Max vierde in Grand Prix Miami: 'Gewoon niet goed genoeg'
Gepubliceerd op 05 mei 2025 door Coen Versteeg
Max Verstappen is vierde geworden in de Grand Prix van Miami. Na spannende gevechten met de McLarens en een ongelukkig getimede virtual safety car zat er niets meer in dan een vierde plaats voor Max. Oscar Piastri wist de race te winnen, voor McLaren-teamgenoot Lando Norris en Mercedes-coureur George Russell.
“Het was gewoon niet goed genoeg. Ik had 0,0 kans", aldus Max na de race. "Ik heb natuurlijk wel nog wat geprobeerd met de McLarens. Ik had toch niet zoveel te verliezen, dus dan maar een beetje lol hebben. Ik kan er toch niet zoveel van maken. Dat dan die virtual safety car komt, kan gebeuren. Het maakt toch niet zoveel uit of je hier nou derde of vierde wordt. Daarvoor ben ik niet hier.”
Max vervolgt over de gevechten op de baan met Piastri: “Na Saoedi-Arabië denk ik wel dat hij dat kon verwachten.” Toch waardeert de viervoudig wereldkampioen de stijl van Piastri wel: “Het is goed om te zien", aldus Max. Hij vervolgt over de remmen en de balans van de auto: “Het is vaker een probleem dus daar moeten we aan werken.” Aan het einde van de race kwam Verstappen even dichterbij George Russell. Daarover vertelt hij: “Ik kon hem niet goed volgen. Zodra ik een beetje harder wilde gaan, werden de banden weer te heet en kon ik niet aanvallen. Dus op een gegeven moment dacht ik; laat maar lekker zitten. Ik hield hem wel binnen de vijf seconden, maar ik had ook zoiets van; ik rijd hem lekker naar huis. Ik heb toch geen zin om in de DRS te komen, wat toch helemaal niks uitmaakt.”
Op een droge baan maken de coureurs zich om 16 uur lokale tijd klaar voor de start van de Grand Prix van Miami. De hele top tien start op de mediums, behalve George Russell (Mercedes) die vanaf P5 start op de harde band. Bij het uitgaan van de lichten is Max goed weg, alleen verremt hij zich iets in de eerste bocht. Lando Norris (McLaren) komt daardoor naast de wereldkampioen, maar na een kleine touché verliest de Brit meerdere posities waardoor hij terugzakt naar een zesde positie. Kimi Antonelli (Mercedes) rijdt daardoor op de tweede plek. Voor Jack Doohan (Alpine) verloopt de openingsfase minder goed. Hij komt in de eerste bocht in aanraking met Racing Bulls-coureur Liam Lawson, waardoor hij lek rijdt en niet veel later zijn auto moet parkeren. Doohans uitvalbeurt zorgt voor een virtual safety car.
Bij het hervatten van de race in ronde drie is McLaren-coureur Oscar Piastri scherp. Hij neemt binnen een ronde de tweede positie over van Antonelli, waardoor hij nu degene is die druk zet op de regerend viervoudig wereldkampioen. In ronde negen zit Piastri dichtbij Max en begint een bloedstollend gevecht. De kersverse vader verdedigt met hand en tand om de leiding te behouden, maar in ronde veertien neemt de Australische kampioenschapsleider de koppositie over. Ondertussen mengt ook Norris zich in het gevecht om de voorste posities. Na inhaalacties op Alex Albon (Williams), George Russell en Antonelli (Mercedes), rijdt de Brit op de derde positie en probeert hij in ronde vijftien voorbij te gaan aan Max. Ook nu verdedigt de wereldkampioen knap, maar in ronde zeventien zet Norris een echte poging in. De Brit gaat voorbij aan de Nederlander, maar schiet buiten de baan. Hij kiest ervoor om de positie terug te geven aan Verstappen. Een ronde later gaat Norris wel regelmatig voorbij aan Max, waardoor de 64-voudig Grand Prix-winnaar op de derde positie rijdt.
In de rondes erna rijden de McLarens met bijna een seconde per ronde weg, waardoor Max in ronde 26 naar een gat van negen seconden kijkt naar de tweede positie. Van achteren komt er meer druk vanuit de Mercedessen. Antonelli kiest ervoor om naar binnen te gaan, maar kent een matige stop die 4.4 seconden duurt. Max reageert een ronde later om naar binnen te gaan en komt voor de Italiaan de baan op. Toch verliest de wereldkampioen niet veel later een positie. Oliver Bearman (Haas) valt uit met technische problemen, waardoor hij een virtual safety car veroorzaakt. Door de virtual safety car gaan Piastri, Norris, Russell en Leclerc naar binnen, zodat ze minder tijd verliezen. Iedereen moet namelijk verplicht langzamer rijden. Russell profiteert er het meeste van en komt als derde terug de baan op, vlak voor Max. Niet veel later is er opnieuw een virtual safety car. Gabriel Bortoleto (Sauber) valt in ronde 33 ook uit met technische problemen en is daarmee de derde uitvaller van de dag.
De VSC-situatie duurt niet lang en Charles Leclerc en Lewis Hamilton (Ferrari) zijn het scherpste. Beiden gaan in bocht één voorbij aan Carlos Sainz (Williams) die van de zevende naar de negende positie terugzakt. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Ferrari. Hamilton klaagt dat hij vastzit achter Leclerc en wordt na een flinke woordenwisseling toch voorbij gelaten. Aan het einde van de race wordt de chaos compleet en moeten beiden toch weer terug wisselen. Dichterbij de zesde positie komen ze niet. Op P10 rijdt Max’ Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Yuki Tsunoda. De Japanner heeft een vijf seconden tijdstraf gekregen, vanwege te hard rijden in de pitstraat.
In de slotfase van de race komt Verstappen dichterbij Russell. In ronde 43 zit Max voor het eerst onder de twee seconden en even komt hij tot 1.3 seconden, maar dichterbij komt de viervoudig wereldkampioen niet, waardoor hij de Grand Prix van Miami als vierde finisht. Piastri komt als winnaar over de finishlijn, waardoor hij de koppositie in het kampioenschap verstevigt. Norris en Russell completeren het podium. Carlos Sainz (Williams) probeert in de laatste bocht Hamilton nog te passeren voor de achtste positie. Beiden raken elkaar maar Hamilton komt alsnog als achtste over de finishlijn.
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 57 | 1:28:51.587 | 25 |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 57 | +4.630s | 18 |
3 | George Russell | RUS | Mercedes | 57 | +37.644s | 15 |
4 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 57 | +39.956s | 12 |
5 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 57 | +48.067s | 10 |
6 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 57 | +55.502s | 8 |
7 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 57 | +57.036s | 6 |
8 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 57 | +60.186s | 4 |
9 | Carlos Sainz | SAI | Williams Mercedes | 57 | +60.577s | 2 |
10 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing Honda RBPT | 57 | +74.434s | 1 |
11 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls Honda RBPT | 57 | +74.602s | 0 |
12 | Esteban Ocon | OCO | Haas Ferrari | 57 | +82.006s | 0 |
13 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 57 | +90.445s | 0 |
14 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber Ferrari | 56 | +1 lap | 0 |
15 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 56 | +1 lap | 0 |
16 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 56 | +1 lap | 0 |
0 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls Honda RBPT | 36 | DNF | 0 |
0 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber Ferrari | 30 | DNF | 0 |
0 | Oliver Bearman | BEA | Haas Ferrari | 27 | DNF | 0 |
0 | Jack Doohan | DOO | Alpine Renault | 0 | DNF | 0 |