Max op P1 in natte afsluitende vrije training in Montreal
Gepubliceerd op 17 juni 2023 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft de derde, en afsluitende, vrije training in aanloop naar de Canadese Grand Prix als snelste afgesloten. Op het natte Circuit de Gilles Villeneuve reed Charles Leclerc in zijn Ferrari de tweede tijd gevolgd door de Aston Martin van Fernando Alonso P3. De Haas van Kevin Magnussen en de Ferrari van Carlos Sainz completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Sergio Perez, reed de zeventiende tijd.
Voorafgaande aan de sessie miezerde het lange tijd in Montreal, maar het is bijna droog geworden als de derde vrije training begint. Dat kan nog niet worden gezegd van de baan waardoor een start op droogweerbanden uitgesloten lijkt. Men lijkt ervan uit te gaan dat ook de kwalificatie later op de dag nat zal verlopen. Vandaar dat deze sessie wel wat aan importantie heeft gewonnen. De luchttemperatuur is met veertien graden met recht koel te noemen. De baantemperatuur is met zeventien graden al niet veel beter.
Als de lichten op groen gaan, zien we beide coureurs van Haas als eerste het ruime sop kiezen en zien we dat de nieuwe regenband van Pirelli voor het eerst gebruikt wordt. Deze banden hebben geen bandenwarmers meer nodig. Iedereen die in de beginfase op baan verschijnt, doet dat op full wets.
Beide Ferrari’s, beide Red Bulls, Lando Norris en Pierre Gasly zijn de coureurs die langer binnen blijven dan de rest. Ondertussen is Fernando Alonso al naar binnen gekomen voor een setje intermediates. Na tien minuten gaat ook Max naar buiten op een set full wets. Yuki Tsunoda zorgt voor de eerste spin, maar kan na een volledige 360 zonder schade zijn weg vervolgen. Na een paar geklokte rondjes zien we Max het veld aanvoeren.
De tijden worden in rap tempo verbeterd omdat de baan steeds droger wordt, en we zien Max naar binnen gaan voor een set intermediates. Als hij weer terugkomt op de baan is hij teruggezakt naar P3 en na zijn eerste snelle rondje op de intermediates weet hij zijn tijd nog niet verbeteren. Men meldt dat er meer regen op komst is, waarmee het lastiger wordt om de reeds geklokte tijden aan te scherpen. Na 25 minuten in de sessie zet Max echt aan en gaat hij middels drie paarse sectoren naar de snelste tijd, 0.747 seconde voor op de Ferrari van Leclerc die tweede staat.
Laatstgenoemde gaat even later naar P1 maar Max slaat meteen terug. Halverwege de sessie zorgt Carlos Sainz voor een rode vlag als hij zijn Ferrari verliest bij het ingaan van de eerste bocht na start-finish. De voorvleugel is compleet verdwenen en ook de achtervleugel heeft veel schade. Gelukkig is de Spanjaard zelf ongedeerd en kan hij zelfstandig uit de auto klimmen.
Met nog 23 minuten te gaan, wordt de baan weer vrijgegeven. Voordat hij de pitstraat verlaat maakt Max eerst een proefstart. Het is inmiddels bijna droog geworden maar men meldt aan Oscar Piastri dat er met nog tien minuten te gaan weer regen verwacht wordt. Links en rechts zien we verbeteringen van tijden maar de top vier blijft ongewijzigd. Met nog dik een kwartier te gaan springt Alonso naar P4 en scherpt Max zijn tijd ook aan. Daarmee vergroot de regerend wereldkampioen zijn marge op Sainz die zich niet meer kan verbeteren.
Net op het moment dat de regen toe lijkt te nemen, scherpt Max zijn tijd nogmaals aan. Wederom met drie paarse sectoren rijdt de snelle Limburger weer zes tienden van zijn tijd af. Voordat het echt doorregent, dicht Leclerc gat richting Max naar twee tienden, en neemt plaats op P2.
In de slotfase zorgt de regen ervoor dat er geen tijden meer worden aangescherpt en daarmee zit de derde vrije training er op.
Prijsvraag GP Canada: win een 1:4 schaalmodel van de Max Verstappen Miami GP 2022 helm!
Uitslag derde vrije training van Canada:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:23.106 | 22 | |
2 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:23.397 | +0.291s | 22 |
3 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:24.483 | +1.377s | 18 |
4 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:24.715 | +1.609s | 23 |
5 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 1:24.765 | +1.659s | 14 |
6 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:24.825 | +1.719s | 19 |
7 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:24.944 | +1.838s | 22 |
8 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda RBPT | 1:24.955 | +1.849s | 24 |
9 | Valtteri Bottas | BOT | Alfa Romeo Ferrari | 1:24.988 | +1.882s | 22 |
10 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:25.087 | +1.981s | 20 |
11 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 1:25.140 | +2.034s | 20 |
12 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:25.191 | +2.085s | 25 |
13 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:25.198 | +2.092s | 21 |
14 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:25.379 | +2.273s | 21 |
15 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:25.435 | +2.329s | 20 |
16 | Nyck De Vries | DEV | AlphaTauri Honda RBPT | 1:25.725 | +2.619s | 24 |
17 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:25.857 | +2.751s | 20 |
18 | Zhou Guanyu | ZHO | Alfa Romeo Ferrari | 1:26.750 | +3.644s | 23 |
19 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 1:26.840 | +3.734s | 10 |
20 | Logan Sargeant | SAR | Williams Mercedes | 1:27.279 | +4.173s | 16 |