Max valt uit in Belgische Grand Prix: 'Denk dat Kimi me niet meer verwachtte'
Gepubliceerd op 01 september 2019 door Bryan van Berlo
Max Verstappen heeft de strijd tijdens de Grand Prix van België vroegtijdig moeten staken door een uitvalbeurt in de eerste ronde. De Nederlander kwam na een slechte start in aanraking met Kimi Räikkönen in de La Source-hairpin, waarbij de stuurstang van zijn RB15 afbrak. Verstappen schoot hierdoor rechtdoor bij het insturen van Eau Rouge en eindigde in de bandenstapels. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur kon ongedeerd uitstappen, maar het einde van zijn wedstrijd was een feit. Charles Leclerc pakte de eerste overwinning uit zijn Formule 1-carrière door een aanstormende Lewis Hamilton achter zich te houden. Valtteri Bottas completeerde namens Mercedes het podium.
“Ik had een slechte start”, laat een teleurgestelde Verstappen weten. “Waarom weet ik niet, maar daar gaan we nog naar kijken. Mijn reactie was ook niet helemaal top en ik had wielspin, wat niet ideaal was. Daarna was het ook snel over. Toen ik bij de eerste bocht aankwam, remde ik iets later dan de twee auto’s voor me. Dat ging nog goed, maar ik denk dat Kimi me vervolgens niet meer verwachtte en daardoor zijn normale lijn reed. Hij raakte mij, waarbij de stuurstang af brak en ik vervolgens rechtdoor ging in Eau Rouge." Het incident werd uiteindelijk afgedaan als een race-incident, waardoor eventuele straffen voor beide coureurs uitblijven. Het doet Max echter weinig: “Dat maakt dan toch niet meer uit, het is zo. Hij deed het niet expres.”
De laatste keer dat Max uitviel was vorig jaar tijdens de Grand Prix van Hongarije. Er komt met deze uitvalbeurt dus een einde aan een lange reeks: "Dat is niet fijn, maar na wat er gisteren is gebeurd, maakt dat niet veel meer uit”, verwijst de Nederlander naar het noodlottige ongeval van Formule 2-coureur Anthoine Hubert, die hierbij om het leven kwam. Verstappen blikt ten slotte nog kort vooruit op de volgende wedstrijd, die over een week in Monza plaatsvindt: “Het zal geen makkelijke race worden, maar we gaan er het beste van proberen te maken.”
Het is iets na drieën als de lichten op Spa-Francorchamps doven en de eerste wedstrijd na de zomerstop van start gaat. Het gaat helaas gelijk mis bij Max Verstappen, die via de binnenkant van La Source aan Kimi Räikkönen voorbij probeert te gaan. De twee raken elkaar, waardoor de stuurstang bij de Nederlander afbreekt en hij even later in de bandenstapels bij Eau Rouge tot stilstand komt. Het betekent een vroegtijdig einde van Max zijn thuisrace en tevens het einde van een lange reeks aan achtereenvolgende puntenfinishes.
Voorin het veld gaat Lewis Hamilton voorbij aan Sebastian Vettel, maar de Duitser weet de kampioenschapsleider op Kemmel Straight weer voorbij te gaan, alvorens de safety car naar buiten komt en het veld neutraliseert. Na een aantal ronden lijkt het erop dat deze weer naar binnen gaat, maar omdat Carlos Sainz – die bij de start van de wedstrijd al problemen kende met wegrijden – zijn McLaren even later in de Bus Stop-chicane stilzet, blijft de safety car buiten. Bij de herstart weet Charles Leclerc de leiding te behouden en het gat naar zijn teamgenoot met iedere ronde te vergroten. Na tien ronden zijn het Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris en Grosjean die de top zes vormen.
