scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Trulli in laatste minuten naar snelste tijd

Gepubliceerd op 30 juli 1999 door John ter Meer

Jarno Trulli heeft vandaag zijn marktwaarde weer iets opgeschroefd door de dag als snelste af te sluiten. Zeer verrassend omdat de beide Prost auto's vaak achterin te vinden zijn. Dat geeft toch weer aan dat de Peugeot motor niet echt een zwakke broeder is.

Frentzen en Irvine kwamen in het eerste uur weinig in actie, beide coureurs besloten aldus al vroeg de baan op te gaan waarbij alleen Frentzen zijn tijd iets wist te verbeteren. Mika Häkkinen liet zien dat McLaren in ieder geval op het snelle gedeelte van het circuit een voorsprong heeft. De tussentijden bleven steeds sneller echter in het stadion verloor de Fin een halve seconde, toch nog goed voor de derde tijd, althans op dat moment. Weinig coureurs weten in het begin hun tijd te verbeteren en moeten zelfs een seconde toegeven op hun tijden uit de eerste sessie.

Dat het wel sneller kon bewees Panis die gedreven door de kritiek naar de tweede tijd reed voor Salo en voor de beide McLarens. Ook Irvine wist een minuut later zelf de snelste tijd iets te verbeteren. Mika Häkkinen ging in een poging de snelste tijd te verbeteren van de baan maar gelukkig voor de Fin rolde ook hij over het grind (achterwaarts) terug op de baan. Wat Häkkinen kan, kan ik ook moet Coulhard gedacht hebben, want kort daarop schoot de Schot rechtdoor, maar ook voor Coulthard is het circuit vergevingsgezind en dus kon ook hij naar de pits terugkeren.

Terwijl Villeneuve zijn auto voor de pitstraat neerzet met een technisch probleem weet Damon Hill op te klimmen van de veertiende naar op dat moment de vierde tijd. David Coulthard noteert de hoogste topsnelheid met maar liefst 354 km/uur, nog niet zo snel als vorig jaar toen de hoogst gemeten snelheid 358 km/uur bedroeg. Ricardo Zonta maakt net als Villeneuve het einde van de training niet mee en zet zijn auto met technische problemen aan de kant. Pedro de la Rosa blaast voor start/finish zijn motor op waardoor er olie op de baan komt te liggen, precies op de racelijn. De la Rosa staat en blijft dan 22e., hij troost zich waarschijnlijk met de gedachte dat zijn achterstand slechts drie seconde bedraagt ten opzichte van de kop.

Met nog vijf minuten te gaan zet Häkkinen zijn laatste run in maar kan zijn tijd niet meer verbeteren en blijft de dag steken op de tiende plek met een uiteindelijke achterstand van 1,1 seconde. David Coulthard weet wel zijn tijd te verbeteren en klimt tijdelijk naar de tweede plaats. Niet voor lang want Fisichella nestelt zich voor de Schot en in navolging van zijn teamgenoot zet zeer verrassend Jarno Trulli uiteindelijk dus de snelste tijd op de klokken.

De top zes ziet er uiteindelijk als volgt uit, Trulli, Irvine, Fisichella, Coulthard, Barrichello en Panis. De waarde van de vrije training mag echter in twijfel getrokken worden. Niet alleen bleven de tijden ver achter bij vorig jaar, maar de kans is zeer groot dat bij de favorieten de nadruk lag op het zoeken naar de juiste race set-up waarbij ook de banden zo veel mogelijk zijn gespaard. Dat neemt echter niet weg dat Trulli maar eigenlijk het gehele Prost team vandaag zeer mooi voor de dag is gekomen en dat ook Benetton op de juiste weg terug lijkt te zijn.

Na de remproblemen van Alesi in het eerste uur zijn de beide Saubers niet meer op de baan gekomen. Het gehele tweede uur bleven de garagedeuren van Sauber gesloten. Hoogstwaarschijnlijk willen ze uit veiligheidoverwegingen eerst de oorzaak van de problemen boven tafel krijgen voordat ze weer op de baan komen. Het team heeft in ieder geval een gehele dag om de oorzaak op te zoeken.

Voor een volledig overzicht met alle tijden kun je terecht op onze seizoen pagina.