Max op P3 na eerste dag in Singapore: 'We kunnen nog verbeteren'
Gepubliceerd op 14 september 2018 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft de eerste dag in aanloop naar de Grand Prix van Singapore als derde afgesloten. Op het 5.071 meter lange stratencircuit in Singapore was Kimi Raikkonen voor Ferrari het snelst. Lewis Hamilton werd in zijn Mercedes tweede. Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo sloot de dag af als vierde.
“We kunnen nog verbeteren,” Laat Max na de sessie weten. “Het was geen perfecte dag voor mij, vanmorgen voelde goed, maar we zijn niet helemaal tevreden met de middagsessie. We hadden iets last van onderstuur maar we zullen zien wat er morgen gebeurt. We hebben niet de snelheid om voor de pole position te vechten, maar we proberen de auto nog wat te optimaliseren. Als dat lukt dan zouden onze korte runs en racesnelheid beter moeten worden. Hard werken vanavond zou ons in een positie moeten brengen om aan te kunnen vallen”
Ondanks dat het avond is ligt de temperatuur bij de start van de tweede vrije training nog rond de 30 graden. Beide coureurs van Haas F1 verschijnen als eerste op de baan met Valtteri Bottas in hun kielzog. Romain Grosjean noteert de eerste tijd van de sessie waarna teamgenoot Kevin Magnussen het stokje aan kop van het veld een paar ogenblikken later van de Fransman overneemt.
Na een kleine tien minuten verschijnt ook Max op de baan. Beide Ferrari’s staan inmiddels aan kop van het veld. Zijn eerste vliegende rondje op de ultrasofts brengt de snelle Limburger meteen op P1. Sebastian Vettel en Hamilton gaan daar even later, op dezelfde compound banden meteen onderdoor. De regerend wereldkampioen verremt zich even later en schiet rechtdoor in bocht veertien. Hij kan zijn weg onbeschadigd vervolgen, zijn set banden kan vanwege een paar vlakke kantjes echter bij het grofvuil.
Na twintig minuten stijgt Max, mede door een paarse tweede sector, naar P2 achter de Ferrari van Raikkonen. In de periode die volgt klimt Bottas naar P1 met een snelste tijd ooit gereden op het circuit in Singapore. De Fin is op de hypersofts onderweg en ging in de laatste bocht nogal wijd. Even later zien we Sainz zichzelf verbeteren naar P2. Ook de Spanjaard is onderweg op de hypersofts. Max staat op dat moment binnen en zakt weg naar P6.
Halverwege de sessie zien we Max en Ricciardo weer terug op de baan. Beide Red Bulls rijden rond op de hypersofts en klimmen respectievelijk naar P4 en P5. Red Bull maakt van de hypersoft naar ultrasoft een minder grote stap dan de teams van Ferrari en Mercedes waardoor de Red Bulls een tikje verder naar achteren staan. Vettel, bezig aan een snelle ronde, schampt de muur en breekt zijn rondje af en keert terug naar de pits. De schade lijkt mee te vallen. Max is ondertussen naar P3 geklommen achter Raikkonen en Hamilton.
De meeste coureurs lijken zich te gaan richten op de lange runs. Vettel staat nog in de pits na het lichte contact met de muur. De engine cover is van zijn Ferrari en het lijkt erop dat het nog wel even gaat duren vooraleer we de Duitser weer op de baan zien. Met nog iets minder dan een half uur op de klok staat ook Max binnen. Hij meldt over de boordradio bij het uitkomen van bocht 7 een probleem te hebben gevoeld. Ook Lance Stroll moet naar binnen, zijn remmen zijn te heet waardoor er bij het rechterachterwiel een brandje is ontstaan.
Met nog twintig minuten op de klok verschijnt Max nogmaals op een gebruikt setje hypersofts op de baan. De tijden die de Nederlander en zijn teamgenoot in de lange run rijden zien er goed uit. Daarmee lijkt het met de snelheid voor de wedstrijd wel snor te zitten.
In de slotfase zien we aan kop van het veld geen verbeteringen van tijden meer. Bij Ferrari wordt nog altijd hard gewerkt aan de auto van Vettel. De Duitser is momenteel ook niet in de pitbox aanwezig. Ondertussen is Christian Horner voor de microfoon van Channel 4 verschenen. “Op de ultrasofts gaat het best goed, maar op de hypersofts op dit moment nog niet. We hebben vanavond dus nog werk te doen”, aldus de teambaas van Aston Martin Red Bull Racing over de korte runs van Ricciardo en Max. “De hypersoft is eigenlijk niet de band waarop je de race wil starten, maar je hebt hem hoogstwaarschijnlijk wel nodig om het derde deel van de kwalificatie te halen. Misschien dat dit zich nog verbetert in de loop van het weekend.”
Tijdens de laatste minuten van de training meldt Max nog steeds iets te voelen aan de auto. Het team vraagt hem een paar instellingen te veranderen, waarna de Nederlander tot het einde verder kan.
Uitslag tweede vrije training van Singapore:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimi Räikkönen | RAI | Ferrari | 1:38.699 | 35 | |
2 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:38.710 | +0.011s | 20 |
3 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:39.221 | +0.522s | 28 |
4 | Daniel Ricciardo | RIC | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:39.309 | +0.610s | 33 |
5 | Valteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:39.368 | +0.669s | 33 |
6 | Carlos Sainz | SAI | Renault | 1:40.274 | +1.575s | 36 |
7 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 1:40.384 | +1.685s | 33 |
8 | Fernando Alonso | ALO | McLaren Renault | 1:40.459 | +1.760s | 31 |
9 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 1:40.633 | +1.934s | 12 |
10 | Nico Hulkenberg | HUL | Renault | 1:40.668 | +1.969s | 35 |
11 | Sergio Perez | PER | Force India Mercedes | 1:40.774 | +2.075s | 30 |
12 | Marcus Ericsson | ERI | Sauber Ferrari | 1:40.812 | +2.113s | 37 |
13 | Esteban Ocon | OCO | Force India Mercedes | 1:40.870 | +2.171s | 33 |
14 | Charles Leclerc | LEC | Sauber Ferrari | 1:41.062 | +2.363s | 37 |
15 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:41.154 | +2.455s | 32 |
16 | Stoffel Vandoorne | VAN | McLaren Renault | 1:41.164 | +2.465s | 32 |
17 | Brendon Hartley | HAR | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:41.542 | +2.843s | 38 |
18 | Pierre Gasly | GAS | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:41.615 | +2.916s | 36 |
19 | Lance Stroll | STR | Williams Mercedes | 1:42.141 | +3.442s | 17 |
20 | Sergey Sirotkin | SIR | Williams Mercedes | 1:42.181 | +3.482s | 36 |