scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max op P7 in eerste vrije training in Imola

Gepubliceerd op 16 mei 2025 door Johan Peeters

Max Verstappen heeft de eerste vrije training, in aanloop naar de Grand Prix van Emilia-Romagna, als zevende afgesloten. Oscar Piastri reed in zijn McLaren de snelste tijd. Op het 4.909 meter lange Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari reed zijn teamgenoot Lando Norris naar P2 voor de Williams van Carlos Sainz. De Mercedes van George Russell en de Ferrari van Lewis Hamilton completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, werd zestiende.

Het team van Alpine heeft ervoor gekozen om Jack Doohan al na zes races te vervangen. Franco Colapinto maakt zijn rentree, nadat hij vorig jaar de laatste wedstrijden van het seizoen al instapte bij het team van Williams.

Bij de start van de eerste vrije training is het achttien graden en zonnig op het circuit. De asfalttemperatuur bedraagt op dit moment 37 graden. Het is Oliver Bearman die als eerste op de baan verschijnt met in zijn kielzog Sainz. Het is meteen druk op de baan en Bearman is ook de eerste die een tijd op de klokken brengt.

Ook Max is op de baan verschenen en zijn eerste tijd brengt hem op P3, achter Kimi Antonelli en Lando Norris. Ook Tsunoda weet het gaspedaal te vinden, want na zes minuten voert de Japanner de tijdenlijst aan. Terwijl de rondentijden snel omlaag gaan en na het rijden van enkele ronden keert Max terug naar de pits. De zachte banden waarmee de coureurs dit weekend onderweg zijn, hebben de code C6 en worden dit weekend voor het eerst gebruikt. De C6 is de zachtste band die Pirelli in de Formule 1 maakt.

Als Max na negentien minuten weer op het circuit verschijnt, is hij inmiddels weggezakt naar P18. Hij is onderweg op de zachte band en zet na een tegenvallende derde sector zijn Red Bull kortstondig op P10, waarna hij meteen weer begint te zakken op de ranglijst. Ter illustratie: enkele minuten later is hij terug te vinden op P15. Max geeft op dit moment meer dan een seconde toe op de McLaren van Norris op P1. Na een klein half uur maakt de regerend wereldkampioen een flinke stap en klimt naar P2 op drie tienden van de snelste tijd en keert meteen terug naar de pits.

Ook nu blijft Max lang in de pits omdat er veranderingen worden doorgevoerd aan de voorkant van zijn auto. Met nog dertien minuten te gaan, zien we de Nederlander pas weer op de baan verschijnen. “Ik kan niet vertrouwen op de achterkant, het voelt net of ik overal aan het driften ben”, horen we Max over de boordradio aan zijn engineer vertellen.

Met nog iets meer dan twee minuten te gaan, zorgt Gabriel Bortoleto middels een rode vlag voor het einde van de sessie. De Braziliaan is er vanaf gegaan bij Rivazza. De tijd is te kort om de sessie te hervatten, waardoor er een vervroegd einde komt aan de eerste vrije training.

Prijsvraag GP Imola: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!

Uitslag eerste vrije training van Emilia-Romagna:

poscoureurteamtijdverschilronden
1Oscar PiastriPIAMcLaren Mercedes1:16.54523
2Lando NorrisNORMcLaren Mercedes1:16.577+0.032s23
3Carlos SainzSAIWilliams Mercedes1:16.597+0.052s19
4George RussellRUSMercedes1:16.599+0.054s26
5Lewis HamiltonHAMFerrari1:16.641+0.096s22
6Pierre GaslyGASAlpine Renault1:16.696+0.151s21
7Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda RBPT1:16.905+0.360s15
8Alexander AlbonALBWilliams Mercedes1:16.922+0.377s21
9Gabriel BortoletoBORKick Sauber Ferrari1:16.925+0.380s23
10Nico HulkenbergHULKick Sauber Ferrari1:16.998+0.453s23
11Lance StrollSTRAston Martin Mercedes1:17.032+0.487s23
12Charles LeclercLECFerrari1:17.077+0.532s23
13Kimi AntonelliANTMercedes1:17.094+0.549s23
14Fernando AlonsoALOAston Martin Mercedes1:17.121+0.576s22
15Liam LawsonLAWRacing Bulls Honda RBPT1:17.286+0.741s22
16Yuki TsunodaTSURed Bull Racing Honda RBPT1:17.356+0.811s18
17Franco ColapintoCOLAlpine Renault1:17.373+0.828s21
18Oliver BearmanBEAHaas Ferrari1:17.446+0.901s20
19Isack HadjarHADRacing Bulls Honda RBPT1:17.641+1.096s19
20Esteban OconOCOHaas Ferrari1:17.662+1.117s20