Max derde in tweede vrije training Mugello: 'Tevreden'
Gepubliceerd op 11 september 2020 door Niels Hendrix
In de tweede vrije training in aanloop naar de Toscaanse Grand Prix, heeft Max Verstappen de derde tijd op de klokken gezet. De Nederlandse Aston Martin Red Bull Racing-coureur moest een paar honderdsten toegeven op wereldkampioen Lewis Hamilton, terwijl zijn Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas net als in de eerste vrije training op Mugello als snelste rondging.
“We hadden een goede dag. We mogen tevreden zijn met hoe de auto ging”, laat Max weten. “We zitten niet ver van Mercedes af, dat is goed. Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar ik ben over het algemeen tevreden met de balans van de auto.” Over de uitdaging van Mugello, een nieuw circuit op de Formule 1-kalender, zegt Max: “Het is een erg gaaf circuit met al die snelle bochten. Om met een Formule 1-auto gemakkelijk vol gas door Arrabbiata 1 en 2 te gaan, is ongelofelijk. Het is erg mooi en genieten om hier te rijden. Het is een erg vloeiend circuit, waar ik van houd. Er zijn geen langzame bochten, dat is fijn.”
Een hogesnelheidscircuit waar met veel downforce gereden wordt, dat moet zwaar voor de banden zijn? Max: “Dat valt me nog mee. Ik had het erger verwacht. De slijtage was eigenlijk prima.” En voor jou als coureur? “Ik voel me vandaag prima, maar op zondag zal het flink warm worden en met 59 ronden te gaan, zal het niet eenvoudig worden. Maar ik houd van een uitdaging en wij mogen niet klagen: wij trainen en werken hard om fit te zijn als we in de auto stappen.”
Als de sessie 37 minuten oud is, crasht Lando Norris. De Britse coureur gaat een tikje te wijd in bocht drie, waarbij zijn linker voorwiel door het grind gaat. Dat veroorzaakt – op hoge snelheid – een spin en de McLaren belandt in de vangrails, waarbij de voorvleugel eraf vliegt. Norris kan ongedeerd uitstappen, terwijl er een code rood volgt om de auto veilig te kunnen bergen.
Met nog 40 minuten te gaan, verschijnen de coureurs weer op de baan, waarbij de zachte compound de meest gekozen band is. Bottas weet er als eerste, en voorlopig als enige, een 1:16 uit te persen: 1:16.989. Hamilton en Verstappen verbeteren uiteraard ook hun tijden en volgen op twee tienden van de Fin.
Als In de beginfase van de tweede vrije training spint Leclerc het grind in, maar de Monegask kan zijn weg met de Ferrari vervolgen. Als de eerste rondetijden genoteerd zijn, waarbij nagenoeg alle coureurs op mediums rondgaan, staat Max met 1:18.281 op de tweede positie. Bottas, die net als Max op de gele banden rijdt, is dan twee tienden sneller, terwijl Hamilton op de harde compound naar de derde tijd gaat. Niet veel later scherpt Bottas op een nieuw setje mediums zijn tijd aan naar 1:17.997.
Sergio Perez vanuit de pitstraat op hoge snelheid het circuit opkomt, ziet de Mexicaan daarbij Kimi Raikkonen over het hoofd. Een touche volgt en die heeft tot gevolg dat de Force India met een kapotte voorvleugel verder gaat, terwijl de Fin na een spin in het grind belandt. Er is wederom een kortstondige code rood nodig, nu om de brokstukken van de voorvleugel van Perez op te ruimen.
Er zijn nog ruim tien minuten te gaan als de baan weer wordt vrijgegeven. Er worden op dat moment vooral long runs gereden, waarbij er gewerkt wordt aan de race-afstellingen. Max doet dat op mediums, net als Bottas, terwijl Hamilton op het hardste compound kilometers maakt.
Sebastian Vettel, die in het feestelijke 1000e Grand Prix weekend van Ferrari zijn overstap naar Racing Point aankondigde, valt vlak voor het vallen van de vlag nog stil. Rondetijden worden er in de slotfase niet meer verbeterd en zo besluit Mercedes met Bottas en Hamilton bovenaan, op de voet gevolgd door Verstappen, die 25 ronden aflegt.
Prijsvraag Toscaanse GP: win het Max Verstappen RB12 Japan 1:43 schaalmodel!
Uitslag tweede vrije training van Toscane:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:16.989 | 28 | |
2 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:17.196 | +0.207s | 29 |
3 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda | 1:17.235 | +0.246s | 25 |
4 | Alexander Albon | ALB | Red Bull Racing Honda | 1:17.971 | +0.982s | 28 |
5 | Daniel Ricciardo | RIC | Renault | 1:18.039 | +1.050s | 32 |
6 | Esteban Ocon | OCO | Renault | 1:18.115 | +1.126s | 29 |
7 | Sergio Perez | PER | Racing Point BWT Mercedes | 1:18.198 | +1.209s | 34 |
8 | Pierre Gasly | GAS | AlphaTauri Honda | 1:18.244 | +1.255s | 30 |
9 | Kimi Räikkönen | RAI | Alfa Romeo Racing Ferrari | 1:18.385 | +1.396s | 38 |
10 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:18.400 | +1.411s | 27 |
11 | Lance Stroll | STR | Racing Point BWT Mercedes | 1:18.462 | +1.473s | 37 |
12 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 1:18.498 | +1.509s | 39 |
13 | Carlos Sainz | SAI | McLaren Renault | 1:18.651 | +1.662s | 32 |
14 | Lando Norris | NOR | McLaren Renault | 1:18.658 | +1.669s | 9 |
15 | Daniil Kvyat | KVY | AlphaTauri Honda | 1:18.736 | +1.747s | 33 |
16 | George Russell | RUS | Williams Mercedes | 1:18.843 | +1.854s | 33 |
17 | Antonio Giovinazzi | GIO | Alfa Romeo Racing Ferrari | 1:18.944 | +1.955s | 35 |
18 | Nicholas Latifi | LAT | Williams Mercedes | 1:18.983 | +1.994s | 31 |
19 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:19.113 | +2.124s | 32 |
20 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 1:19.257 | +2.268s | 5 |