scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max vanuit Imola over de Nordschleife test en updates op z'n RB21

Gepubliceerd op 15 mei 2025 door Niels Hendrix

Max Verstappen was afgelopen vrijdag aanwezig op de Nordschleife, een iconisch circuit in de Duitse Ardennen dat niet voor niets als bijnaam De Groene Hel toebedeeld heeft gekregen. Het maar liefst 24,4 kilometer lange circuit kronkelt door de groene bossen, het is een smal en hobbelig asfaltlint dat het uiterste van coureurs vergt.

Max testte er de Ferrari 296 GT3 van Verstappen.com Racing, onder de gefingeerde naam Franz Hermann. Max legt uit waarom dat was: “Ik zei ‘laten we de naam zo Duits mogelijk maken’. Dat deden we zodat ik niet op de inschrijvingslijst zou komen te staan, omdat het anders vooraf al aandacht zou trekken. We wisten dat dat toch zou gebeuren vanaf het moment dat ik daar ter plekke was. Maar nu was het in de ochtend nog redelijk rustig tenminste.”

Max vervolgt: “Het ging er goed en ik vond het erg leuk. Ik had nooit eerder in het echt op de Nordschleife gereden, zelfs niet met een straatauto. Natuurlijk heb ik er in de simulator wel veel tijd op doorgebracht, wel duizenden ronden. Dat hielp. Een paar vangrails en kerbstones waren anders dan in de virtuele wereld, maar ik ken de lay-out van het circuit goed, dus het ging erom gewend te raken aan de hoeveelheid grip, de omstandigheden en het nieuwe asfalt op sommige plekken.”

Max was er niet alleen voor zichzelf, zo legt hij uit: “Ik deelde de auto met Chris Lulham, die de stap van de simracing naar de echte racewereld heeft gemaakt. De test was ook voor hem om op snelheid te komen, want we willen de 24 uursrace daar in de toekomst wel een keer met het Verstappen.com Racing team gaan rijden. Het was een goede dag.”

Tijdens zo’n testdag is er geen officiële tijdwaarneming. Klopt het dat je sneller was dan het ronderecord in die configuratie van het circuit en in die klasse? “Ja, dat klopt”, bevestigt Max, om daar meteen aan toe te voegen: “Maar ik was er niet om te laten zien dat ik een ronderecord kan verbeteren. Ik vermaakte me gewoon en was de baan aan het leren kennen samen met het team van Emil Frey Racing, dat onze Verstappen.com Racing Ferrari 296 GT3 runt. We hebben nuttige ervaring opgedaan.”

Dan naar Imola, dit weekend de gastheer van de Grand Prix van Emilia-Romagna. Het markeert de alweer 400e Grand Prix van Oracle Red Bull Racing. Het circuit kent een rijke historie en veel rijders, waaronder Max, racen er graag op omdat het een technisch, old school, rijderscircuit is.

Afgelopen donderdag zat Max nog bij Red Bull Racing in Milton Keynes in de simulator ter voorbereiding. Het team heeft wat updates meegebracht voor de RB21. Wat verwacht je daarvan, Max? “We blijven de auto altijd verbeteren om te proberen beter te presteren. We hopen sneller te zijn, maar het is afwachten hoeveel het ons gaat brengen. Het is denk ik wel duidelijk dat we stappen naar voren willen zetten en het liefst natuurlijk hier al. Maar als je ziet hoe groot het gat in Miami was dan is dat natuurlijk niet zomaar gedicht met één update.”

Prijsvraag GP Imola: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!