Verstappen.nl in gesprek met Max, deel 2: 'Hopelijk zet stijgende lijn door'
Gepubliceerd op 01 maart 2020 door Bryan van Berlo
Tijdens de zesde en laatste dag van de wintertests in Barcelona sprak Verstappen.nl met Max Verstappen. In het eerste deel namen we met de Aston Martin Red Bull Racing-coureur de afgelopen winter, de daarbij behorende voorbereidingen en de verwachtingen voor het komende seizoen door. In dit tweede deel komen onder meer de reglementswijzigingen voor 2021 en Max zijn nu al omvangrijke carrière aan bod.
In hoeverre kan of ga jij je tijdens dit seizoen al bezig houden met de auto van 2021?
“Uiteindelijk maakt het voor mij niet zoveel uit. Ik moet zorgen dat die van dit jaar het goed doet. Ik kan de nieuwe auto sowieso niet echt beïnvloeden, want ik ben geen aerodynamica-specialist. Ik heb ook geen verstand van de ophanging en dat soort dingen, dus dat laat ik aan de engineers over. Het is ook een hele andere auto, dus de dingen die men zegt over de huidige auto, gaan niet veel brengen voor de nieuwe, omdat hij zo verschillend is.”
Mercedes is tijdens de wintertests op de proppen gekomen met het zogeheten ‘DAS-systeem’. Vind je het jammer dat teams vanaf 2021 verder beperkt worden in de mogelijkheden tot innovatie, of vind je dit juist een goede zaak?
“Voor de mensen van de aerodynamica is het natuurlijk jammer, omdat die het juist mooi vinden om dit soort auto’s te bouwen. Van de andere kant wil de organisatie het veld dichter bij elkaar brengen. Ik denk dat het uiteindelijk niet zo heel veel gaat uitmaken, want als je de huidige reglementen nog een paar jaar zou aanhouden, komt het veld automatisch weer dichter bij elkaar.”
“Het is ook niet goed als je de hele tijd blijft veranderen, want er zal altijd wel iemand wat bedenken waardoor een bepaald team beter is dan de rest. Je ziet zelfs bij de Formule 2 al onderscheid in teams, terwijl de auto daar eigenlijk hetzelfde is. In die klasse zit tussen sommige auto’s ook een verschil van een halve seconde, puur door de afstelling. Dat blijf je altijd houden.”
Wat vind je van de invoering van het budgetplafond? En denk je dat het speelveld daardoor gelijkwaardiger wordt?
“Ik denk niet dat het enorm veel gaat uitmaken, omdat er nu heel veel geïnvesteerd wordt in de auto’s van 2021. De grote teams kunnen nu meer investeren, waardoor ze alweer een voorsprong hebben als ze het nieuwe seizoen in gaan. Misschien duurt het een aantal jaren voordat je er echt iets van merkt.”
Het lijkt erop dat het aantal races op de kalender de komende jaren verder gaat stijgen. Als je puur naar jezelf zou kijken, vind je het dan nu goed zoals het is? Of zou je het liefst ieder weekend een Grand Prix rijden?
“Ik vind het aantal races nu wel prima. Ik zou ook niet nóg meer willen rijden, omdat we al zo veel van huis zijn. Het zijn niet alleen de races, maar ook alles wat ertussen komt. Daarom zou ik zeker niet meer Grands Prix willen rijden. Niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat het anders gewoon veel te druk is. Ik denk dat het ook belangrijk is dat je, voor zover dat kan, een leven buiten de Formule 1 hebt en dat daar ook wat tijd voor over blijft.”
Je staat in Australië aan de start van je zesde seizoen in de Formule 1. Begint het al bijna routine te worden, of ben je toch altijd weer gespannen voor een nieuwe seizoen?
“Ik kijk er gewoon naar uit en heb zin om weer te racen. Je werkt er normaal naar toe, omdat je weet wat je te wachten staat. Verder probeer je gewoon zo goed mogelijk voor de dag te komen.”
Hoe kijk je terug op je eerste vijf jaar in de Formule 1?
“Op zich prima. Ik heb al meer bereikt dan ik ooit verwacht had op zo’n jonge leeftijd. Het is wel zo dat als je eenmaal in de Formule 1 zit, je het ook goed wilt doen. Gelukkig hebben we mooie overwinningen behaald en hopelijk blijft die stijgende lijn zich doorzetten, zodat we uiteindelijk voor het kampioenschap mee kunnen doen.”
Knijp je jezelf nog wel eens in je arm als je ziet wat je meemaakt en wanneer je beseft dat je tot de allerbeste coureurs van de wereld behoort? Heb je het gevoel ook te kunnen genieten van het leven in de Formule 1?
“Dat doe ik niet al te vaak, omdat ik altijd bezig ben om mij te verbeteren. De Formule 1 is hetgeen dat ik altijd heb gewild, dat was het doel. Daar wil je nu het beste van maken. Ik ben sowieso niet iemand die er echt bij stilstaat. Het is heel mooi wat er allemaal gebeurt, maar als je de hele tijd gaat genieten, volgen daar niet echt prestaties uit.”
Je ziet dat iemand als Lewis Hamilton steeds vaker dingen buiten de Formule 1 aan het ontdekken is. Merk je zelf ook dat je nu wat meer naar andere interesses kunt kijken ten opzichte van toen je net begon in de Formule 1?
“Langzamerhand wel ja. Dat ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf en wat iemands hobby's zijn. Die van mij liggen nog altijd in het racen, dus op dat gebied blijf ik wel redelijk in dezelfde wereld.”
Je ziet tegenwoordig op bijna elk circuit oranje gekleurde tribunes. Hoe denk je dat het komt dat je wereldwijd zoveel fans hebt en dat er zoveel Nederlanders de hele wereld over willen reizen om je aan het werk te zien?
“Ik denk ten eerste dat ze de sport mooi vinden. Een Formule 1-auto gaat enorm hard en Nederlanders staan sowieso altijd flink achter hun sporters. Dat is met bijna alles waar Nederlanders aan meedoen. Het is dan ook alleen maar mooi dat er zoveel mensen op af komen.”
Verstappen Travel heeft als enige nog kaarten beschikbaar voor de Start-Finish Tribune in Oostenrijk!
Wil je dit jaar de race in Oostenrijk zien vanaf een unieke locatie? Bestel dan nu de enige nog beschikbare kaarten voor de Max Verstappen Start-Finish tribune.
• Max Verstappen Start-Finish Tribune (A, B, C) Spielberg
• Speciale tribune gereserveerd voor Max Verstappen fans
• Overdekte en genummerde zitplaatsen
• Fantastisch zicht op de pitstraat en actie. Met tv-scherm
• Inclusief Premium Box en kans op unieke prijzen