scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max op P4 tijdens de ochtendsessie op vrijdag in Bahrein

Gepubliceerd op 28 februari 2025 door Johan Peeters

Max Verstappen heeft tijdens de morgensessie van de laatste pre-season testdag in Bahrein de vierde tijd gereden. De Oracle Red Bull Racing-coureur, die op vrijdag de hele dag de nieuwe RB21 aan de tand zal voelen, reed 47 ronden en noteerde een snelste tijd van 1:31.209, gereden op de C3-compound banden. Met deze tijd was de viervoudig wereldkampioen uiteindelijk een kleine vier tienden langzamer dan snelste man Charles Leclerc in de Ferrari. Kimi Antonelli eindigde in zijn Mercedes op P2 voor de McLaren van Lando Norris op P3.

Nadat op donderdag Liam Lawson de hele dag achter het stuur van de nieuwe RB21 te vinden was, is het nu de beurt aan Max om de driedaagse test af te sluiten in voorbereiding op de seizoenstart over twee weken in Australië.

Bij de start van de dag is het prima weer en zien we Max meteen op de baan met een aero-rek achter de voorwielen op de RB21. Daarmee meet het team de luchtstromen rond de auto en de nieuwe neus en voorvleugel, die deze morgen voor het eerst te zien zijn op de auto. Aston Martin heeft een kleine wijziging in de line up aangebracht: Lance Stroll voelde zich voorafgaand aan deze testdag niet goed waardoor vooralsnog Fernando Alonso zijn taken overneemt.

Na een half uur zien we de Haas van Oliver Bearman langzaam rondrijden, omdat een gedeelte van de motorkap op het rechte stuk afscheid heeft genomen van de auto. De jonge Brit keert terug naar de pits voor het nodige reparatiewerk. Na het verwijderen van het aero-rek van de Red Bull zien we Max weer op de baan verschijnen, maar dit keer weer met de neus die de vorige dagen al is gebruikt. Hij rijdt zijn RB21 daarmee naar de derde tijd voor dit moment op bijna zes tienden achter de Ferrari van Charles Leclerc. De Mercedes in handen van Kimi Antonelli staat op dit moment tweede.

Halverwege de sessie komt er een update uit het kamp van Aston Martin: Lance Stroll voelt zich een stuk beter en zal vanmiddag in de AMR25 stappen. Max heeft intussen meer binnen gestaan dan gereden. Dat geldt overigens voor meer coureurs. De meeste teams doen het rustig aan en lijken geen haast te hebben met het ophogen van het aantal gereden rondjes.

Tijdens de tweede helft van de ochtendsessie is het even wat drukker op de baan en begint Max aan een lange run op een set gebruikte C3-banden en de nieuwe neus. De run duurt uiteindelijk tien ronden, waarna hij terugkeert naar de pits waar zijn pit crew klaar staat om een pitstop te oefenen. Daarmee staan er wederom meer auto’s in de pits dan dat er rond rijden op het circuit. Max heeft op dat moment 36 ronden achter zijn naam staan.

Met nog iets meer dan drie kwartier te gaan, is daar uit het niets de eerste rode vlag van de dag. Er is een ruit uit de vlaggentoren op start/finish op het rechte stuk gevallen en het glas moet weggeveegd worden. Met nog 39 minuten op de klok wordt de baan weer vrijgegeven terwijl er nog een quad op het rechte stuk aan toeren is! Meteen is daar nogmaals een rode vlag. Maar wat een blunder om de baan vrij te geven als er nog mensen of voertuigen op aanwezig zijn.

Met nog 36 minuten gaan, verschijnen er weer auto’s op de baan waaronder Max. De Red Bull-coureur begint zijn run met een proefstart. Alleen Isack Hadjar en Alex Albon zijn binnen blijven staan. Max is wederom bezig aan een lange run waarvan de tijden sneller zijn dan de tijden gereden tijdens de run voor de rode vlag. Met nog een kwartier te gaan keert Max terug naar de pits en stapt uit de auto ten teken dat zijn ochtend sessie erop zit. Na de middag gaat de regerend wereldkampioen verder met het laatste deel van de wintertest.