Max zesde na verlengde tweede vrije training Canada: 'Werk voor de boeg'
Gepubliceerd op 17 juni 2023 door Niels Hendrix
Oracle Red Bull Racing-coureur Max Verstappen heeft de anderhalf uur durende tweede vrije training in aanloop naar de Grand Prix van Canada als zesde afgesloten. De tweevoudig Formule 1-wereldkampioen zette zijn snelste rondetijd relatief vroeg in de sessie, maar moest op dat moment wel beide Ferrari’s voor zich dulden. De Mercedessen die veel later in de sessie op de zachte band uitgingen, sloten met Lewis Hamilton voorop als snelste af.
“Het was geen normale vrijdag, omdat we eigenlijk niet gereden hebben in de eerste vrije training”, steekt Max aan het einde van de vrijdag van wal. “Dat was voor iedereen hetzelfde natuurlijk. Gelukkig hebben we in de tweede training onze ronden kunnen rijden. Ik denk dat we nog werk voor de boeg hebben, want de auto gaat op dit moment nog niet echt goed over de kerbstones. Het gaat niet slecht, maar we moeten nog wat afstellingen finetunen.”
“Het was een wat lastige sessie, maar soms heb je van die dagen. We weten wat de minder sterke punten van onze auto zijn en de kerbstones die hier liggen, passen niet bij onze auto. Dat proberen we voor morgen te verbeteren.” Vooruitkijkend, zegt Max: “Het ziet ernaar uit dat het zaterdag gaat regenen, dus dat kan een interessante kwalificatie opleveren, terwijl het zondag mogelijk weer droog is.”
De tweede vrije training begint een half uur eerder dan oorspronkelijk gepland en duurt negentig minuten, om zodoende de teams extra tijd te gunnen na de voortijdig afgebroken eerste training. Het is meteen druk op de baan, ook omdat er een gerede kans op regen is.
Max begint zijn eerste run op de zachte banden en is van meet af aan de snelste, waarbij opgetekend moet worden dat de meerderheid van de coureurs dan op medium banden rijdt. Na acht rondjes scherpt hij zijn tijd aan tot 1:14.726 en duikt de huidige wereldkampioen de pits in.
Terwijl we de nodige coureurs over de kerbstones in de chicane zien stuiteren, springt Charles Leclerc naar P1 en staat zijn Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz op P3, achter Max. Maar de Spanjaard, ook op softs, verbetert zijn tijd en is dan snelste (1:14.196), totdat Leclerc daar weer een tiende onderdoor duikt (1:14.094).
Als Max met nog iets meer dan een uur te gaan weer de baan op komt, op de zachte compound, stelt hij meteen orde op zaken door P1 terug te pakken (1:14.168). Nico Hülkenberg valt direct daarna stil aan het einde van het rechte stuk met een Haas, waaruit gitzwarte rookwolken opstijgen. Tijdens de rode vlag periode wordt de auto geblust en de rotzooi op het asfalt opgeruimd.
Na zo’n tien minuten wordt de baan weer vrijgegeven en is het meteen weer druk. Iedereen kiest dan voor de zachte banden. Sergio Perez, die achtste staat, heeft een schrikmoment als hij in bocht zeven de muur bijna raakt en vlak daarna rechtdoor schiet. De Ferrari’s blijken snel en gaan naar P1 (Sainz) en P2 (Leclerc). Max komt op de softs drie tienden tekort (1:14.142).
Met nog 46 minuten op de klok wordt wederom de rode vlag gezwaaid, omdat de Alpine van Esteban Ocon is stilgevallen. Na enkele minuten gaat het licht weer op groen en zien we Max, voor het eerst vandaag, op mediums het stratencircuit van Montreal de baan op gaan. De Limburger werkt dan aan de raceafstelling van zijn RB19. Max voltooit zestien ronden en zijn tijden liggen dan in de 1:17, waarmee hij telkens een paar tienden sneller is dan beide Ferrari’s, die ook long runs afwerken.
Met iets minder dan een half uur te gaan, weet Mercedes zich met Lewis Hamilton en George Russell op softs op de eerste twee plekken te positioneren. Ook Fernando Alonso heeft dan het zachte rubber en gaat naar P4 met zijn Aston Martin. Met nog een kwartier op de klok is Oscar Piastri de eerste die de befaamde Wall of Champions goed schampt.
De lucht boven Montreal is dan donker betrokken en de wind steekt de kop op, waardoor er pluizen en pollen over het asfalt waaien. Met nog elf minuten te gaan, gaat Perez op intermediates de baan op, terwijl het nog droog is. Verstappen, de Mercedessen en enkele anderen volgen dat voorbeeld. Het idee is om de regenbanden alvast op te ruwen, voor het geval ze op zaterdag of zondag nodig zouden zijn.
In de laatste vijf minuten barst het dan opeens los. Alleen Lando Norris rijdt nog even door op zijn intermediates, waarna de verlengde tweede vrije training op een rommelig verlopen vrijdag erop zit.
Prijsvraag GP Canada: win een 1:4 schaalmodel van de Max Verstappen Miami GP 2022 helm!
Uitslag tweede vrije training van Canada:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:13.718 | 30 | |
2 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:13.745 | +0.027s | 31 |
3 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 1:13.844 | +0.126s | 39 |
4 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:14.044 | +0.326s | 38 |
5 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:14.094 | +0.376s | 38 |
6 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:14.142 | +0.424s | 34 |
7 | Valtteri Bottas | BOT | Alfa Romeo Ferrari | 1:14.220 | +0.502s | 40 |
8 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:14.250 | +0.532s | 29 |
9 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:14.419 | +0.701s | 31 |
10 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:14.477 | +0.759s | 39 |
11 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:14.533 | +0.815s | 38 |
12 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:14.544 | +0.826s | 36 |
13 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:14.617 | +0.899s | 40 |
14 | Zhou Guanyu | ZHO | Alfa Romeo Ferrari | 1:14.811 | +1.093s | 37 |
15 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda RBPT | 1:14.941 | +1.223s | 43 |
16 | Nyck De Vries | DEV | AlphaTauri Honda RBPT | 1:15.002 | +1.284s | 38 |
17 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:15.003 | +1.285s | 33 |
18 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 1:15.092 | +1.374s | 17 |
19 | Logan Sargeant | SAR | Williams Mercedes | 1:15.426 | +1.708s | 38 |
20 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 1:16.369 | +2.651s | 11 |