Max loopt nipt pole positie mis: 'Toch goed om nog als tweede te starten'
Gepubliceerd op 27 oktober 2018 door Niels Hendrix
Twee dagen lang leek het er steeds meer op dat Max Verstappen op Autodromo Hermanos Rodríguez zijn eerste pole positie zou kunnen gaan pakken. Maar in de laatste seconden van de kwalificatie wist Aston Martin Red Bull Racing-teamgenoot Daniel Ricciardo de Nederlander nipt te verslaan en zal Max de Mexicaanse Grand Prix vanaf de tweede startpositie aanvangen.
Enigszins teleurgesteld laat Max weten: “De hele kwalificatie verliep belabberd. We proberen het hele weekend goed voor elkaar te krijgen, maar ik had weer dezelfde problemen als tijdens de tweede vrije training. De engine braking werkte niet zoals ik zou willen, met blokkerende achterwielen tot gevolg. We hebben er het beste van proberen te maken en ik dacht dat het ondanks die problemen genoeg zou zijn voor pole positie. Het verbaasde me dat ik in het begin van Q3 nog eerste stond. Ik weet niet zeker of we de problemen morgen opgelost hebben, maar anders rijd ik daar wel omheen.”
Vooruitblikkend op de race zegt Max: “Ondanks dat ik enorm baal, is het toch goed om nog als tweede te starten. Dat is niet verkeerd.” Het is een lang recht stuk tot de eerste bocht, waar concurrenten wellicht kunnen slipstreamen. “Mercedes valt qua topsnelheid nog wel mee, maar Ferrari gaat enorm hard op het rechte stuk, dus we moeten wel zorgen dat we een goede start hebben. Ik hoop dat ik de race kan winnen.”
Ondanks de voorspelde regen begint de kwalificatie op een volledig droge baan. Beide Mercedes-coureurs beginnen Q1 op ultrasoft banden, terwijl de rest van het veld op de hypersoft rijdt. Na de eerste run staat Max eerste met 1:15.756, op de voet gevolgd door zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Ferrari staat dan derde (Vettel) en vierde (Raikkonen) en Mercedes vijfde (Hamilton) en zevende (Bottas).
De zilverpijlen gaan echter voor een tweede run, nu ook op hypersoft, waarna Bottas (1:15.580) en Hamilton (1:15.673) de eerste twee plekken overnemen. Zo gaat Max dus als derde naar het tweede deel. De eerste afvallers zijn Grosjean, Vandoorne, Magnussen, Stroll en Sirotkin.
Mercedes begint ook Q2 op ultrasoft. Ferrari en Red Bull Racing volgen dat voorbeeld en Racing Point Force India probeert het zelfs op supersoft. Na de eerste run van de topteams voert Max het veld aan (1:15.640) op vier duizendsten gevolgd door Hamilton. Vettel, Ricciardo, Bottas en Raikkonen vormen het restant van de top zes.
De tweede run in Q2 gaat bij alle teams op hypersoft, op Racing Point Force India na, dat nu de ultrasoft gebruikt. De drie topteams gaan uiteraard sneller, maar breken allen hun ronde af. Zodoende zullen alle coureurs van Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari de race op ultrasoft aanvangen. Afvallers in het tweede deel zijn: Ocon, Alonso, Perez, Hartley en Gasly, die vanwege een motorwissel zondag als laatste van start zal gaan.
In het beslissende derde deel van de kwalificatie weet Max in zijn eerste run met 1:14.785 niet alleen een nieuw baanrecord te noteren, maar troeft hij alle concurrenten af. Vettel volgt op twee tienden met in zijn kielzog Hamilton, Ricciardo, Bottas en Raikkonen. Er zijn dan echter nog zes minuten en dus nog een tweede run te gaan.
Daarin verbeteren enkelen hun rondetijd, waaronder Ricciardo, die Verstappen met 26 duizendsten van een seconde weet te verslaan en behalve pole positie ook het baanrecord naar zich toetrekt. Het levert Red Bull Racing de eerste startrij op, met Max op P2, een kleine domper na drie vrije trainingen aan kop te hebben gestaan. Kampioenskandidaten Hamilton en Vettel delen de tweede rij, terwijl Bottas en Raikkonen op de derde startrij staan.
De Mexicaanse Grand Prix begint zondag om 20.10 uur Nederlandse tijd.
Prijsvraag GP Mexico: win een Red Bull Racing schoudertas!
Uitslag kwalificatie van Mexico:
pos | coureur | team | q1 | q2 | q3 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Daniel Ricciardo | RIC | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:15.866 | 1:15.845 | 1:14.759 |
2 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:15.756 | 1:15.640 | 1:14.785 |
3 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:15.673 | 1:15.644 | 1:14.894 |
4 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 1:16.089 | 1:15.715 | 1:14.970 |
5 | Valteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:15.580 | 1:15.923 | 1:15.160 |
6 | Kimi Räikkönen | RAI | Ferrari | 1:16.446 | 1:15.996 | 1:15.330 |
7 | Nico Hulkenberg | HUL | Renault | 1:16.498 | 1:16.126 | 1:15.827 |
8 | Carlos Sainz | SAI | Renault | 1:16.813 | 1:16.188 | 1:16.084 |
9 | Charles Leclerc | LEC | Sauber Ferrari | 1:16.862 | 1:16.320 | 1:16.189 |
10 | Marcus Ericsson | ERI | Sauber Ferrari | 1:16.701 | 1:16.633 | 1:16.513 |
11 | Esteban Ocon | OCO | Force India Mercedes | 1:16.252 | 1:16.844 | |
12 | Fernando Alonso | ALO | McLaren Renault | 1:16.857 | 1:16.871 | |
13 | Sergio Perez | PER | Force India Mercedes | 1:16.242 | 1:17.167 | |
14 | Brendon Hartley | HAR | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:16.682 | 1:17.184 | |
15 | Pierre Gasly | GAS | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:16.828 | ||
16 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 1:16.911 | ||
17 | Stoffel Vandoorne | VAN | McLaren Renault | 1:16.966 | ||
18 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:17.599 | ||
19 | Lance Stroll | STR | Williams Mercedes | 1:17.689 | ||
20 | Sergey Sirotkin | SIR | Williams Mercedes | 1:17.886 |