Max Verstappen schrijft historie in Monza met tiende zege op rij: 'Genieten'
Gepubliceerd op 03 september 2023 door Julien Lemmen
Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van Italië gewonnen, zijn tiende zege op rij. Gestart vanaf P2 moest de tweevoudig Formule 1-wereldkampioen in de beginfase de vanaf pole positie gestarte Carlos Sainz voor zich dulden. Max nam de leiding over in ronde veertien na een succesvolle inhaalactie op Sainz. In het vervolg van de race kwam de overwinning niet meer in gevaar, waardoor Verstappen met een voorsprong van zeven seconden op teamgenoot Sergio Perez zijn tiende overwinning op rij scoorde. Het betekent dat Max het record van meeste opeenvolgende Grand Prix-zeges nu alleen in handen heeft. Perez maakte er met de tweede plek de zesde één-twee van het jaar voor het team van Oracle Red Bull Racing van. Carlos Sainz pakte met P3 voor het oog van de Ferrari-fans zijn eerste podium van het jaar.
Op de vraag wat het record van tien overwinningen op rij voor Max betekent, antwoordt hij na de race: “Ik had nooit durven geloven dat dit mogelijk was. Het is altijd lastig om zo constant te zijn. Ik ben blij om er tien achter elkaar te winnen. Uiteindelijk zal het een keer stoppen, maar op dit moment is het echt genieten.”
Na de start zat Verstappen veertien ronden vast achter de Ferrari van Sainz, alvorens hij er aan voorbij wist te gaan. Over zijn race zegt de Nederlander: “Het was een sterke race. We moesten er vandaag hard voor werken, maar dat maakte het zeker leuk. We hadden een goede snelheid en gingen goed om met de banden, maar de Ferrari had veel topsnelheid. Onze DRS is dit weekend niet heel effectief, omdat we de bovenste vleugel hebben moeten verkleinen. Dat maakte het allemaal net wat lastiger om echt een goede run te hebben en een aanval te wagen in de eerste bocht. Ik moest Carlos dus in een foutje dwingen en proberen mijn geduld te bewaren, want het was nog een erg lange race. Ik zag dat ze moeite hadden met de achterbanden, dus ik moest mijn moment uitkiezen. Uiteindelijk verremde hij zich een keer en had ik betere tractie bij het uitkomen van bocht twee. Toen ik Carlos voorbij was, konden we onze eigen race rijden en ging het heel goed.”
Over de boordradio werd Max in de slotfase verzocht om snelheid te minderen, maar dit baarde hem niet tot zorgen: “Alles voelde goed, maar we moesten op het eind een klein probleem managen. Gelukkig was onze voorsprong groot genoeg, dus ik kon makkelijk wat snelheid minderen en rustig naar de finish rijden.” Of Verstappen in Singapore zijn win-streak kan verlengen, daar wil hij op dit moment nog niet te veel over nadenken: “We zien het wel in Singapore. Daar kan het chaos worden en zal het ook moeilijk zijn, maar ik ben op dit moment vooral blij met tien overwinningen op rij.”
In de kwalificatie werd Max nipt verslagen door de Ferrari van Carlos Sainz, waardoor hij vanaf P2 de 53 ronden tellende race op het razendsnelle circuit van Monza aanvangt. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Kevin Magnussen starten op de harde bandencompound, terwijl alle overige coureurs op de medium compound banden de race starten. Nog tijdens de opwarmronde moet Yuki Tsunoda zijn AlphaTauri stilzetten met technische problemen. De start wordt uitgesteld en de coureurs moeten nog een opwarmronde rijden. De AlphaTauri staat vast in zijn versnelling, waardoor de auto niet achter de vangrails gerold kan worden. Na de tweede opwarmronde wordt dus besloten de start wederom uit te stellen.
Na een oponthoud van een kwartier wordt de race dan daadwerkelijk gestart. Max komt goed weg vanaf zijn tweede startplek. Ondanks dat Verstappen in de slipstream van polesitter Sainz duikt, weet hij niet voorbij te komen aan de Spanjaard bij het ingaan van de eerste bocht. Leclerc sluit achter de twee heren aan op P3, terwijl het gehele veld zonder kleerscheuren de eerste ronde door komt.
