DNF | 0 |
0 | Pierre Gasly | GAS | Scuderia Toro Rosso Honda | 13 | DNF | 0 |
0 | Marcus Ericsson | ERI | Sauber Ferrari | 5 | DNF | 0 |
0 | Sergey Sirotkin | SIR | Williams Mercedes | 4 | DNF | 0 |