scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Team Redline bestaat 25 jaar. Atze Kerkhof: 'Max is een geweldig rolmodel'

Gepubliceerd op 01 mei 2025 door Niels Hendrix

Team Redline, de simracing divisie van Verstappen.com Racing, viert haar 25-jarig bestaan. In de loop der jaren heeft Team Redline zich als leider in de competitieve esports-racewereld weten te vestigen en heden ten dage een waslijst aan indrukwekkende titels op haar naam staan. Max Verstappen, die nauw betrokken is bij Team Redline en nu en dan meedoet aan een simrace, heeft zijn vertrouwen in Atze Kerkhof gelegd om het simraceteam van Verstappen.com Racing te leiden.

Dit is deel 1 van een drieluik naar aanleiding van een bijzonder interview dat Verstappen.com met Atze had, waarin we allereerst de geschiedenis van Team Redline en Max z’n betrokkenheid onder de loep nemen.

Als we 25 jaar teruggaan in de tijd, naar de oorsprong van Team Redline, komen we uit bij een nog klein team, een vriendenteam. Simracen stond nog in de kinderschoenen toen Dom Duhan Team Redline oprichtte met een paar coureurs in destijds nog relatief kleine competities. Maar het was wel vanaf het begin af aan succesvol. Atze vertelt hoe hij erin rolde: “Gedurende die jaren is simracen natuurlijk gegroeid, waardoor ik in 2011 zelf bij Team Redline kwam. Team Redline heeft eigenlijk altijd de status gehad van een van de beste teams op de grid, met veel aanzien. Daardoor is het altijd een aantrekkelijk team geweest voor rijders om zich erbij te voegen. Zo ook voor mij destijds.”

“Als je echt de allerbeste wilt worden, moet je zelf de kar trekken”, zegt Atze, die daad bij woord voegde. “We hebben Team Redline steeds verder uitgebouwd en ik ben steeds meer een managementrol gaan innemen. De echte grote stap die we uiteindelijk gezet hebben, was zo’n drie jaar nadat Max bij het team kwam. We besloten om team om te gooien en te professionaliseren naar ‘Team Redline 2.0’.”

Er werd vervolgens een kantoorpand betrokken en een professionaliseringsslag gemaakt. Met de aandacht die dat trok, werden ook weer nieuwe rijders binnengehaald, waarmee de ranglijsten werden aangevoerd. “Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste en de leidraad hoe leuk alles kan zijn. Als we niet winnen, is het niet relevant. Daardoor hebben we altijd de focus gelegd op: het moet professioneel, maar we moeten bovenal winnen. Het maakt niet uit wat er gebeurt, zolang we winnen is het prima. Dat hebben we altijd vastgehouden. Bij het runnen van het team draaide het altijd om resultaten en vanuit daar is verder gebouwd. Dat heeft geleid tot waar we nu staan.”

Het materiaal waarmee gesimracet wordt, heeft in de loop der jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt, doet Atze uit de doeken: “We hebben nu hele professionele rigs en fantastische stuurtjes. Vroeger was dat natuurlijk een standaard ‘goedkoop’ stuurtje met plastic pedalen en in het begin nog zonder force-feedback. Dat was een compleet andere tijd. Qua hardware is er een evolutie geweest en daar worden ook nu nog grote stappen gemaakt. Dat maakt trainen op de sim heden ten dage ook meer relevant voor gewone coureurs.”

Maar ook de software en competities zijn uiteraard niet meer te vergelijken met hoe het in de beginjaren eraan toeging. “Het ziet er nu grafisch veel mooier uit, maar eigenlijk was de sim software vroeger ook erg goed. Dus de competities waren toen ook erg goed. Dat is nog steeds hetzelfde, maar het is veel drukker door de veel grotere groep simrijders die actief zijn. Simracen heeft een heel groot aanzien en in Nederland komt dat natuurlijk door Max. Ook bij professionele coureurs, die het gebruiken als training voor thuis. Alles is gegroeid, ook het prijzengeld. Simcoureurs kunnen er nu van leven en sponsors en partners zijn zeer geïnteresseerd. Er zit tegenwoordig een hele markt achter waardoor het commercieel ook erg aantrekkelijk is, terwijl het vroeger eigenlijk een hobby was, een leuk computerspelletje. In dat opzicht is het heel erg veranderd.”

Atze werkte met Max samen vanaf zijn eerste meters in de Formule 3. Bij Van Amersfoort Racing werd een grote simulator gebouwd en daar hielp Atze bij door coureurs uit te dagen door referentietijden op die sim neer te zetten. “Max vond dat altijd erg leuk en zelfs nadat hij gepromoveerd was naar de Formule 1 zijn we altijd blijven trainen en tegen elkaar blijven simracen”, memoreert Atze. “Op een gegeven moment hadden we zoiets van ‘als je het zo leuk vindt, kom dan bij Team Redline’. Daar hadden we voor Max een afgebakende, relatief professionele omgeving, waar hij z’n hobby op het hoogste niveau kon uitoefenen, tegen de beste rijders uit de wereld. Dat is mondjesmaat steeds serieuzer geworden. In het begin was het nog op en af, tot bij Max de knop omging en hij zich heel erg richtte op het simracen. Dat ging hand in hand met ook het behalen van zijn Formule 1-wereldtitels. Dat is altijd in elkaar vervlochten gebleven en dat is nog steeds het geval.”

Atze kent Max dus goed. Hij vertelt: “Max heeft altijd een hele duidelijke eigen visie en ideeën en dat is fijn, omdat hij weet wat er nodig is om goed te presteren. In simracing heb je ook rijders die niet per se weten wat echt presteren of echte topsport inhoudt. Max weet hoe hard je ervoor moet werken en heeft er altijd ontzettend hard voor gewerkt. Als hij de tijd heeft, werkt hij binnen Team Redline het hardst van iedereen. Hij is een geweldig rolmodel. Max is ook nog het snelst van allemaal als hij er echt voor kan gaan zitten. Dat geeft een hele fijne voorbeeldfunctie binnen het team. Max is altijd heel duidelijk, heel rechttoe rechtaan. Zoals je hem in tv-interviews ziet, zo is hij in het dagelijks leven ook. Dat werkt gewoon goed.”

Max, die zijn ambassadeursrol bij Team Redline dus vol overgave vervult, blikt terug op mooie momenten: “Een van m’n beste herinneringen was toen ik eind 2014, begin 2015 bij het team kwam en iedereen in het team leerde kennen. Ik heb een paar echt gave trainingssessies gereden, die zelfs de aandacht trokken in de echte wereld.” Over de huidige status en palmares van Team Redline zegt Max: “Het team is constant blijven groeien en zich blijven ontwikkelen. Het is nog professioneler geworden en is nu een opstap naar de echte racewereld. Team Redline wordt serieus genomen door grote organisaties en partijen. Bovendien heeft het team ontzettend goed gepresteerd al die jaren. Het is veruit het meest succesvolle esports-racingteam dat bestaat.”

Een fraai compliment voor het huidige Team Redline en alle betrokkenen in de loop van die 25 jaar geschiedenis. Er valt nog veel meer te vertellen en dat doet Atze in deel 2 - dat vrijdag gepubliceerd wordt - over onder andere de reputatie van Team Redline, de teamsamenstelling, carrière maken in simracing en de partnerships.

Zaterdag wordt dan het laatste deel van het drieluik op Verstappen.com geplaatst, waarin met Atze gesproken wordt over de stap van virtueel naar echt racen, simulatoren voor professionele coureurs, de kansen en de toekomst van Team Redline.