Max snelste in eerste vrije training op Interlagos
Gepubliceerd op 09 november 2018 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft de eerste vrije training in aanloop naar de Braziliaanse Grand Prix als snelste afgesloten. Op het 4.309 meter lange circuit van Interlagos bleef hij Sebastian Vettel in zijn Ferrari nipt voor. Wereldkampioen Lewis Hamilton werd in zijn Mercedes derde. Daniel Ricciardo, Max’ teamgenoot bij Aston Martin Red Bull Racing, sloot de sessie af als vierde.
Bij de start van de sessie staat Ricciardo vooraan. De veel geplaagde Australiër krijgt voor de race van zondag wederom een gridstraf voor de kiezen. Ditmaal door een turbowissel. Er is deze training weer een aantal coureurs dat alleen tijdens deze sessie in de auto zit: Antonio Giovinazzi (Sauber), Lando Norris (McLaren) en Nicholas Latifi (Force India).
Het is zwaar bewolkt en er is en kans van 20% op regen gedurende de sessie. De meeste coureurs houden het in de openingsfase bij een installatierondje. Alleen Kimi Raikkonen rijdt door en zet als eerste een tijd. Na twintig minuten wordt de, tot op dat moment, snelste tijd van Norris verbeterd door Ricciardo. De Australiër is onderweg op supersofts.
Na bijna een half uur zien we ook Max op de baan verschijnen. Zijn eerste vliegende rondje brengt hem op P2 achter Raikkonen. Op de supersofts is de snelle Limburger het snelst in sector twee en drie. In de tijd die volgt zakt Max snel terug naar P4. Maar hij slaat snel terug en ziet kans P1 weer terug te pakken. Wederom staan er paarse tijden achter zijn naam in de sectoren twee en drie. Lang kan hij echter niet genieten van zijn eerste plek want Hamilton duikt er al snel onderdoor. Na 40 minuten, het moment dat de eerste set banden bij Pirelli moet worden ingeleverd, is de top-vijf als volgt: Hamilton, Max, Bottas, Ricciardo, Vettel.
Norris is de eerste die zich weer op de baan begeeft na een korte stilte. Met nog een half uur te gaan, gaat Max weer de baan op. Wederom op een setje supersofts. Het eerste geklokte rondje zet hem weer op P1. Ditmaal met alleen een paarse tweede sector. Tijdens zijn tweede poging op dit setje banden verbetert hij zich niet en keert terug naar de pits.
Als het laatste kwartier loopt komen er steeds meer coureurs naar buiten voor een lange run. Ook Max gaat er, met nog zeven minuten te gaan, nog een keer uit. Ditmaal op een gebruikt setje supersofts. Tijden worden er door de kop van het veld in de slotfase niet meer verbeterd waarmee Max de eerste vrije training als snelste afsluit.
Prijsvraag GP Brazilië: win een Red Bull Racing overhemd!
Uitslag eerste vrije training van Brazilië:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:09.011 | 16 | |
2 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 1:09.060 | +0.049s | 20 |
3 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:09.107 | +0.096s | 28 |
4 | Daniel Ricciardo | RIC | Red Bull Racing TAG Heuer | 1:09.395 | +0.384s | 23 |
5 | Kimi Räikkönen | RAI | Ferrari | 1:09.573 | +0.562s | 28 |
6 | Valteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:09.679 | +0.668s | 23 |
7 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 1:09.922 | +0.911s | 28 |
8 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:10.236 | +1.225s | 15 |
9 | Charles Leclerc | LEC | Sauber Ferrari | 1:10.346 | +1.335s | 28 |
10 | Esteban Ocon | OCO | Force India Mercedes | 1:10.361 | +1.350s | 34 |
11 | Carlos Sainz | SAI | Renault | 1:10.662 | +1.651s | 34 |
12 | Nico Hulkenberg | HUL | Renault | 1:10.679 | +1.668s | 34 |
13 | Antonio Giovinazzi | GIO | Sauber Ferrari | 1:10.685 | +1.674s | 29 |
14 | Lance Stroll | STR | Williams Mercedes | 1:10.799 | +1.788s | 30 |
15 | Pierre Gasly | GAS | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:10.934 | +1.923s | 30 |
16 | Lando Norris | NOR | McLaren Renault | 1:11.013 | +2.002s | 28 |
17 | Sergey Sirotkin | SIR | Williams Mercedes | 1:11.037 | +2.026s | 30 |
18 | Brendon Hartley | HAR | Scuderia Toro Rosso Honda | 1:11.176 | +2.165s | 32 |
19 | Stoffel Vandoorne | VAN | McLaren Renault | 1:11.452 | +2.441s | 23 |
20 | Nicholas Latifi | LAT | Force India Mercedes | 1:11.493 | +2.482s | 34 |