Max besluit vrijdag op Monza als vijfde: 'Geen geweldige dag'
Gepubliceerd op 04 september 2020 door Niels Hendrix
Max Verstappen heeft in de tweede vrije training op Monza, net als in de eerste eerder op de dag, de vijfde tijd (1:21.228) gereden. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur moest een seconde toegeven op de Mercedessen, die met Lewis Hamilton (1:20.192) en Valtteri Bottas wederom het tempo bepaalden en zoals het eruit ziet onderling gaan uitvechten wie de Italiaanse Grand Prix op zijn naam mag schrijven. Lando Norris wist zijn McLaren op de derde plek te manoeuvreren, voor de AlphaTauri van Pierre Gasly.
Na afloop van de eerste twee vrije trainingen, laat Max weten: “Het was geen geweldige dag. We worstelen met de balans en de grip van de auto. We hebben dus nog het nodige werk te verzetten.” Over het kleine momentje dat Max had bij het uitkomen van de laatste bocht, zegt hij: “Je probeert de limiet te vinden en soms kies je er dan voor om bij een bocht wijd te gaan. In een training maakt dat niet zoveel uit.” Vooruitblikkend op zaterdag, laat Max tot besluit weten: “We moeten grip zien te vinden en als we de juiste balans in de auto hebben, zal de bandenslijtage ook in orde zijn. Daar gaan we nu aan werken.”
Net als in de eerste vrije training opent ook Kimi Raikkonen namens Alfa Romeo in de middag het bal door als eerste de baan op te gaan. De top drie van het kampioenschap, te weten beide Mercedessen en Max, laat zich pas na twintig minuten voor het eerst zien. Zoals het zijn stand betaamt, gaat Hamilton direct naar de eerste positie (1:20.645). Max volgt op een halve tel (P3). Maar de zilverpijlen trappen door en nemen al meteen acht tienden voorsprong op de rest van het veld, waarbij Bottas op de harde compound rond gaat, terwijl Hamilton en Max dat op mediums doen.
Met nog drie kwartier van de anderhalf uur te gaan, bevinden alle twintig coureurs zich op het asfalt en worden de rode banden, de zachtste compound, uitgeprobeerd. De nodige coureurs zien dan hun snelle tijd geschrapt worden vanwege het overschrijden van de track limits. Na de eerste runs voert Mercedes weer het veld aan, met Hamilton (1:20.192) op twee tienden gevolgd door Bottas. Max staat dan derde maar moet een hele seconde toegeven. Iets later weet Gasly in zijn AlphaTauri Max nipt naar P4 te verdringen.
De coureurs zoeken de limieten van de grip op en her en der zijn er wat uitstapjes. Sebastian Vettel lijkt met zijn Ferrari te worstelen en spint bij het uitkomen van Lesmo 2. Met Charles Leclerc op P8 en de Duitser op P11, is er voor de Italiaanse renstal nog werk aan de winkel. Ook Max zoekt de grens op en werpt bij het uitkomen van Parabolica wat stof op.
Met nog zo’n tien minuten te gaan wisselt Max van compounds om aan de race-afstelling van zijn RB16 te werken. Rondetijden worden - op de hardere banden - door de Red Bull-coureur niet meer verbeterd. Wel weet Norris zich nog met zijn McLaren op softs op de derde stek te nestelen en zo besluit de Nederlander de vrijdag in Monza als vijfde, met beide Mercedessen op straatlengte voorsprong.
Prijsvraag Italiaanse GP: win de grijze Max Verstappen cap!
Uitslag tweede vrije training van Italië:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:20.192 | 32 | |
2 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:20.454 | +0.262s | 29 |
3 | Lando Norris | NOR | McLaren Renault | 1:21.089 | +0.897s | 19 |
4 | Pierre Gasly | GAS | AlphaTauri Honda | 1:21.121 | +0.929s | 25 |
5 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda | 1:21.228 | +1.036s | 30 |
6 | Carlos Sainz | SAI | McLaren Renault | 1:21.313 | +1.121s | 30 |
7 | Daniil Kvyat | KVY | AlphaTauri Honda | 1:21.376 | +1.184s | 35 |
8 | Lance Stroll | STR | Racing Point BWT Mercedes | 1:21.389 | +1.197s | 32 |
9 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:21.503 | +1.311s | 32 |
10 | Sergio Perez | PER | Racing Point BWT Mercedes | 1:21.594 | +1.402s | 31 |
11 | Esteban Ocon | OCO | Renault | 1:21.697 | +1.505s | 32 |
12 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 1:21.733 | +1.541s | 28 |
13 | Antonio Giovinazzi | GIO | Alfa Romeo Racing Ferrari | 1:21.786 | +1.594s | 32 |
14 | Alexander Albon | ALB | Red Bull Racing Honda | 1:21.883 | +1.691s | 36 |
15 | Daniel Ricciardo | RIC | Renault | 1:22.080 | +1.888s | 29 |
16 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:22.088 | +1.896s | 32 |
17 | Kimi Räikkönen | RAI | Alfa Romeo Racing Ferrari | 1:22.147 | +1.955s | 34 |
18 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 1:22.254 | +2.062s | 34 |
19 | Nicholas Latifi | LAT | Williams Mercedes | 1:22.825 | +2.633s | 32 |
20 | George Russell | RUS | Williams Mercedes | 1:22.927 | +2.735s | 34 |