scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max bezoekt Exact in Barcelona: “We werken hier de klok rond met ruim 100 man”

Gepubliceerd op 20 februari 2019 door Niels Hendrix

Max Verstappen nam woensdagmiddag tijdens de middagpauze de tijd om een bezoek te brengen aan Exact, dat in Barcelona haar jaarlijkse International Summit heeft gehouden. In een vraaggesprek met John Dillon, Chief Marketing Officer van Exact, vertelt Max over de impact van de nieuwe reglementen.

“De nieuwe regels zijn bedoeld om minder downforce op de Formule 1-auto’s te krijgen, maar Red Bull Racing en alle teams op de grid, hebben goede job gedaan om dat weer terug te winnen. Kijkend naar de rondetijden gaan we nog steeds hard”, legt Max uit. “We hebben ook een bredere voorvleugel en moeten daarom voorzichtig zijn bij de start en in eerste ronde, want omdat de voorvleugel net zo breed is als de uitersten van de voorbanden, is een beschadiging snel opgelopen.”

Uiteraard komt ook Honda, als nieuwe motorleverancier, ter sprake. Max: “We hebben nu meer vermogen en tot dusverre gaat het erg goed. We hebben amper problemen gekend, vandaag hadden we alleen een kleinigheidje. Maar omdat alles zo compact in elkaar zit, moest daarvoor wel de vloer losgehaald worden en dat kostte tijd. Met de motor zelf hebben we geen problemen gehad, dus daar ben ik erg blij mee. We hebben veel ronden kunnen rijden, echt alles loopt soepel.”

De in totaal acht testdagen in Barcelona zijn de enige kans voor de Formule 1-teams om hun theoretische data in de praktijk te toetsen. Max vertelt: “Omdat de testdagen zo belangrijk zijn, werken we ook met een nachtdienst. Die ploeg verlaat ’s ochtends het circuit weer. We werken dus de klok rond deze dagen, met volgens mij meer dan honderd personen.”

Wat is het plan, van nu tot de eerste race? “We proberen de auto steeds beter te begrijpen en proberen verschillende afstellingen uit om uit te zoeken wat de beste richting is om op te gaan. We proberen veel ronden te rijden. En morgen, als Pierre in de auto rijdt, zit ik in Milton Keynes in de simulator. We proberen zoveel mogelijk informatie te vergaren voor de eerste race Melbourne", besluit Max voor het internationale gezelschap van Exact.