Max op P1 in de eerste vrije training Grand Prix Oostenrijk
Gepubliceerd op 02 juli 2021 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft tijdens de eerste vrije training, in aanloop naar de Grand Prix van Oostenrijk, de snelste tijd gereden. De leider in het kampioenschap ging daarmee gewoon verder waarmee hij het vorig weekend eindigde. Op de 4.326 meter lange Red Bull Ring reed Charles Leclerc in zijn Ferrari de tweede tijd, gevolgd door zijn teamgenoot Carlos Sainz op P3. De Mercedes van Valtteri Bottas en de AlphaTauri van Yuki Tsunoda completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Red Bull Racing, Sergio Perez, reed de achtste tijd.
Tijdens de eerste dag van het tweede weekend op de Red Bull Ring zullen alle teams bandentests uit twaalf ronden gereden dient te worden. Pirelli heeft de constructie van de achterbanden aangepast na de problemen die zorgden voor het uitvallen van Lance Stroll en Max tijdens de GP van Azerbeidzjan eerder dit jaar. De compounds blijven ongewijzigd en in Oostenrijk zullen alle banden tijdens de test van de C4-compound zijn.
Voor de start van de eerste vrije training is duidelijk geworden dat drie teams van de gelegenheid gebruik maken om een vaste coureur te vervangen ten faveure van een testcoureur: Callum Ilott stapt in bij Alfa Romeo, Guanyu Zhou bij Alpine, en Roy Nissany bij Williams.
Als de lichten aan het einde van pitstraat op groen gaan, is het bewolkt en maar zeventien graden. Ook de baantemperatuur is met 31 graden koel te noemen. De kans op regen is tijdens het eerste bedrijf met 40% best groot.
Het is meteen druk op de baan en ook Max is er vanaf het begin bij. De leider in het wereldkampioenschap rijdt op een setje zachte banden. Sebastian Vettel is de eerste coureur die een tijd op de klokken brengt. De eerste tijd die Max op de klokken brengt hem op P2 achter Pierre Gasly. De Fransman krijgt echter een track limits aan zijn broek, waardoor Max alsnog op P1 terecht komt. Lewis Hamilton, Bottas, Stroll, Lando Norris, Ilott en Vettel rijden sinds het begin van de sessie op de prototype banden. Ondertussen maakt Yuki Tsunoda een tripje door het grind van bocht 5.
Net als vorig weekend zien we na een kleine tien minuten vier door Honda-motoren aangedreven auto’s de eerste vier plekken opeisen. Max, die even naar binnen is gegaan, heeft ook een setje prototype banden onder zijn RB16B laten schroeven en scherpt daarmee zijn beste tijd even later aan. “Het was niet verkeerd. De auto voelde zeker niet slecht aan", laat de Nederlander over de boordradio weten als hem gevraagd wordt hoe de balans op deze banden aanvoelt.
Na twintig minuten zien we vooraan de nodige verschuivingen. De AlphaTauri-coureurs verbeteren zich op de prototype banden naar de tweede en derde plek. Gasly geeft bijna twee tienden toe op Max, terwijl Tsunoda ruim vier tienden prijsgeeft. Beide Mercedessen hebben de gang er nog niet bepaald inzitten, we vinden ze terug op laatste twee plekken op de tijdenlijst.
Na een klein half uur wordt het even rustig op de baan. Na deze periode verschijnen de meeste coureurs met een zachte set banden op de baan. Beide Mercedessen redden het niet om in de buurt te komen van de tijd van Max. Terwijl de Nederlander aan zijn snelle run begint, springt Tsunoda naar P1. Dit is echter maar van korte duur want even later is het Verstappen die de eerste plek weer overneemt van de Japanner.
Met nog dik een kwartier op de klok zien we beide Ferrari’s knap op de plekken twee en drie. Charles Leclerc staat tweede op ruim twee tienden van Max, teamgenoot Sainz staat daar slechts een paar honderdsten achter op de derde positie.
Terwijl Max aan een lange run bezig is op de zachte band zien we Hamilton de pits verlaten op een nieuw setje van de zachte banden. Even later volgt Bottas het voorbeeld van de regerend wereldkampioen. Hamilton kan met een zevende tijd wederom niet overtuigen, de Fin doet het met een vierde tijd een tandje beter.
In de slotfase zien we links en rechts wat onbeduidende uitstapjes, en verder geen noemenswaardige verbeteringen van tijden meer. Daarmee zit het eerste deel van de vrijdag erop.
Prijsvraag GP Oostenrijk: win het 1:4 Styrian GP 2020 helm schaalmodel!
Uitslag eerste vrije training van Oostenrijk:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda | 1:05.143 | 37 | |
2 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:05.409 | +0.266s | 33 |
3 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 1:05.431 | +0.288s | 33 |
4 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 1:05.445 | +0.302s | 31 |
5 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda | 1:05.474 | +0.331s | 35 |
6 | Kimi Räikkönen | RAI | Alfa Romeo Racing Ferrari | 1:05.586 | +0.443s | 28 |
7 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:05.709 | +0.566s | 32 |
8 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda | 1:05.726 | +0.583s | 31 |
9 | Pierre Gasly | GAS | AlphaTauri Honda | 1:05.726 | +0.583s | 36 |
10 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:05.880 | +0.737s | 28 |
11 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 1:05.980 | +0.837s | 30 |
12 | Daniel Ricciardo | RIC | McLaren Mercedes | 1:06.181 | +1.038s | 31 |
13 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:06.203 | +1.060s | 30 |
14 | Guanyu Zhou | ZHO | Alpine Renault | 1:06.414 | +1.271s | 29 |
15 | Sebastian Vettel | VET | Aston Martin Mercedes | 1:06.444 | +1.301s | 28 |
16 | Callum Ilott | ILO | Alfa Romeo Racing Ferrari | 1:06.564 | +1.421s | 23 |
17 | Mick Schumacher | MSC | Haas Ferrari | 1:06.583 | +1.440s | 29 |
18 | Roy Nissany | NIS | Williams Mercedes | 1:06.683 | +1.540s | 34 |
19 | Nicholas Latifi | LAT | Williams Mercedes | 1:06.978 | +1.835s | 36 |
20 | Nikita Mazepin | MAZ | Haas Ferrari | 1:07.316 | +2.173s | 30 |