Max: 'In Oostenrijk na hard werken gewonnen, dat probeer ik in Hockenheim ook'
Gepubliceerd op 19 juli 2018 door Niels Hendrix
Ook bij onze Oosterburen bereiken de temperaturen tropische waarden van boven de dertig graden. De ventilatoren in het Red Bull Energy Station, waar Max Verstappen de verzamelde internationale pers te woord staat, draaiden dan ook op volle toeren. Op de Hockenheimring worden weer veel Nederlandse fans verwacht. Max geniet daarvan, zo laat hij weten: “Het is mooi om overal, vooral in Europa, zoveel Nederlandse fans te zien.”
De Duitse Grand Prix wordt tegenwoordig – na eerder elk jaar te hebben hebben afgewisseld met de Nürburging – nog maar eens per twee jaar verreden in Hockenheim. “Ik denk dat het goed is dat er een Duitse GP verreden wordt, of dat nou op Hockenheim of de Nürburgring is”, aldus Max. “Dat het nu om het jaar is, is wel jammer. Maar met al die Duitse coureurs, een team en de grote auto-industrie, is het logisch dat er ook een Grand Prix georganiseerd wordt.”
Wat vind je van de extra, derde, DRS-zone die hier is toegevoegd? “Goed, dat is beter. Het creëert geen inhaalmogelijkheden, maar je kunt wel dichter op je voorganger zitten bij het uitkomen van bocht drie. Voor de Formule 1-kijkers zou DRS wel weg mogen, want als je zonder DRS inhaalt, ziet dat er natuurlijker en beter uit.”
Je kent het circuit van Formule Renault 2.0 tests, Formule 3-races en twee jaar geleden je eerste en enige Formule 1-race. Hoe kijk je er op terug dat je je teamgenoot Daniel Ricciardo toen voorbij moest laten? Max: “Ik was toen net nieuw bij Red Bull Racing en Daniel stond er beter voor in het kampioenschap. Bovendien waren we onderweg met verschillende strategieën, dus vandaar dat het logisch was. Dit jaar verkeren we in een hele andere situatie, mede omdat het dit seizoen best gemakkelijk is om qua banden een strategie te plannen. Dan hoef je dus als team ook niet met twee verschillende strategieën van start.”
Hockenheim is niet een circuit dat de RB14 heel goed ligt. Hoe zie je dat? “Ik doe altijd een zo goed mogelijke job, elk weekend. Op sommige circuits hebben we het wat moeilijker, maar dan geeft een goed resultaat ook meer voldoening. Als je vooraf al zo goed als zeker weet dat je gaat winnen, is het zelfs saai. Ik vind het altijd leuk om te rijden. In Oostenrijk hadden we ook geen hoge verwachtingen, maar door hard te blijven werken en het beste eruit proberen te halen, hebben we uiteindelijk wel de race gewonnen. Dat probeer ik hier ook.”
Met mediums, softs en ultrasofts, wordt er een stap in de bandencompounds overgeslagen. Dat pakte in China goed uit. Max daarover: “Na de vrije trainingen zien we wel hoe de degradatie van de banden hier is. De temperatuur is natuurlijk anders dan in China, dus dat is even afwachten.”
Mogelijk ontstaan er zaterdag onweersbuien. Hoop je op een natte kwalificatie? “Dat zou mooi zijn, maar het is afwachten wat het weer hier doet. Vooral vrijdag wordt het hier erg warm en ik weet niet of dat sportief gezien een voordeel voor ons is. Morgen kan ik daar meer over vertellen.”