scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max met lege handen na hectische sprintrace in Miami: 'Heel slordig'

Gepubliceerd op 03 mei 2025 door Niels Hendrix

De sprintrace in Miami is voor Max Verstappen in een domper geëindigd. Gestart vanaf de vierde positie leek hij op het opdrogende asfalt op weg naar de derde plek, maar bij zijn wissel van intermediates naar slicks werd Max te vroeg door zijn team weggestuurd. Hij raakte de Mercedes van Kimi Antonelli en kreeg een terechte tijdstraf toebedeeld, waardoor hij uiteindelijk als zeventiende geklasseerd werd.

De beide McLarens bleken onder alle omstandigheden te snel voor de rest van het veld. Dat Lando Norris als winnaar werd afgevlagd was deels geluk: de safety car kwam namelijk op een voor de Brit uiterst gunstig moment de baan op na een stevige crash van Fernando Alonso. Zo moest Oscar Piastri de winst aan zijn teamgenoot laten. Lewis Hamilton mocht de resterende trede op het podium beklimmen.

“Ik denk dat het wel duidelijk is wat er tijdens de pitstop gebeurde. Veel meer kan ik er niet van maken”, steekt Max na de sprintrace van wal. Over het te vroeg vrijgeven door het team, legt Max uit: “Onze pitstop lamp ging uit, maar ik kan natuurlijk zelf niet zien of er nog een auto aankomt. Dat was heel slordig. Niemand wil dat dit gebeurt, maar het gebeurde. Gelukkig raakte niemand gewond.” Over de sprintrace an sich vertelt Max: “Om eerlijk te zijn, vond ik de race niet echt bijzonder. Ik kon de McLarens niet bijhouden en ik reed een beetje weg van de Mercedessen achter mij. Niet heel interessant dus. Ik was bezig de auto gewoon op P3 naar de finish te rijden, maar ja. Dit was niet ideaal.”

Florida, de Sunshine State, doet vlak voor de start van de sprintrace z’n bijnaam geen eer aan. Er valt een flinke bak water op het Miami International Autodrome en als de coureurs in hun outlap naar de startgrid rijden, gaat het flink mis voor Charles Lecler. Aquaplaning verrast de Monegask en z’n Ferrari gaat hard de muur in. Nog voor de sprintrace van start is gegaan, zit die er daarmee al op voor Leclerc.

Het hele veld, op Carlos Sainz na, kiest om op intermediates te starten. De safety car gaat vanwege de nog erbarmelijke baancondities voorop, maar na twee rondjes - waarin Max nog even van de baan schiet - wordt de start uitgesteld. Er valt geen regen meer en dankzij een voorzichtig zonnetje, keert de grip op de natte baan snel weer terug. Een half uur later dan gepland gaat de sprintrace dan echt van start.

De FIA acht het droog genoeg voor een staande start, waarbij Antonelli, die voor het eerst in de Formule 1 vanaf pole positie start, in de eerste bocht wijd gaat en als vierde zijn weg vervolgt. Piastri neemt de leiding, voor Norris en Verstappen.

Het asfalt droogt zienerogen op en na zo’n acht ronden ontstaat er een droge lijn. Max ligt dan drie seconden achter Norris, die op zijn beurt weer drie tellen achter zijn Australische teamgenoot rijdt. Tsunoda, die achteraan gestart was, maakt vanaf de laatste positie als eerste een pitstop om naar slicks (mediums) te wisselen. Er volgen nog drie coureurs, die direct veel sneller zijn dan de coureurs die nog op intermediates rijden.

Velen volgen. Het is druk in de pitstraat en ook Max wisselt naar mediums. Bij het wegrijden raakt hij echter met zijn voorvleugel de achterband van Antonelli en raakt de RB21 beschadigd. Max blijkt door zijn team te zijn weggestuurd, terwijl Antonelli net binnenkwam. Dat levert voor Max een tijdstraf van tien seconden op. Antonelli kan door de aanrijding niet veilig bij z’n pitcrew stoppen en moet noodgedwongen nog een ronde rijden voor hij alsnog zijn pitstop kan maken. Daardoor valt de Italiaan terug tot het middenveld.

Terwijl Hamilton Max inhaalt voor de derde plek, is Norris de laatste die nog niet gestopt is. Omdat Alonso na een tik van Lawson flink crasht, komt de safety car de baan op. Dat is het geluk voor Norris, die op dat moment zijn pitstop maakt en minder tijd verliest. Zo blijft hij Piastri net voor en kan hij achter de safety car naar de overwinning rijden.

Zo wint Norris de sprintrace in Miami voor zijn McLaren-teamgenoot Piastri. Hamilton completeert voor Ferrari het podium. Verstappen komt als vierde over de finish, maar wordt vanwege de tijdstraf als zeventiende geklasseerd, waarmee de race voor Max in een domper eindigt. 

Prijsvraag GP Miami: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!

Uitslag van de sprintrace van Miami:

poscoureurteamrondentijdpunten
1Lando NorrisNORMcLaren Mercedes1836:37.6478
2Oscar PiastriPIAMcLaren Mercedes18+0.672s7
3Lewis HamiltonHAMFerrari18+1.073s6
4George RussellRUSMercedes18+3.127s5
5Lance StrollSTRAston Martin Mercedes18+3.412s4
6Yuki TsunodaTSURed Bull Racing Honda RBPT18+5.153s3
7Kimi AntonelliANTMercedes18+5.635s2
8Pierre GaslyGASAlpine Renault18+5.973s1
9Nico HulkenbergHULKick Sauber Ferrari18+6.153s0
10Isack HadjarHADRacing Bulls Honda RBPT18+7.502s0
11Alexander AlbonALBWilliams Mercedes18+7.522s0
12Esteban OconOCOHaas Ferrari18+8.998s0
13Liam LawsonLAWRacing Bulls Honda RBPT18+9.024s0
14Oliver BearmanBEAHaas Ferrari18+9.218s0
15Gabriel BortoletoBORKick Sauber Ferrari18+9.675s0
16Jack DoohanDOOAlpine Renault18+9.909s0
17Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda RBPT18+12.059s0
0Fernando AlonsoALOAston Martin Mercedes13DNF0
0Carlos SainzSAIWilliams Mercedes12DNF0
0Charles LeclercLECFerrari0DNF0