Max Verstappen wint chaotische Grand Prix van Qatar: 'Erg trots op het team'
Gepubliceerd op 01 december 2024 door Julien Lemmen
Max Verstappen heeft een tumultueuze Grand Prix van Qatar gewonnen. Na te zijn gestart vanaf P2, pakte Verstappen bij de start direct de leiding. De wereldkampioen wist de druk van Lando Norris en maar liefst drie safety car herstarts te doorstaan om zijn negende Grand Prix-overwinning van het seizoen te pakken. Achter de Oracle Red Bull Racing-coureur eindigde Charles Leclerc in zijn Ferrari op P2 met Oscar Piastri voor McLaren op P3.
Na afloop van de race laat een opgetogen Verstappen weten: “Het was een erg goede race. Gisteren in de kwalificatie was de auto al een stuk beter. Vandaag was de eerste stint erg snel. Lando Norris en ik zaten de hele tijd op 1,8 seconden van elkaar en pushten elkaar, wat erg leuk was. Dit circuit heeft veel grip en dit jaar hielden de banden het vol, dus het was erg leuk om de banden te kunnen pushen. We gingen lang door in de eerste stint. Daarna waren er een paar safety cars waar je moest opletten, maar ik ben erg blij. Het is een tijdje geleden dat we op een droge baan zo competitief waren. Ik ben erg trots op iedereen binnen het team, om het binnen één dag om te draaien. Dus ze verdienen deze zege ook.”
Max mocht drie safety car herstarts als leider aanvangen en vooral bij de tweede herstart stond de Nederlander onder grote druk van Lando Norris. Max legt uit: “Op de harde banden is er erg weinig grip. Je komt uit de pits en dan zijn ze nog koud. We reden toen achter de safety car en dan kun je de banden niet opwarmen. Ik probeerde iets anders bij het uit komen van de laatste bocht, maar ik had geen grip. Het werd daardoor even spannend bij de eerste bocht, maar ik denk dat dat mooi is om te zien. Daarna reden we de race uit met een goede snelheid en ik ben erg blij om hier te winnen.”
Volgende week wordt in Abu Dhabi de laatste Grand Prix van het seizoen verreden. Max hoopt het seizoen in stijl af te sluiten: “Het is lastig om te voorspellen. De laatste jaren waren we er altijd competitief, dus ik hoop dat dat nu weer zo zal zijn. We zullen op de details gaan letten en proberen de auto te optimaliseren en hopelijk kunnen we daar weer voor de overwinning vechten.”
Met een buitentemperatuur van negentien graden Celsius gaat de Grand Prix van Qatar op het 5.419 meter lange Lusail International Circuit van start. Alle coureurs starten op de medium compound banden, met uitzondering van Nico Hulkenberg die op de harde banden de race aanvangt. Ondanks dat Max zich naar pole trainde in de kwalificatie, start hij de race vanaf P2 nadat hij een gridstraf van één plek ontving vanwege het hinderen van George Russell, die op zijn beurt de pole in de schoot geworpen kreeg.
Bij de start revancheert Max zich door uitstekend weg te komen en aan de binnenkant van de eerste bocht de leiding af te snoepen van Russell. Ook Lando Norris duikt mee en neemt de tweede plek over van de Mercedes-coureur. Achterin het veld raakt Nico Hulkenberg de achterkant van zijn Haas kwijt bij de eerste bocht en hij kegelt de onfortuinlijke Esteban Ocon en Franco Colapinto in de grindbak, waarna beide heren het strijdtoneel moeten verlaten. Hulkenberg kan met een lekke band terugkeren naar de pits. Het gaat bij Williams van kwaad tot erger als Alexander Albon en Lance Stroll elkaar raken en beiden van de baan spinnen, maar ze kunnen hun weg vervolgen. Als gevolg van de stilgevallen auto’s komt de safety car de baan op.
In ronde vijf wordt het veld weer losgelaten. Max behoudt de leiding, terwijl Oscar Piastri P4 overneemt van Charles Leclerc. In het middenveld spint Liam Lawson bij bocht één na een te enthousiaste inhaalpoging op Valtteri Bottias. De Nieuw-Zeelander kan zonder schade zijn weg vervolgen op de laatste plek en ontvangt ook nog een tijdstraf van tien seconden voor het incident.
