Max vanuit Barcelona: 'Pas mijn rijstijl aan, zodat de auto het hardste gaat'
Gepubliceerd op 24 februari 2022 door Niels Hendrix
Na een volle dag in de RB18, de nieuwe bolide van Oracle Red Bull Racing, had wereldkampioen Max Verstappen op donderdag promotionele en mediaverplichtingen. Terugblikkend op de kennismaking met de 2022-auto, liet de Nederlander weten: “Het is altijd een vraagteken hoe je op zo’n eerste dag zal gaan presteren. We hadden een erg positieve dag met zoveel ronden. We hebben de auto leren kennen en ik heb zelf geleerd hoe met deze auto om te gaan, want het besturen ervan is ietsjes anders dan in voorgaande jaren.”
“Het was nuttig en ook fijn om weer in een Formule 1-auto te zitten. Die snelheden zijn altijd lekker. De testdagen zijn gewoon heel belangrijk voor het team ook, om veel informatie te vergaren en om verrassingen bij de eerste Grand Prix te voorkomen. Voor mezelf, met zo’n hele nieuwe auto, is het ook fijn om heel veel kilometers te maken.”
Wat vind je van de nieuwe auto’s, Max? “Ze zien er sowieso al geheel anders uit natuurlijk. Hopelijk kunnen we elkaar beter volgen en zit het veld dichter bij elkaar, dat zijn natuurlijk de doelen. Deze auto’s gaan iets langzamer, maar dat zal gedurende het jaar beetje bij beetje worden bijgehaald.”
Sta je ervan te kijken dat je woensdag de hele dag probleemloos je programma hebt kunnen afwerken? Max zegt: “Dat is natuurlijk het doel dat we nastreven. Het is fijn om met iedereen van Red Bull samen te werken. Het verbaast me niet, maar het is wel heel indrukwekkend hoe op een gegeven moment alles binnen een paar dagen samenkomt en er opeens een auto staat. Dat blijft heel bijzonder in de Formule 1.”
Hoe is het om deze nieuwe generatie auto’s te besturen? Max antwoordt: “De auto’s zijn wat stijver dan voorheen, maar dat vind ik prima. Het is genieten om de auto te besturen. Het is alleen ietsjes anders, dus we zijn nog steeds aan het leren. Het enige jammere is dat het gewicht van de auto’s telkens hoger wordt, waardoor de auto’s iets minder wendbaar worden in de langzame bochten. De balans in de hogesnelheidsbochten is fijn.” Hoe zeer moet je je rijstijl aanpassen? Max: “Weet je, je moet je altijd aanpassen aan de situatie. Dat is zelfs elke wedstrijd anders. Dus ik pas mijn rijstijl gewoon aan, zodat de auto het hardste gaat. Dat is een natuurlijk proces.”
Wat zijn je verwachtingen met betrekking tot het volgen van andere auto’s, zal dat beter zijn? Max: “Als je achter een andere auto rijdt, lijkt het iets makkelijker om te volgen. Je hebt niet meer opeens verlies van downforce, wat tot onderstuur of overstuur kan leiden. Het voelt wat stabieler, normaler. Ik verwacht niet dat dat helemaal weg is, maar het lijkt meer onder controle. De auto’s zijn prima.”
Max vervolgt: “Maar door die hoge bochtensnelheden die we nog steeds hebben, is het niet zo dat je opeens ‘in iemands diffuser rijdt’. Het is nog altijd als je binnen een seconde of halve seconde zit, je toch nog grip verliest. Maar dat is ook iets dat je niet kan verhelpen. Maar dat het iets stabieler blijft, is het sowieso al beter. En daarnaast was het de afgelopen jaren zo dat als je een paar ronden achter iemand reed, dat je banden oververhit raakten en je ook grip verloor. Dat is ook een punt en ik denk dat de huidige banden sowieso robuuster zijn qua temperatuur, dus dat is ook positief.”
Over de banden gesproken, daar wordt veel over gezegd en geschreven. De achttien inch Pirelli-banden belemmeren het zicht enigszins. Max: “Het zicht is anders. Op een circuit als Barcelona is dat niet zo’n probleem, maar op stratencircuits zal dat een grotere uitdaging worden. Daar zullen we ons op moeten aanpassen, maar dat is hetzelfde voor iedereen.”