Max Verstappen tweede na titanenstrijd in Braziliaanse GP: 'Alles gegeven'
Gepubliceerd op 14 november 2021 door Julien Lemmen
Max Verstappen is tweede geworden in een spannende Grand Prix van Brazilië. De race in São Paulo draaide uit op een titanengevecht tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Bij de start eiste Max de leiding voor zich op, maar Hamilton, die de wedstrijd aanving vanaf P10, wist zich razendsnel op te werken naar de tweede plek. Verstappen wist lang de druk te weerstaan van de duidelijk snellere Mercedes, maar hij moest zich in ronde 59 uiteindelijk toch gewonnen geven. Hamilton won de race uiteindelijk met tien seconden voorsprong op Verstappen, die in het kampioenschap nog wel veertien punten meer heeft dan zijn titelrivaal. Valtteri Bottas completeerde het podium.
Na afloop van de race laat Max weten: “We hebben vandaag alles geprobeerd wat we konden om Hamilton achter ons te houden. Het was een goed gevecht, maar we misten gewoon wat snelheid. Op dit circuit kon Mercedes toch redelijk makkelijk volgen. Lewis had gewoon net wat teveel topsnelheid en als hij bij de laatste bocht binnen acht tienden van mij zat, moest ik al verdedigen in bocht één. Ik heb in ieder geval plezier gehad, we hebben alles gegeven en uiteindelijk is het gewoon een prima resultaat.”
Ondanks dat hij vandaag zijn meerdere moest erkennen in Hamilton, is Verstappen nog steeds vol goede moed voor de laatste drie races van het seizoen: "Wij waren heel sterk in Mexico, bijvoorbeeld. Wij weten dat Mercedes er met een verse motor wat meer uit kan halen. Dat wordt langzamerhand ook wel minder en dan komt het weer dichter bij elkaar. We hebben bovendien nog steeds een goede voorsprong in het kampioenschap. Vandaag ging het om schadebeperking in een weekend waar het een beetje lastig was voor ons, maar ik ben er zeker van dat we in de komende races terug zullen komen.”
Het is vandaag aanzienlijk warmer dan zaterdag het geval was op het Autódromo José Carlos Pace. Het gehele veld start de race op de medium compound band, met uitzondering van Yuki Tsunoda, waarbij er zachte banden onder zijn AlphaTauri zijn gemonteerd. Vanaf plek twee op de grid beleeft Max een uitstekende start. Hij duikt aan de binnenkant van polesitter Bottas en pakt de leiding bij het ingaan van de eerste bocht. Doordat Bottas slecht de bocht uit komt, kan Perez aansluiten achter de Fin en Perez verschalkt Bottas voor plek twee bij bocht vier, waarmee het een droomstart is voor het team van Red Bull Racing. Carlos Sainz en Lando Norris raken elkaar in de run naar de eerste bocht, waarbij laatstgenoemde een lekke band oploopt en op een slakkengang terug moet naar de pits. Hamilton, die als tiende moest starten vanwege een gridstraf voor het wisselen van zijn motor, snijdt na de start als een warm mes door de boter. In ronde vijf is de zevenvoudig wereldkampioen al opgerukt naar de vierde plek achter zijn teamgenoot Bottas, die hem na een teamorder gehoorzaam voorbij laat voor plek drie.
Achter in het veld waagt Yuki Tsunoda een aanval op Lance Stroll aan de binnenkant van de eerste bocht. De twee raken elkaar, waarmee Tsunoda zijn voorvleugel verliest. Door de rotzooi op de baan wordt besloten de safety car de baan op te sturen. In ronde tien wordt het veld weer vrijgelaten. Bij de herstart zijn Verstappen en Perez wakker, waardoor ze hun 1-2 positie behouden. Waar de eerste ronde na de herstart rustig verloopt, is het één ronde later Mick Schumacher die zijn voorvleugel verliest na een tik tegen de linker achterband van Kimi Raikkonen. Doordat er wederom brokstukken op de baan liggen is er een virtual safety car-situatie.
In ronde veertien wordt de groene vlag weer gezwaaid, en Hamilton voert direct de druk op bij Perez. De Brit gaat in ronde achttien bij bocht één met behulp van DRS voorbij aan de Mexicaan. Perez countert echter door in bocht vier zijn tweede plaats terug te pakken. Eén ronde later moet Perez zich toch gewonnen geven en ligt Hamilton definitief op plek twee.
