scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max na eerste F1-ronde op Circuit Zandvoort: 'Gaat een uitdaging vormen'

Gepubliceerd op 04 maart 2020 door Niels Hendrix

Max Verstappen heeft vandaag de eerste ronde met een Formule 1-auto op het vernieuwde Circuit Zandvoort verreden. Daarmee ‘opende’ de Nederlandse Aston Martin Red Bull Racing-coureur het nog verse asfalt, waar in het weekend van 3 mei het volledige Formule 1-veld op losgelaten zal worden als de Dutch Grand Prix van start gaat.

Circuit Zandvoort kenmerkt zich heden ten dage door twee bochten met banking, de Hugenholtz bocht en de Arie Luyendijk bocht. Met name die laatste kombocht is veelbesproken vanwege het unieke hellingspercentage van maar liefst 32 procent, dat ervoor moet zorgen dat de coureurs met DRS open door de laatste bocht kunnen gaan.

“Het was erg gaaf”, laat Max tegenover o.a. Verstappen.nl optekenen. “De baan was voorheen al mooi om op te rijden, maar de aanpassingen die gedaan zijn maken het nog specialer. Vooral bocht drie, de banking daar is geweldig en je kunt er veel verschillende lijnen rijden. Dat geldt trouwens ook voor de laatste bocht. Het stuur wordt daar erg zwaar en als we tijdens het Grand Prix-weekend DRS gaan gebruiken, wordt dat nog een uitdagende, maar leuke bocht.”

Max vervolgt: “Over het algemeen denk ik dat de hele baan een uitdaging gaat vormen. Het is natuurlijk altijd nog een old school circuit. Er zijn niet veel uitloopstroken, maar dat moet ook niet, vind ik. Dat maakt het juist extra spannend. Ik kijk er echt naar uit om hier met de huidige auto’s te mogen racen.”

Op de vraag of Max deze eerste rondjes nog voordeel hebben opgeleverd, antwoordt hij: “Ik heb maar een paar rondjes gereden natuurlijk. Gelukkig heeft iedereen genoeg simulatorwerk en trainingstijd om de baan te leren kennen, dus iedereen zal wel goed voorbereid zijn. Heel veel jongens kennen Zandvoort ook al, dus het zal er meer om gaan om de kombochten te leren kennen. Dat zal als Formule 1-coureur echter geen probleem zijn.”

Hoe is het om bocht drie door te gaan? Max: “Ik had niet verwacht dat de derde bocht zo steil zou zijn. De binnenkant valt als het ware van je weg, dus het is een wat blinde bocht bij het insturen. Je neemt de rest van de bocht ook heel anders dan je gewend bent en dat maakt het wel bijzonder. Het zal wel een paar rondjes duren voordat je daar de ideale lijn hebt gevonden. Het hele circuit is uitdagend. Er zijn veel snelle bochten.”

Na een paar vliegende rondes in de RB8 over Circuit Zandvoort, stapte Max over in een fraaie Aston Martin DBS Superleggera, waarin hij zijn jarige vader Jos op enkele rondjes trakteerde. Zowel Verstappen senior als junior genoten daar zichtbaar van.

Jos houdt er niet zo van om als passagier mee te rijden, ook al is het bij zijn eigen zoon. Max vertelt daarover: “Ik denk dat Jos het nog steeds niet leuk vindt om naast me te zitten, maar ik ben niet tot het randje gegaan. We praatten wat en hadden lol.”

De Dutch Grand Prix op 3 mei zal een ware thuisrace voor Max worden. Hoe voelt dat? De Nederlander laat weten: “Ik kijk er erg naar uit. De support van de fans is er altijd al geweest. Met een thuiswedstrijd wordt het denk ik helemaal een gekkenhuis. Ik hoop dat we een mooi en positief weekend kunnen hebben.” Maakt dat je trots? “Absoluut. Ik kijk er enorm naar uit. Ik heb al veel fans gezien op de andere circuits, dus het kan alleen nog maar beter worden tijdens deze Grand Prix.”

Verstappen Travel heeft als enige nog kaarten beschikbaar voor de Max Verstappen Start-Finish Tribune in Oostenrijk!
Wil je dit jaar de race in Oostenrijk zien vanaf een unieke locatie? Bestel dan nu de enige nog beschikbare kaarten voor de Max Verstappen Start-Finish tribune.

• Max Verstappen Start-Finish Tribune (A, B, C) Spielberg
• Speciale tribune gereserveerd voor Max Verstappen fans
• Overdekte en genummerde zitplaatsen
• Fantastisch zicht op de pitstraat en actie. Met tv-scherm
• Inclusief Premium Box en kans op unieke prijzen

Bestel nu je tickets op Verstappentravel.nl!