Lance Stroll parkeert zijn Aston Martin in de pits in ronde tien en is daarmee de derde uitvaller van de race. Op dat moment heeft leider Verstappen een voorsprong van zo’n twee seconden op naaste achtervolger Norris. Deze voorsprong stabiliseert in de ronden daarna. George Russell is in ronde 24 de eerste coureur die een reguliere pitstop maakt vanaf de derde plek. Na een langzame stop van zeven seconden komt de Brit op P11 terug de baan op. De overige koplopers blijven langer doorrijden.
In ronde 35 krijgen zowel Lewis Hamillton als Carlos Sainz een lekke linker voorband. Er ligt een kapotte spiegel van de Williams van Albon op de baan, waar beide heren mogelijk de lekke band door hebben opgelopen. Door de rotzooi op de baan komt de safety car de baan op. Max maakt dankbaar gebruik van deze kans door zijn pitstop te maken. Er wordt gewisseld naar de harde compound banden en Verstappen komt ook als leider terug de baan op, vóór Norris, met Leclerc op P3.
In ronde 40 komt de safety car naar binnen. Norris plaatst een aanval aan de buitenkant van Verstappen bij de eerste bocht, maar de Nederlander weet de Brit van het lijf te houden. Ondertussen spint Perez nog vóór de herstart. De Mexicaan parkeert zijn Red Bull naast de baan en is de vierde uitvaller van de race. Nico Hulkenberg spint na de herstart bij bocht acht op zichzelf en staat vast in het grind, waarmee de Haas-coureur ook uit de race ligt.
Het veld wordt in ronde 43 weer vrijgelaten, waarbij Max erg alert is en met gemak de leiding behoudt. Norris komt onder druk te staan van Leclerc, maar de McLaren-coureur kan zijn tweede plek verdedigen. Even later wordt bekend dat Lando Norris een stop/go penalty van tien seconden krijgt omdat hij te hard heeft gereden bij een gele vlag. Ondanks dat Norris vlak achter Max rijdt, betekent dit dat Norris een mogelijke overwinning door het putje ziet gaan. De Brit valt na zijn stop/go penalty terug naar de laatste plek, terwijl Leclerc opschuift naar P2, ruim drie seconden achter leider Verstappen. Piastri komt op P3 te liggen.
In het vervolg van de race komt de overwinning niet meer in gevaar voor Verstappen, die zijn negende Grand Prix-zege van het jaar pakt. Charles Leclerc wordt tweede op zes seconden achterstand van Verstappen, met Oscar Piastri op P3. George Russell eindigt uiteindelijk op P4, met Pierre Gasly op een knappe vijfde plaats, waarmee Alpine de zesde plek in het constructeurskampioenschap weer herovert. Carlos Sainz wordt zesde en Ferando Alonso zevende. Zhou Guanyu pakt met een achtste plek de eerste punten van het jaar voor hem en voor Sauber, terwijl Kevin Magnussen negende wordt en Lando Norris zich nog terugknokt tot P10. Door dit resultaat zal het constructeurskampioenschap tijdens de laatste race in Abu Dhabi beslist gaan worden. McLaren verdedigt hierin een voorsprong van 21 punten op Ferrari, terwijl Red Bull Racing geen kans meer maakt op de titel.
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 57 | 1:31:05.323 | 25 |
2 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 57 | +6.031s | 18 |
3 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 57 | +6.819s | 15 |
4 | George Russell | RUS | Mercedes | 57 | +14.104s | 12 |
5 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 57 | +16.782s | 10 |
6 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 57 | +17.476s | 8 |
7 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 57 | +19.867s | 6 |
8 | Zhou Guanyu | ZHO | Kick Sauber Ferrari | 57 | +25.360s | 4 |
9 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 57 | +32.177s | 2 |
10 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 57 | +35.762s | 2 |
11 | Valtteri Bottas | BOT | Kick Sauber Ferrari | 57 | +50.243s | 0 |
12 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 57 | +56.122s | 0 |
13 | Yuki Tsunoda | TSU | RB Honda RBPT | 57 | +61.100s | 0 |
14 | Liam Lawson | LAW | RB Honda RBPT | 57 | +62.656s | 0 |
15 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 56 | +1 lap | 0 |
0 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 39 | DNF | 0 |
0 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 38 | DNF | 0 |
0 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 8 | DNF | 0 |
0 | Franco Colapinto | COL | Williams Mercedes | 0 | DNF | 0 |
0 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 0 | DNF | 0 |