Max vanuit Spielberg: 'Oostenrijkse Grand Prix altijd belangrijk voor me'
Gepubliceerd op 07 juli 2022 door Niels Hendrix
Terwijl de Orange Army langzaam maar zeker de campings rondom de Red Bull Ring steeds meer bezet, staat Max Verstappen op donderdagmiddag de pers te woord in aanloop naar de Oostenrijkse Grand Prix. Er wordt eerst teruggeblikt op de Britse race, waarin Max zijn kansen op een overwinning in rook zag opgaan doordat een brokstuk van de AlphaTauri van Yuki Tsunoda schade aan zijn RB18 veroorzaakte.
“Het was best een groot stuk”, vertelt Max. “Op dat moment, met die snelheden, kon ik niet zien hoe groot het was, maar er zat een groot stuk van de wing endplate vast onder mijn vloer. Het was pech dat het gebeurde.” De auto was daarna enorm lastig te besturen, zegt Max: “Het was verschrikkelijk. Ik verloor zo’n 2,5 seconde per ronde. Toen het vast kwam te zitten in mijn vloer, beschadigde het tegelijkertijd ook de onderzijde van mijn vloer. Dat kon je van buitenaf niet zien omdat de vloer tegenwoordig zo groot is. Het voelde alsof ik een lekke band of zelfs een beschadigde wielophanging had. Het was niet te doen in de bochten en ik gleed en stuiterde. Het was echt heel lastig.”
Het is heftig om een Formule 1-auto te besturen en tijdens een race gebeurt er veel. Het is niet gemakkelijk om dan altijd even kalm over de radio te communiceren, zoals de boordradio’s van zo’n beetje alle coureurs uitwijzen. Max vertelt daarover: “Als ik een keer gepikeerd ben op de boordradio, gaat er iets niet goed of heb ik een probleem. Als de dag komt dat ik daar niet meer door geraakt word, ben ik niet meer geïnteresseerd in de sport. Ik geef om mijn resultaten, dus dan kan ik me daarover opwinden, maar dat beïnvloedt niet mijn prestaties tijdens een race.”
Het contract dat Spa-Francorchamps met de Formule 1 heeft, loopt na dit jaar af en er gaan – onbevestigde – berichten rond dat de kans bestaat dat het legendarische Belgische circuit volgend jaar niet meer op de kalender staat, ondanks dat de contractbesprekingen nog lopen.
“Het zou heel erg zonde zijn als we Spa zouden verliezen”, reageert Max. “Het is mijn favoriete circuit ter wereld. Het zou ook jammer zijn omdat ze recent nog veranderingen hebben doorgevoerd aan de uitloopstroken en zo. Het is gewoon een fantastische baan om met een Formule 1-auto te rijden, of wat voor auto dan ook, vanwege alle snelle bochten en de algehele flow van het circuit. Ik denk dat het wel belangrijk is dat Spa op de kalender blijft.”
Terug naar Oostenrijk, waar dit weekend meer dan vijftigduizend Nederlanders naar afreizen en de tribunes oranje gaan kleuren. Hoe vind je dat? “De Oostenrijkse Grand Prix is altijd belangrijk voor me en het is echt geweldig dat zoveel fans vanuit Nederland erbij zijn. Dat is ontzettend mooi om te zien. Het is een thuisrace voor ons en we hebben hier de laatste jaren hele goede resultaten geboekt. De Red Bull Ring heeft ons altijd goed gelegen en ik geniet van de baan met de snelle bochten en technische langzame bochten. Met de hoogteverschillen erbij maakt dat een heel interessant circuit. Hopelijk hebben we weer een positief weekend.”
Prijsvraag Oostenrijkse GP: win het 1:4 Oostenrijk GP 2022 helm schaalmodel!