Max Verstappen zesde in Grand Prix van Turkije: 'Race om snel te vergeten'
Gepubliceerd op 15 november 2020 door Bryan van Berlo
Max Verstappen is als zesde gefinisht in de Grand Prix van Turkije. De Nederlander had met een tweede startplek goede papieren in handen voor een mooi resultaat, maar kwam bij het uitgaan van de lichten slecht van zijn plek, waardoor hij terugviel naar P5. Max vocht zich vervolgens terug, maar verloor in een overenthousiaste inhaalpoging op Sergio Pérez voor de tweede plek de controle over zijn auto. Omdat het rubber onder de RB16 een aantal vlakke kanten had opgelopen, diende Verstappen direct naar binnen te komen voor een nieuw setje banden. De Limburger vervolgde vanaf een achtste plek de race, die hij na een moeilijke middag als zesde wist af te sluiten. Lewis Hamilton won de wedstrijd en hiermee zijn zevende wereldkampioenschap. De Brit evenaart hiermee het record van Michael Schumacher, die ook zeven keer de titel op zijn naam wist te schrijven. Sergio Pérez en Sebastian Vettel completeerden het podium.
“Het was een hele moeilijke race”, laat een teleurgestelde Max na de wedstrijd weten. “Ik zat dicht achter Sergio en opeens verloor ik alle downforce. Ik ging wijd en omdat het spekglad was spinde ik. Hierna moest ik naar binnen voor een nieuwe set banden en probeerde ik het gat weer kleiner te maken, maar we gingen snel door de banden heen.”
De omstandigheden maakten het er dan ook niet makkelijker op om veel plekken goed te maken: “Je zit vast achter andere auto’s en omdat je door de gladheid geen andere lijnen kunt rijden, kan je niet inhalen. Het liep ook gewoon niet vandaag, lastig”, aldus de Aston Martin Red Bull Racing-coureur. Een wissel naar droogweerbanden had volgens Verstappen weinig meer uitgehaald: “Dat ging helemaal niet. Het circuit was te glad en er lag te veel rubber van de intermediates. Dan kom je ook niet meer toe aan slicks. Het was een race om snel te vergeten.”
Verstappens complimenten gaan uit naar Lewis Hamilton, die voor de zevende keer in zijn Formule 1-carrière de wereldtitel wist te pakken: “Het is heel bijzonder dat je die zevende wereldtitel binnensleept. Hij reed ook een hele goede wedstrijd. Ik wil Lewis en zijn hele team feliciteren met deze geweldige prestatie!”
De omstandigheden op het 5338 meter lange Istanbul Park zijn net als gisteren nat en verraderlijk te noemen. Antonio Giovinazzi en George Russell ondervinden hier onderweg naar de grid al de gevolgen van: de Alfa Romeo-coureur verliest de controle over zijn auto en raakt in bocht drie de bandenstapels, terwijl Russell rechtdoor schiet bij het inrijden van de pitstraat en zijn voorvleugel beschadigt. De teams van beide coureurs weten de bolides echter op tijd op te lappen voor de start van de race.
Als de vijf rode lichten uit zijn komt Max enorm slecht van zijn plek. De Nederlander wordt aan alle kanten voorbijgereden en valt nog voor het ingaan van de eerste bocht terug naar de achtste plek. Omdat Esteban Ocon door een uitwijkende Daniel Ricciardo in de rondte wordt getikt - die op zijn beurt Valtteri Bottas meeneemt - schuift Max al snel twee plekken op. Hij weet ook aan Ricciardo voorbij te gaan voor de vijfde plek. Lewis Hamilton heeft het ondertussen moeilijk in de natte omstandigheden. De Brit, op weg naar zijn zevende wereldtitel, schiet in bocht negen van de baan af, waardoor Sebastian Vettel, Max Verstappen en Alexander Albon optimaal kunnen profiteren en een plekje opschuiven. Max komt na de eerste ronde als vierde over de meet. Lance Stroll leidt op dat moment het veld, met Sergio Pérez en Sebastian Vettel achter zich op P2 en P3.
Na de hectische openingsfase heeft Verstappen het vizier vol op de Ferrari-coureur gericht. Op een opdrogende baan zien we steeds meer coureurs naar de intermediates wisselen, waaronder Vettel die in ronde negen naar binnen komt. Max blijft buiten in de hoop de Duitser te kunnen verschalken middels de zogeheten ‘overcut’. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur komt na drie ronden naar binnen voor zijn setje intermediates en komt weer als vierde het asfalt op, vlak voor Sebastian Vettel. Nadat ook teamgenoot Alexander Albon zijn pitstop heeft gemaakt, bevindt Max zich op P3.