Sebastian Vettel is in ronde vijftien de eerste coureur van de topteams die naar binnen gaat voor een nieuw setje banden. Zijn teamgenoot volgt zes ronden later, maar komt hierna achter de Duitser terecht. In ronde drieëntwintig komt ook Lewis Hamilton naar binnen, die vervolgens weer als vierde op het asfalt in Spa verschijnt. Valtteri Bottas is niet veel later de laatste van de kopgroep die naar binnen duikt, waardoor de top zes iets over de helft van de wedstrijd wordt gevormd door Vettel, Leclerc, Hamilton, Bottas, Norris en Kvyat. In de ronden hierna komt Charles Leclerc dichter in de buurt van zijn Ferrari-collega. Op het moment dat het gat een kleine seconde is, verzoekt het team Vettel zijn teamgenoot voorbij te laten.
Met de racesnelheid van de Mercedessen is het, in tegenstelling tot de vrijdag en zaterdag, goed in orde. In ronde 31 heeft Hamilton het gat naar Vettel dan ook dichtgereden en ziet de Mercedes-coureur in de Bus Stop-chicane zijn kans. De aanval mislukt, maar de Brit slaagt er even later op het Kemmel Straight alsnog in om aan de Ferrari-coureur voorbij te gaan. Vettel besluit hierop naar binnen te gaan voor een nieuw setje softs, waarmee hij vanaf P4 uiteindelijk de snelste ronde van de wedstrijd weet veilig te stellen.
Het restant van de race wordt gevormd door een verder oprukkende Lewis Hamilton, die de achterstand op raceleider Leclerc steeds verder verkleint. De Monegask maakt echter geen fouten en pakt het zwart-wit geblokt met een kleine seconde voorsprong op Hamilton. Leclerc mag hiermee zijn eerste overwinning in de Formule 1 achter zijn naam schrijven, welke hij opdraagt aan de gisteren overleden Formule 2-coureur, Anthoine Hubert. Valtteri Bottas completeert namens Mercedes het podium met een derde plek.
De laatste ronde wordt verder gekenmerkt door Antonio Giovinazzi die zich vergaloppeerd in Pouhon en hard in de bandenstapels terechtkomt. De Alfa Romeo-coureur kan echter zonder kleerscheuren uitstappen. Ook Lando Norris haalt het einde van de wedstrijd niet, daar hij bij het ingaan van de laatste omloop door een technisch probleem tot stilstand komt. Alexander Albon sluit zijn debuut bij Red Bull sterk af door zich terug te knokken naar een prima vijfde plek.
Uitslag Grand Prix van België:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 44 | 1:23:45.710 | 25 |
2 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 44 | +0.981s | 18 |
3 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 44 | +12.585s | 15 |
4 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 44 | +26.422s | 13 |
5 | Alexander Albon | ALB | Red Bull Racing Honda | 44 | +81.325s | 10 |
6 | Sergio Perez | PER | Racing Point BWT Mercedes | 44 | +84.448s | 8 |
7 | Daniil Kvyat | KVY | Scuderia Toro Rosso Honda | 44 | +89.657s | 6 |
8 | Nico Hulkenberg | HUL | Renault | 44 | +106.639s | 4 |
9 | Pierre Gasly | GAS | Scuderia Toro Rosso Honda | 44 | +109.168s | 2 |
10 | Lance Stroll | STR | Racing Point BWT Mercedes | 44 | +109.838s | 1 |
11 | Lando Norris | NOR | McLaren Renault | 43 | DNF | 0 |
12 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 43 | +1 lap | 0 |
13 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 43 | +1 lap | 0 |
14 | Daniel Ricciardo | RIC | Renault | 43 | +1 lap | 0 |
15 | George Russell | RUS | Williams Mercedes | 43 | +1 lap | 0 |
16 | Kimi Räikkönen | RAI | Alfa Romeo Racing Ferrari | 43 | +1 lap | 0 |
17 | Robert Kubica | KUB | Williams Mercedes | 43 | +1 lap | 0 |
18 | Antonio Giovinazzi | GIO | Alfa Romeo Racing Ferrari | 42 | DNF | 0 |
0 | Carlos Sainz | SAI | McLaren Renault | 1 | DNF | 0 |
0 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda | 0 | DNF | 0 |