In de daaropvolgende ronden blijft het gat tussen Verstappen en Hamilton op ongeveer 3,5 seconden. Hamilton is in ronde 27 de eerste van de koplopers die zijn stop maakt. Verstappen volgt één ronde later. In een foutloze stop van 2,4 seconden wisselen de monteurs van Red Bull Racing de medium compound banden in voor een setje harde banden. Verstappen komt als derde terug de baan op, slechts twee seconden vóór titelrivaal Hamilton. Omdat Lance Stroll enkele onderdelen van zijn auto verliest, volgt er een korte virtual safety car. Dit geeft Bottas de kans om zijn stop te maken en vóór Perez de baan op te komen, waarmee hij op plek drie komt te liggen. Verstappen schuift weer op naar de leiding van de wedstrijd met Hamilton vlak achter hem.
Max besluit om in ronde 41 zijn tweede stop te maken. Hij wisselt naar een vers setje harde banden en komt als vierde terug de baan op. In de daaropvolgende ronden duiken ook Bottas, Perez en Hamilton naar binnen voor hun tweede stop, waarmee Verstappen terug aan de leiding komt te liggen met een voorsprong van twee seconden op Hamilton. Binnen de kortste keren zit Hamilton weer op de staart van Verstappen. De Brit waagt in ronde 48 een aanval bij Max aan de buitenkant van bocht vier. Beide rijders remmen extreem laat, en gaan buiten de baan. Verstappen behoudt de leiding maar Hamilton houdt de druk op de ketel. In ronde 59 is er geen houden meer aan voor Verstappen, als Hamilton in bocht vier met behulp van DRS de leiding van hem overneemt. De Brit verdwijnt aan de horizon en de slotfase van de race staat voor Verstappen in het teken van het veilig stellen van de tweede plaats.
Perez maakt in de voorlaatste ronde nog een pitstop om met zachte banden te proberen de snelste raceronde af te pakken van Hamilton, en slaagt hier ook in. Aan kop pakt Hamilton zijn zesde overwinning van het seizoen. Verstappen wordt tweede, en ondanks dat hij zeven punten verliest op Hamilton, leidt hij het kampioenschap nog steeds met 14 punten voorsprong op de Brit. Bottas wordt derde met Perez op plek vier. De Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz eindigen op P5 en P6. Pierre Gasly wordt zevende, Alpine-coureurs Esteban Ocon en Fernando Alonso pakken de achtste en negende plek, terwijl Lando Norris het laatste puntje voor zich opeist.
Uitslag Grand Prix van Brazilië:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 71 | 1:32:22.851 | 25 |
2 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda | 71 | +10.496s | 18 |
3 | Valtteri Bottas | BOT | Mercedes | 71 | +13.576s | 15 |
4 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda | 71 | +39.940s | 13 |
5 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 71 | +49.517s | 10 |
6 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 71 | +51.820s | 8 |
7 | Pierre Gasly | GAS | AlphaTauri Honda | 70 | +1 lap | 6 |
8 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 70 | +1 lap | 4 |
9 | Fernando Alonso | ALO | Alpine Renault | 70 | +1 lap | 2 |
10 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 70 | +1 lap | 1 |
11 | Sebastian Vettel | VET | Aston Martin Mercedes | 70 | +1 lap | 0 |
12 | Kimi Räikkönen | RAI | Alfa Romeo Racing Ferrari | 70 | +1 lap | 0 |
13 | George Russell | RUS | Williams Mercedes | 70 | +1 lap | 0 |
14 | Antonio Giovinazzi | GIO | Alfa Romeo Racing Ferrari | 70 | +1 lap | 0 |
15 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda | 70 | +1 lap | 0 |
16 | Nicholas Latifi | LAT | Williams Mercedes | 70 | +1 lap | 0 |
17 | Nikita Mazepin | MAZ | Haas Ferrari | 69 | +2 laps | 0 |
18 | Mick Schumacher | MSC | Haas Ferrari | 69 | +2 laps | 0 |
0 | Daniel Ricciardo | RIC | McLaren Mercedes | 49 | DNF | 0 |
0 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 47 | DNF | 0 |