Max start GP Verenigde Staten vanaf P6: 'Een beetje ongelukkig'
Gepubliceerd op 21 oktober 2023 door Johan Peeters
Drievoudig Formule 1-wereldkampioen Max Verstappen is tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten als zesde geklasseerd. De Nederlander reed de snelste tijd, maar verloor deze tijd vanwege track limits, en daarmee ook de pole positie. Op het 5.515 meter lange Circuit of the Americas in Texas reed Charles Leclerc zijn Ferrari naar P1, voor de McLaren van Lando Norris op P2 en de Mercedes van Lewis Hamilton op P3. De Ferrari van Carlos Sainz en de Mercedes van George Russell completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Sergio Perez, eindigde de kwalificatie op P9.
“Ik wist dat het in bocht negentien lastig ging worden”, laat Max na de kwalificatie weten. “Ik maakte een klein foutje in bocht één en moest daardoor hard pushen in de rest van het rondje. De marges zijn klein en ik had niet eens onderstuur. Ik probeerde de bocht te maximaliseren, maar schatte de bocht een klein beetje verkeerd in. Het zijn kleine marges en het was een beetje ongelukkig maar dat maakt de race op zondag wat interessanter.”
Als de lichten aan het einde van de pitstraat op groen gaan, is het warm en zonnig en bij een temperatuur van dik 35 graden is het voor de alom aanwezige fans puffen geblazen in Austin. Logan Sargeant is de eerste coureur die op de baan verschijnt en de Amerikaan wordt al snel gevolgd door een hele batterij aan auto’s. Sargeant breekt zijn eerste poging af en keert onverrichterzake terug naar de pits, waardoor Valtteri Bottas de eerste is die een tijd op de klokken zet.
Max is in de eerste sector van zijn eerste vliegende rondje snelste, de tweede sector is dat niet. Uiteindelijk is de Nederlander aan het einde van zijn rondje snelste en hij heeft dit gedaan op een gebruikte set banden. Als iedereen zijn eerste run heeft gereden zijn beide Ferrari’s het snelste voor de Alpine van Pierre Gasly. Max staat op dat moment vijfde en Alex Albon, Guanyu Zhou, Sargeant, Kevin Magnussen en Daniel Ricciardo staan in de gevarenzone.
Bij Red Bull zijn ze er niet gerust op dat de tijden die in de eerste run gereden zijn door Max en Perez goed genoeg zijn om door te stoten naar Q2. Beide auto’s gaan daarom nogmaals naar buiten. Als de kruitdampen voor Q1 uiteindelijk zijn opgetrokken, vormen Lewis Hamilton, Lando Norris en Max de top drie en kunnen Hülkenberg, beide coureurs van Williams en beide Aston Martins gaan douchen.
Bij de start van Q2 is het meteen druk op de baan en is Charles Leclerc de eerste die een tijd op de klokken brengt, gevolgd door teamgenoot Sainz. Max gaat even later naar P1 op gebruikte banden. Na de eerste runs in Q2 vormen Max, Oscar Piastri en Esteban Ocon de top drie, en staan Ricciardo, Magnussen, Zhou, Sainz en Norris in de gevarenzone. De laatste twee klagen beiden over verkeer tijdens hun poging en moeten aan de bak.
Beide Ferrari’s gaan aan Max voorbij na hun tweede poging, terwijl de Nederlander net aan zijn run is begonnen. Verstappen is 0.004 seconde trager dan Leclerc en klimt naar P2 achter de Monegask, terwijl Hamilton aansluit op P3. Na het vallen van de vlag zijn Yuki Tsunoda, Zhou, Bottas, Magnussen en Ricciardo de slachtoffers van Q2.
Max opent de dans om pole positie bij de start van Q3, terwijl Hamilton als laatste naar buiten gaat. Max zet als eerste een tijd die meteen verbeterd wordt door Leclerc en ook Hamilton gaat even later aan de Nederlander voorbij. Verstappen is niet blij dat Perez hem in de laatste bocht in de weg rijdt. De Mexicaan begon net aan een vliegende ronde, terwijl Max zijn vliegende ronde aan het afronden was. Over de boordradio laat Verstappen duidelijk zijn onvrede blijken.
Leclerc gaat als eerste naar buiten voor de allesbeslissende run om de pole. De Monegask duikt onder zijn eigen tijd, terwijl Max even later naar P1 gaat maar die tijd wordt hem ontnomen wegens het overschrijden van de track limits in bocht 19. Hamilton blijft steken op P3 en dit betekent dat Leclerc op pole staat voor de McLaren van Norris en de Mercedes van Hamilton op de plekken twee en drie.
Speciaal voor het weekend in Austin heeft Red Bull Racing de livery van haar RB19 voorzien van een unieke kleurstelling gebaseerd op de Amerikaanse vlag. Liefhebbers van schaalmodellen kunnen van deze unieke RB19 al meteen een order plaatsen via www.verstappen.com.
Prijsvraag GP Verenigde Staten: win een door Max Verstappen gesigneerde Orange Lion Driver Cap 2023!
Uitslag kwalificatie van de Verenigde Staten:
pos | coureur | team | q1 | q2 | q3 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:36.061 | 1:35.004 | 1:34.723 |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:35.110 | 1:35.441 | 1:34.853 |
3 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:35.091 | 1:35.240 | 1:34.862 |
4 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 1:35.824 | 1:35.302 | 1:34.945 |
5 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:36.165 | 1:35.606 | 1:35.079 |
6 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:35.346 | 1:35.008 | 1:35.081 |
7 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:36.158 | 1:35.496 | 1:35.089 |
8 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 1:36.131 | 1:35.413 | 1:35.154 |
9 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:35.989 | 1:35.679 | 1:35.173 |
10 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:36.064 | 1:35.576 | 1:35.467 |
11 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda RBPT | 1:35.913 | 1:35.697 | |
12 | Zhou Guanyu | ZHO | Alfa Romeo Ferrari | 1:36.052 | 1:35.698 | |
13 | Valtteri Bottas | BOT | Alfa Romeo Ferrari | 1:36.082 | 1:35.858 | |
14 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:36.009 | 1:35.880 | |
15 | Daniel Ricciardo | RIC | AlphaTauri Honda RBPT | 1:36.213 | 1:35.974 | |
16 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 1:36.235 | ||
17 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:36.268 | ||
18 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:36.315 | ||
19 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:36.589 | ||
20 | Logan Sargeant | SAR | Williams Mercedes | 1:36.827 |