scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max over titelprolongatie: 'Het is heel bijzonder'

Gepubliceerd op 09 oktober 2022 door Julien Lemmen

Max Verstappen heeft door een dominante overwinning in de regenachtige Grand Prix van Japan zijn tweede wereldkampioenschap in de Formule 1 veroverd. Voor de camera van Viaplay doet Max uitgebreid zijn verhaal over de race en het kampioenschap.

Ondanks dat het kampioenschap hem dit jaar bijna niet meer kon ontglippen, was Verstappen voorafgaand aan de race toch wat gespannen, zo geeft hij toe: “Vandaag was ik door het weer, omdat het regende, wel iets meer na aan het denken. Over wat er kan gebeuren bij de start, over de banden, de strategie, of er een rode vlag komt enzovoorts. Dus ik was er wel iets meer mee bezig. En GP (Max’ race-engineer Gianpiere Lambiase) zei ook: ‘Ik zie aan je dat je meer aan het denken bent dan normaal. Maar, hij zei ook: ‘doe gewoon je ding’. En dat deed ik ook en dan komt het wel goed, maar soms wil ik gewoon iets meer nadenken over de situatie.”

Leclerc kwam bij de start beter weg dan polesitter Verstappen, maar toch slaagde de Nederlander er in om als leider de eerste bocht in te duiken. Max verklaart: “Ik had een slechte start, maar ik had ook al slechte starts naar de grid toe, dus de afstelling van de koppeling was niet goed. Vandaar dat ik iets voorzichtiger was met het loslaten van de koppeling. Ik had in ieder geval geen wielspin, maar het was geen goede start. Leclerc en ik zaten naast elkaar, maar toen had ik wel zoiets van: ‘kijken wie er als eerste toegeeft’. Hij wil natuurlijk ook de race winnen en uiteindelijk wil ik ook eerste blijven in deze race, ondanks dat ik zo ver voor sta in het kampioenschap. Vandaar dat ik ook buitenom er omheen ging.”

In het vervolg van de race verdween Max aan de horizon. Ondanks dat de overwinning al veilig leek, bleef Verstappen pushen tot aan de finish om uiteindelijk met 26 seconden voorsprong op Leclerc als winnaar over de meet te komen: “Toen we eindelijk aan het racen waren wist ik niet of we halve punten of volledige punten zouden krijgen. Op een gegeven moment pakte ik een seconde per ronde en toen het vijftien seconden werd besloot ik om door te gaan, zodat ik eventueel nog een pitstop kon maken om voor de snelste ronde te gaan.”

Dat Max het kampioenschap in Japan, het thuisland van Honda, kon winnen, maakt het nog iets specialer: “Het is heel bijzonder. Als het vandaag niet was gelukt, was het jammer, maar dan was het de volgende race wel gebeurd. Maar, dat het uiteindelijk toch hier is gebeurd vind ik wel mooi. Vooral voor Honda, als je ziet wat ze de afgelopen jaren hebben geleverd. Ze hadden veel kritiek in het begin toen ze terugkeerden in de Formule 1. Ze hadden het moeilijk, maar uiteindelijk zie je wel dat Japanners nooit opgeven. Ze werken keihard en gedisciplineerd. Daar kunnen wij als Europeanen wel wat van leren. Daarom vind ik het ook extra mooi dat we het kampioenschap hier hebben kunnen winnen.”

Waar het kampioenschap vorig jaar ongemeen spannend was en het pas in de laatste ronde van de laatste race beslist werd, is Max dit jaar met nog vier races voor de boeg kampioen geworden. De Red Bull Racing-coureur legt het verschil uit tussen de twee wereldtitels: “De eerste was emotioneler. Dat is ook het moment dat je realiseert dat je al je dromen hebt waargemaakt in de Formule 1, maar deze voelt eigenlijk beter. Puur door het seizoen dat we hebben gehad, met best een gelijkwaardige auto aan die van Ferrari. Als je het over het gehele seizoen kijkt hebben we toch meer eruit gehaald en hebben we zwaar dominant het kampioenschap in de wacht gesleept. Daar haal je toch iets meer voldoening uit.”

Nu Max dominant kampioen is geworden, wil hij ook tijdens de resterende vier races het seizoen in stijl afsluiten: “Uiteindelijk wil ik meer wedstrijden winnen want met deze auto is er heel veel mogelijk. Het zou mooi zijn om meer dan dertien overwinningen te behalen in één seizoen, want ik denk niet dat dat vaak voor gaat komen, dus daar moet je dan ook het voordeel uit halen. En uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat we het constructeurskampioenschap winnen en we hopen één-twee te finishen in het kampioenschap.

Voor het zo ver is, gaat Max eerst genieten van een welverdiende rust: “Ik ga nu naar huis, al was dit al zo gepland. Je bent veel weg van huis, dus ik wil nu gewoon naar huis toe. Daarna hebben we nog vier raceweekenden waar we van kunnen genieten. Als je op vrijdag op het circuit komt ga je natuurlijk vol erop en wil je je best doen, maar je gaat er wel iets relaxter in.”