Max kan in de openingsfase goed in het spoor van Sainz blijven en in ronde zes waagt de Nederlander een aanval op de Spanjaard buitenom bij de eerste bocht. De Ferrari-coureur slaat de aanval af en blijft aan de leiding. Verstappen zit nog steeds in de Ferrari-sandwich met Sainz vóór hem en Leclerc achter hem. Verstappen zit constant binnen DRS-afstand van Sainz, maar tot een aanval komt het niet. In ronde veertien verremt Sainz zich ietsjes bij bocht één. Dit zorgt ervoor dat Max beter de chicane uitkomt en bij het aanremmen van bocht vier gaat Max voorbij aan Sainz, waarmee hij aan de leiding van de race komt te liggen. Ondertussen zijn achter de drie koplopers George Russell en Sergio Perez in gevecht voor plek vier. Na een mislukte aanval in ronde veertien gaat Perez in ronde zestien uiteindelijk voorbij aan Russell.
Max heeft zijn voorsprong op Sainz al uitgebouwd tot vijf seconden als Sainz in ronde twintig naar binnen komt voor zijn eerste stop. De Spanjaard komt op een setje harde banden als negende terug het asfalt op. Verstappen stopt één rondje later en ook hij wisselt de medium compound banden in voor een setje harde banden. Max komt op P6 terug de baan op, maar door stops van mannen voor hem, ligt hij alweer snel op P2. In ronde 25 haalt Verstappen op het rechte stuk bij start-finish Lewis Hamilton in voor de leiding van de race. Hamilton moet nog zijn verplichte stop maken, terwijl achter hem Sainz, Leclerc en Perez als aan een touwtje achter elkaar rijden.
Er ontspint zich een mooi gevecht tussen Perez en Leclerc, waarbij de Mexicaan uiteindelijk aan het langste eind trekt en zich opwerkt naar P3. Lewis Hamilton en Oscar Piastri raken elkaar bij bocht vier in gevecht voor plek acht. Piastri heeft schade aan zijn voorvleugel opgelopen en moet naar de pits voor een nieuw exemplaar, terwijl Hamilton als schuldige wordt aangewezen en een tijdstraf van vijf seconden ontvangt. Perez zit vervolgens achter Sainz. Na een rondenlang gevecht, slaagt Perez er in om voorbij te gaan aan Sainz voor P2. De twee Ferrari’s gaan vervolgens met elkaar in gevecht. Ondanks meerdere pogingen van Leclerc weet hij niet voorbij zijn teamgenoot te raken.
Aan kop wordt Max aan het eind van de race door zijn team verzocht om snelheid te minderen, maar zijn overwinning komt niet meer in gevaar. Met een voorsprong van zeven seconden op teamgenoot Perez pakt Max zijn tiende Grand Prix-zege op rij, een record in de Formule 1. Perez maakt het feest voor Red Bull compleet door tweede te worden. Carlos Sainz pakt met P3 zijn eerste podium van het jaar, nipt vóór teamgenoot Leclerc. Mercedes-coureurs Russell en Hamilton eindigen op P5 en P6, terwijl Alexander Albon in zijn Williams knap zevende wordt. Lando Norris, Fernando Alonso en Valtteri Bottas completeren de top tien.
Uitslag Grand Prix van Italië:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 51 | 1:13:41.143 | 25 |
2 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 51 | +6.064s | 18 |
3 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 51 | +11.193s | 15 |
4 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 51 | +11.377s | 12 |
5 | George Russell | RUS | Mercedes | 51 | +23.028s | 10 |
6 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 51 | +42.679s | 8 |
7 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 51 | +45.106s | 6 |
8 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 51 | +45.449s | 4 |
9 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 51 | +46.294s | 2 |
10 | Valtteri Bottas | BOT | Alfa Romeo Ferrari | 51 | +64.056s | 1 |
11 | Liam Lawson | LAW | AlphaTauri Honda RBPT | 51 | +70.638s | 0 |
12 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 51 | +73.074s | 0 |
13 | Logan Sargeant | SAR | Williams Mercedes | 51 | +78.557s | 0 |
14 | Zhou Guanyu | ZHO | Alfa Romeo Ferrari | 51 | +80.164s | 0 |
15 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 51 | +82.510s | 0 |
16 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 51 | +87.266s | 0 |
17 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 50 | +1 lap | 0 |
18 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 50 | +1 lap | 0 |
0 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 39 | DNF | 0 |
0 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda RBPT | 0 | DNS | 0 |