Max op P1 na eerste dag in Mexico: 'Een positieve start van het weekend'
Gepubliceerd op 28 oktober 2023 door Johan Peeters
Nadat Max Verstappen de eerste vrije training in Mexico als snelste afsloot, deed hij dat in de tweede sessie nogmaals. Ditmaal reed Lando Norris in zijn McLaren de tweede tijd, terwijl we Charles Leclerc in zijn Ferrari terugvinden op P3. Op het Autódromo Hermanos Rodríguez van Mexico-stad completeerden Valtteri Bottas in zijn Alfa Romeo en Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Sergio Perez, de top vijf.
“Er zijn een paar dingen die beter kunnen”, laat Max na de tweede vrije training in Mexico weten. ”Maar het is een positieve start van het weekend, eigenlijk beter dan we hadden verwacht, dus dat is niet verkeerd“.
Max vervolgt: “De baan is erg glad, zoals eigenlijk altijd hier, en de banden zijn lastig te managen in de long run dus er zijn nog wel wat dingen waar we aan moeten werken.”
Vooruitblikkend op de rest van het weekend laat Max weten: “Tijdens de kwalificatie zal het erg dicht op elkaar zitten over één rondje, maar de racesnelheid is een ander verhaal.”
Bij de start van de tweede vrije training is de luchttemperatuur iets gestegen, terwijl de baantemperatuur juist iets is gezakt ten opzichte van de eerste vrije training eerder op de dag. De temperaturen bedragen respectievelijk 25 en bijna 39 graden. Er hangt wat bewolking en de kans op regen is 20%. Nadat in VT1 vijf testrijders achter het stuur zaten, zitten de reguliere coureurs bij de aanvang van het tweede deel weer in de auto’s.
Als de lichten aan het einde van de pitstraat op groen gaan wordt het weer meteen druk op de baan. Wederom worden er prototype testbanden gebruikt van Pirelli waarop alle rijders een aantal ronden moeten rijden. Max is als een van de laatsten naar buiten gegaan en ook zijn RB19 is voorzien van de testbanden. Hij meldt in zijn opwarmrondje dat het een klein beetje regent en zet in zijn eerste vliegende rondje zijn Red Bull op P1 voor de McLaren van Norris en de Williams van Alex Albon op de plekken twee en drie. De regen zorgt nog niet voor problemen omdat de baantemperatuur nog hoog genoeg is.
Na tien minuten gaat Albon naar de snelste tijd, één honderdste sneller dan Max die daardoor naar P2 zakt. Ondertussen is Max teruggegaan naar de pits en lijkt de regen weg te trekken. Als Max weer terugkeert op de baan meldt hij dat er een tear-off vastzit op de achterwielophanging. Dat weerhoudt hem er niet van P1 weer over te nemen van Albon. Verstappen doet dat overigens op de medium banden.
Na twintig minuten is Oscar Piastri de eerste coureur die op een setje zachte banden naar buiten gaat. Albon en Logan Sargeant volgen al snel zijn voorbeeld. Piastri rijdt een snel rondje en gaat kortstondig naar P1. Fernando Alonso schiet in de tweede sector op hoge snelheid van de baan, maakt een mooie 360, en kan zijn Aston Martin gelukkig uit de muur houden. De Spanjaard kan naar binnen voor een nieuw setje banden en wellicht ook een schone onderbroek. Ondertussen is Max naar P1 geklommen op een setje zachte banden.
Achter Max en Norris op de plekken twee en drie staat Daniel Ricciardo op P3 wat de Australiër deugd zal doen. Dit is echter van korte duur als eerst Perez, en even later Charles Leclerc en Valtteri Bottas aan hem voorbijgaan. Alonso krijgt, met nog 23 minuten te gaan, te horen dat er regen wordt verwacht. De wolken boven het circuit lijken dit bericht te bevestigen. Max is ondertussen aan een long run begonnen op een set medium banden, en even later melden Logan Sargeant en George Russell dat het weer regent. De reactie van het team van Mercedes is dat het binnen enkele minuten heftiger wordt. Het hele veld lijkt bezig met long runs ter voorbereiding op de race van zondag. De regen zet niet door en snelste tijden worden er ook niet meer verbeterd. Daarmee zit de eerste dag er in Mexico op.
Prijsvraag GP Mexico: win de game EA Sports F1 23 Champions Edition!
Uitslag tweede vrije training van Mexico:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:18.686 | 26 | |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:18.805 | +0.119s | 31 |
3 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:18.952 | +0.266s | 33 |
4 | Valtteri Bottas | BOT | Alfa Romeo Ferrari | 1:18.955 | +0.269s | 33 |
5 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:18.988 | +0.302s | 29 |
6 | Daniel Ricciardo | RIC | AlphaTauri Honda RBPT | 1:19.002 | +0.316s | 31 |
7 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:19.024 | +0.338s | 30 |
8 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 1:19.077 | +0.391s | 29 |
9 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:19.163 | +0.477s | 31 |
10 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:19.227 | +0.541s | 31 |
11 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 1:19.257 | +0.571s | 34 |
12 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda RBPT | 1:19.290 | +0.604s | 34 |
13 | Zhou Guanyu | ZHO | Alfa Romeo Ferrari | 1:19.415 | +0.729s | 27 |
14 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:19.446 | +0.760s | 23 |
15 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 1:19.535 | +0.849s | 29 |
16 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:19.642 | +0.956s | 29 |
17 | Logan Sargeant | SAR | Williams Mercedes | 1:19.900 | +1.214s | 26 |
18 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:20.075 | +1.389s | 17 |
19 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:20.112 | +1.426s | 30 |
20 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:20.426 | +1.740s | 30 |