Max heerst op eerste dag in Mexico: 'We maken ons nog geen zorgen'
Gepubliceerd op 26 oktober 2018 door Johan Peeters
Nadat hij eerder op de dag al de snelste tijd liet noteren, heeft Max Verstappen dit tijdens de tweede vrije training, in aanloop naar de Mexicaanse Grand Prix, nogmaals gedaan. In een sessie waarin de Red Bulls erg sterk voor de dag kwamen, werd Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo tweede, gevolgd door de Renault van Carlos Sainz. In de slotfase moest Max zijn RB14 met technische problemen aan de kant zetten.
“We maken ons nog geen zorgen”, laat Max na de sessie weten. “We weten nog niet wat het is maar waarschijnlijk een hydraulisch probleem, maar dat weten we pas als de auto terug is. Het is jammer, maar we hebben een goede auto, genoeg down force en goede mechanische grip. Dat wisten we al en kon je in Monaco al zien, en vandaag ging het ook weer goed. Wellicht dat we morgen voor pole kunnen vechten, maar dan moeten we nog hard werken om beter te worden.”
Het is 14.00 uur in Mexico als de tweede vrije training van start gaat. Pierre Gasly opent het bal in zijn Toro Rosso waar gedurende de eerste vrije training een nieuwe motor in werd gehangen. Dit zal de Fransman later dit weekend vijftien plaatsen gridstraf opleveren. Hij keert na een installatierondje terug in de pits, waarna het weer stil is op de baan.
Kimi Raikkonen is de tweede coureur die de baan opgaat. Marcus Ericsson en Charles Leclerc volgen niet veel later zijn voorbeeld. Op de supersofts noteert Raikkonen de eerste tijd. In de tijd die volgt, wisselt de koppositie voortdurend. Na een kwartier is iedereen op de baan behalve Max, Daniel Ricciardo, Sergio Perez en Esteban Ocon.
Na een kleine twintig minuten verschijnt ook Max op de baan op een setje ultrasofts. In zijn eerste vliegende rondje rijgt de snelle Limburger de paarse sectoren aan elkaar en neemt P1 over van Perez. Hij is daarmee meer dan een seconde sneller dan de Mexicaan op P2, die zijn tijd op hypersofts reed.
In de periode die volgt, wordt het rustig op de baan. Ferrari is het eerste team dat aan een kwalificatiesimulatie op hypersofts begint. Sebastian Vettel blijft na een slordige ronde op een halve seconde van Max steken en klimt naar P2. Teamgenoot Raikkonen was ondertussen ook begonnen aan een vliegende ronde, maar verremt zich voor de eerste bocht en breekt zijn ronde af. In het rondje dat volgt rijdt hij de vierde tijd.
Halverwege de sessie gaat ook Max naar buiten op hypersofts. Valtteri Bottas is dan al blijven steken op P8 en de Ferrari’s staan op P3 en P7. Met een paarse tijd in sector twee en drie zet hij zichzelf steviger aan kop van het veld. Hij staat ruim 1,2 seconde voor op nummer twee Carlos Sainz. Max keert terug naar de pits. Ondanks zijn snelle tijd is hij niet tevreden. "De motor doet niet wat hij moet doen. We moeten er naar kijken", laat hij over de radio horen.
De Red Bulls zijn heer en meester op het hooggelegen circuit in Mexico. Als iedereen zijn rondje op de hypersofts heeft gemaakt staat Max aan kop met teamgenoot Ricciardo op vijftien honderdsten. De rest volgt op meer dan één seconde.
In het laatste half uur wordt het druk op de baan. De teams zijn bezig met de lange runs. Ook Max is weer op de baan verschenen. De problemen met zijn motor zijn schijnbaar verholpen. Ook in de lange run zijn de tijden die Max laat zien prima. Met nog een kwartier op de klok komt Max binnen om te wisselen naar een setje gebruikte ultrasofts om daarmee het tweede deel van zijn lang run af te maken.
In de slotfase krijgt Max te maken met technische problemen en valt stil langs de baan. De oorzaak lijkt van hydraulische aard. Daarmee eindigt de dag toch nog met een kleine domper voor de Nederlander.
Prijsvraag GP Mexico: win een Red Bull Racing schoudertas!
Uitslag tweede vrije training van Mexico:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:16.720 | 21 | |
2 | Daniel Ricciardo | RIC | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:16.873 | +0.153s | 32 |
3 | Carlos Sainz | SAI | Renault | 1:17.953 | +1.233s | 35 |
4 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 1:17.954 | +1.234s | 42 |
5 | Nico Hulkenberg | HUL | Renault | 1:18.046 | +1.326s | 36 |
6 | Brendon Hartley | HAR | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:18.061 | +1.341s | 35 |
7 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:18.100 | +1.380s | 40 |
8 | Kimi Räikkönen | RAI | Ferrari | 1:18.133 | +1.413s | 42 |
9 | Valteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:18.140 | +1.420s | 40 |
10 | Sergio Perez | PER | Force India Mercedes | 1:18.167 | +1.447s | 24 |
11 | Esteban Ocon | OCO | Force India Mercedes | 1:18.485 | +1.765s | 24 |
12 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 1:18.733 | +2.013s | 39 |
13 | Charles Leclerc | LEC | Sauber Ferrari | 1:19.024 | +2.304s | 39 |
14 | Pierre Gasly | GAS | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:19.047 | +2.327s | 36 |
15 | Stoffel Vandoorne | VAN | McLaren Renault | 1:19.096 | +2.376s | 30 |
16 | Lance Stroll | STR | Williams Mercedes | 1:19.219 | +2.499s | 25 |
17 | Marcus Ericsson | ERI | Sauber Ferrari | 1:19.322 | +2.602s | 41 |
18 | Sergey Sirotkin | SIR | Williams Mercedes | 1:19.335 | +2.615s | 37 |
19 | Fernando Alonso | ALO | McLaren Renault | 1:19.543 | +2.823s | 31 |
20 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:19.670 | +2.950s | 35 |