Max sluit testdagen af op P2: 'We zien in Melbourne wel waar we staan'
Gepubliceerd op 28 februari 2025 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft de laatste testdag van de pre-season wintertest in Bahrein als tweede afgesloten. De Oracle Red Bull Racing-coureur, die de ochtendsessie eerder op de dag als vierde afsloot, reed een snelste tijd van 1:29.566, gereden op de C3-compound banden. Met deze tijd was de viervoudig wereldkampioen uiteindelijk 21 duizendsten langzamer dan de Mercedes van George Russell op P1. Alex Albon reed zijn Williams naar P3. Net als zijn teamgenoot Liam Lawson op donderdag verloor ook Max vandaag na het middaguur veel tijd vanwege een technisch probleem. Hij reed uiteindelijk 81 ronden.
Na afloop van de laatste dag van deze driedaagse wintertest laat Max optekenen: "Ik denk dat we een goede dag hadden. Een paar kleine probleempjes, maar over het algemeen denk ik dat we aardig wat hebben afgerond van ons testprogramma. Het ging niet verkeerd, maar tegelijkertijd hebben we nog wat werk te doen.”
“Het is wat ik eigenlijk had verwacht, dus we blijven gewoon werken en proberen ons te verbeteren. Hopelijk zijn we klaar voor Melbourne, leren we nog wat bij en zien we daar wel waar we staan. Ik verwacht niet dat we de snelste zullen zijn, maar tegelijkertijd is het moeilijk om te zien waar het tempo ligt van de andere teams. Maar ja, er is nog wel wat werk aan de winkel voor ons.”
Alex Albon en Max zijn de enige twee coureurs die na de morgensessie te hebben gereden ook vanmiddag acte de présence geven. Als de lichten aan het einde van de pitstraat op groen gaan, duurt het een kleine tien minuten voordat we de tweede code rood van de dag zien. En als je denkt dat het met het glas en een quad op de baan vanmorgen niet gekker kon, zien we een busje rijden in de uitloopzone van bocht negen en tien, dat waarschijnlijk een verkeerde afslag heeft genomen. Het kan dus toch.
Nadat het busje van de baan is verdwenen, wordt de baan al snel weer vrijgegeven en zien we Pierre Gasly in zijn Alpine naar de snelste tijd van de dag gaan. Bij Red Bull Racing zijn er schijnbaar problemen met de RB21 van Max. De vloer is onder de auto uit gehaald en het duurt dus nog wel even vooraleer we de wereldkampioen weer terugzien op de baan.
Na het verstrijken van het eerste uur is er nog steeds geen spoor van Max. Nog altijd staan er hekken voor de garage en is het hopen op een spoedig vervolg van de sessie voor de Nederlander. Ondertussen heeft Gasly zijn de snelste tijd een beetje aangescherpt en is George Russell daar onderdoor gegaan om daarmee zijn Mercedes op P1 te zetten. De schermen voor de garage bij Red Bull zijn inmiddels weg, de vloer zit eronder maar de auto staat nog op bokken. Het zal niet lang meer duren voordat Max de baan opgaat.
De sessie is een uur en elf minuten onderweg als we Max de baan op zien rijden met een set harde banden (C2) en de “oude” neus. Max rijdt zes ronden en brengt daarmee zijn totaal voor vandaag op 53. Ondertussen heeft Gasly de snelste tijd weer scherper gezet en is daarmee veertien duizendsten sneller dan Russell.
Bij zijn tweede poging van de middag rijdt Max op de C2-banden naar buiten en met de nieuwe vleugel. Zijn eerste sector is groen, de tweede geel, evenals zijn derde. Daarmee blijft zijn snelste tijd van vanmorgen staan en vinden we hem terug op P9. Na een rustig rondje keert Max terug in de pits voor de volgende aanpassingen aan zijn RB21.
Als Max voor de derde keer na de middag naar buiten gaat doet hij dat op een nieuwe set medium banden. De eerste sector is paars, de tweede groen, en ook de derde is groen en daarmee is P3 voorlopig zijn deel. Hij komt een tiende tekort op de snelste tijd die nu in handen is van Gasly. Hij keert daarna weer meteen terug naar de pits.
Als Max met nog een uur en 50 minuten te gaan nogmaals een poging doet om zijn tijd aan te scherpen verbetert hij zijn tijd en gaat naar de snelste tijd van de dag: 1:29.844. De eerste rondetijd van vandaag die onder de 1:30 zit. Het zal niet als een verrassing klinken dat ook ditmaal de snelle Limburger meteen teruggaat naar de pits.
Bij zijn volgende poging heeft Max weer een nieuwe set C3-banden gepakt en rijdt wederom met die nieuwe neus op de RB21. Hij duikt onder zijn eigen tijd door en scherpt dus de snelste tijd van de dag aan naar 1:29.799. Een kleine verbetering van 45 duizendsten die het gat naar Gasly vergroot naar twee en een halve tienden.
Bij Aston Martin wordt aan de auto gesleuteld om deze weer klaar te maken voor Fernando Alonso. Lance Stroll is waarschijnlijk toch niet zo fit als gedacht, waardoor de ervaren Spanjaard het laatste uur nogmaals aan de bak moet. Als het laatste uur ingaat is de helft van de auto’s op de baan. Alleen de zojuist ingestapte Alonso, Russell, Nico Hülkenberg Albon en Esteban Ocon zijn op de baan. De rest staat binnen waaronder de RB21 van Max. Hamilton staat binnen na een lange run op de C3-banden waar van de tijden enigszins tegenvallen.
Het is inmiddels donker geworden als Max nogmaals de baan opgaat na een lange onderbreking. Hij begint meteen te pushen maar kan zijn tijd niet verbeteren. Iets dat bij Albon wel lukt. Sterker nog, de Williams-coureur klimt naar de snelste tijd en zet Max terug naar P2 op anderhalve tiende.
Met nog 43 minuten op de klok gaat Max nogmaals de baan op in poging om als snelste deze dag af te sluiten. Het lukt inderdaad om sneller rond te gaan dan Albon en daarmee P1 weer over te nemen. Albon reed zijn snelste tijd overigens op een compound zachter dan de compound waar Max zijn snelste tijd reed. Oscar Piastri doet met nog een half uur te gaan een poging om de snelste tijd over te nemen van Max, maar de poging van de jonge Australiër strandt op P3.
Met nog 23 minuten te gaan, gaat Max weer voor een run naar buiten. Die duurt niet lang vanwege een spin in de eerste bocht. Voor Lewis Hamilton zit de dag er waarschijnlijk op getuige de schermen voor de pitbox van Ferrari die duiden op problemen aan de auto. Als de laatste twaalf minuten zijn aangebroken, is het de vraag wie er nog op een verse set banden naar buiten gaat in een ultieme poging deze dag als snelste af te sluiten.
Piastri en Max gaan bijna gelijktijdig de baan op en kunnen hun tijd niet verbeteren, iets wat Russell wel lukt. De Brit in dienst van Mercedes trekt een lange neus naar de concurrentie en neemt daarmee de snelste tijd over van Max die de dag afsluit op P2. Daarmee komt er een einde aan deze laatste testdag in voorbereiding op het nieuwe seizoen dat over ruim twee weken van start gaat in Australië.