In ronde dertien valt de Alfa Romeo van Antonio Giovinazzi plotseling stil, waardoor de wedstrijdleiding de Virtual Safety Car inschakelt. Als de auto na een kort oponthoud op een veilige plek staat, mogen de coureurs weer op volle snelheid verder. Verstappen heeft hierna de druk vol op de ketel van Sergio Pérez staan. In ronde achttien maakt Max zich op voor een aanval, maar in een overenthousiaste poging in bocht elf gaat de Limburger wijd, waarna hij spint. Omdat zijn banden hierbij vlakke kanten oplopen, meldt Max zich direct in de pitstraat voor een nieuw setje van het groengekleurde rubber. Hij valt echter terug naar de achtste plek.
Halverwege de wedstrijd leidt Lance Stroll met een relatief comfortabele voorsprong van drie en een halve seconde. Achter de Canadees zijn het Sergio Pérez, Alexander Albon, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo die de top zes vormen. Max Verstappen bevindt zich op dat moment op de achtste plek. Hoewel de baan met iedere ronde verder lijkt op te drogen, is het te vroeg voor droogweerbanden. Dit ondervindt ook Alexander Albon, die in ronde 34 spint en zijn derde plaats aan Lewis Hamilton verliest. Omdat beide Ferrari-coureurs in de tussentijd naar binnen zijn gekomen en ook Albon zijn door de spin beschadigde banden moet vervangen, schuift Verstappen weer op naar de derde plek.
In ronde 37 komt raceleider Lance Stroll naar binnen voor een nieuwe set banden. De Racing Point-coureur komt achter Verstappen weer als vierde de baan op. Lewis Hamilton heeft dan de leiding in handen, terwijl Charles Leclerc verderop bezig is met een opmars. De Monegask gaat op nieuwere banden in ronde 44 voorbij aan Verstappen voor P3. Max komt hierop direct naar binnen voor een nieuwe setje van de groengekleurde intermediates. Op de zevende plek verlaat hij de pitstraat, achter Alexander Albon. Met nog vijf ronden te gaan weet Max zijn teamgenoot te passeren voor P6, de plek waar hij de wedstrijd uiteindelijk ook finisht.
Voor in het veld is het gedurende de laatste ronden nog spannend om de laatste podiumplekken. Charles Leclerc wil bij het aanremmen van bocht twaalf aan Sergio Pérez voorbij voor de tweede plek, maar de Monegask gaat wijd, waardoor zijn teamgenoot Sebastian Vettel de derde plek kan overnemen. Lewis Hamilton ziet als eerste het zwart/wit geblokt en wint de wedstrijd. De Brit verzekert zich hiermee van zijn zevende wereldtitel om komt op gelijke hoogte met Michael Schumacher, die hetzelfde kunstje wist te klaren. Charles Leclerc, Carlos Sainz en Max Verstappen, Alexander Albon en Lando Norris completeren de top acht. Lance Stroll, de man die de wedstrijd vanaf pole mocht aanvangen, eindigt als negende en houdt Renault-coureur Daniel Ricciardo achter zich.
Uitslag Grand Prix van Turkije:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 58 | 1:42:19.313 | 25 |
2 | Sergio Perez | PER | Racing Point BWT Mercedes | 58 | +31.633s | 18 |
3 | Sebastian Vettel | VET | Ferrari | 58 | +31.960s | 15 |
4 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 58 | +33.858s | 12 |
5 | Carlos Sainz | SAI | McLaren Renault | 58 | +34.363s | 10 |
6 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda | 58 | +44.873s | 8 |
7 | Alexander Albon | ALB | Red Bull Racing Honda | 58 | +46.484s | 6 |
8 | Lando Norris | NOR | McLaren Renault | 58 | +61.259s | 5 |
9 | Lance Stroll | STR | Racing Point BWT Mercedes | 58 | +72.353s | 2 |
10 | Daniel Ricciardo | RIC | Renault | 58 | +95.460s | 1 |
11 | Esteban Ocon | OCO | Renault | 57 | +1 lap | 0 |
12 | Daniil Kvyat | KVY | AlphaTauri Honda | 57 | +1 lap | 0 |
13 | Pierre Gasly | GAS | AlphaTauri Honda | 57 | +1 lap | 0 |
14 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 57 | +1 lap | 0 |
15 | Kimi Räikkönen | RAI | Alfa Romeo Racing Ferrari | 57 | +1 lap | 0 |
16 | George Russell | RUS | Williams Mercedes | 57 | +1 lap | 0 |
17 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 55 | DNF | 0 |
0 | Romain Grosjean | GRO | Haas Ferrari | 49 | DNF | 0 |
0 | Nicholas Latifi | LAT | Williams Mercedes | 39 | DNF | 0 |
0 | Antonio Giovinazzi | GIO | Alfa Romeo Racing Ferrari | 11 | DNF | 0 |