Max op P5 na eerste dag in Imola: 'We hebben echt nog wel wat werk te doen'
Gepubliceerd op 16 mei 2025 door Johan Peeters
Nadat Max Verstappen de eerste vrije training op Imola als zevende afsloot, ging het in de tweede sessie met een vijfde plek iets beter. Oscar Piastri was in zijn McLaren net als eerder op de dag het snelst voor zijn teamgenoot Lando Norris op P2. Pierre Gasly vinden we in zijn Alpine terug op P3. Op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari completeerden de Mercedes van George Russell en Max de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, reed de achtste tijd.
“We hebben veel nieuwe dingen geprobeerd”, laat Max na de tweede vrije training in Imola weten. ”Sommige werkten iets beter dan andere, maar over het algemeen zijn we niet snel genoeg.“
Vooruitblikkend op de kwalificatie laat Max weten: “De verwachtingen zijn niet hoog voor morgen. We hebben echt nog wel wat werk te doen. De balans moet beter om sneller te kunnen gaan, hetzelfde geldt voor de long runs. Ik werd ingehaald door de McLarens en zij reden bij mij weg, dus dat zegt genoeg denk ik.”
Bij de start van de tweede vrije training is het nog steeds prachtig weer en daardoor goed vertoeven in Imola. Met een luchttemperatuur van negentien graden is het iets warmer dan tijdens het eerste bedrijf. Het zijn de coureurs van Haas, Oliver Bearman en Esteban Ocon, die als eersten de pitstraat uitrijden. Het duurt enkele minuten vooraleer ook Max op de baan verschijnt. Hij doet dat op een nieuw setje mediums. Ook Gabriel Bortoleto is present. De Braziliaan zorgde kort voor het einde van de eerste training voor een rode vlag door er met zijn Sauber af te vliegen.
De eerste snelle ronde zet Max op P2 tussen beide McLarens, waarvan Norris op dit moment het snelste is. Als na tien minuten iedere coureur een tijd op de klokken heeft gezet, staan beide auto’s van Williams verrassend aan kop van de tijdenlijst en staat Max achtste.
Na dik een kwartier staat bijna het voltallige veld binnen. Alleen George Russell en Tsunoda draaien hun rondjes. Russell doet dit op een nieuwe set zachte banden en is begonnen aan een kwalificatiesimulatie. De P1 die volgt voor de coureur van Mercedes is dan ook niet verrassend.
Even later zien we ook Max op een nieuwe set zachte banden de baan opgaan. Hij laat een paar honderdsten liggen ten opzichte van Russell en zet zijn Red Bull op P2. Even later sluit Tsunoda aan op P3 en Isack Hadjar op P4. Het feest duurt echter niet lang voor de concurrentie van McLaren, want even later staan Piastri en Norris weer op de eerste twee plekken op de tijdenlijst.
Als de kruitdampen van de kwalificatiesimulaties halverwege de sessie zijn opgetrokken, zien we achter beide McLarens toch wel verrassend de Alpine van Pierre Gasly op P3 voor de Mercedes van Russell en de RB21 van Max op P5.
Met nog iets meer dan twintig minuten te gaan is Max weer op het circuit op een setje mediums om te beginnen aan een racesimulatie. Iets wat bijna het hele veld ook al doet of binnen niet al te lange tijd gaat doen.
“Iets blijft mijn voet raken tijdens het remmen in bocht twee”, meldt Max tijdens zijn run, die een onbekend voorwerp in de cockpit vindt. Even later zorgt Hadjar voor een code rood. De Fransman in dienst van Racing Bulls schiet op hoge snelheid van de baan na bocht 4 en komt in de bandenstapels terecht. Hij probeert nog weg te rijden maar rijdt zich vast in het grind. De klok loopt door en met nog minder dan twee minuten op de klok wordt de baan weer vrijgegeven. Er is niemand meer die nog een snelle ronde kan starten en daarmee zit de eerste dag er in Imola op.
Prijsvraag GP Imola: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!
Uitslag tweede vrije training van Emilia-Romagna:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:15.293 | 27 | |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:15.318 | +0.025s | 24 |
3 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:15.569 | +0.276s | 28 |
4 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:15.693 | +0.400s | 22 |
5 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:15.735 | +0.442s | 25 |
6 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:15.768 | +0.475s | 27 |
7 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls Honda RBPT | 1:15.792 | +0.499s | 22 |
8 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:15.827 | +0.534s | 28 |
9 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:15.916 | +0.623s | 28 |
10 | Carlos Sainz | SAI | Williams Mercedes | 1:15.934 | +0.641s | 28 |
11 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 1:15.943 | +0.650s | 25 |
12 | Oliver Bearman | BEA | Haas Ferrari | 1:16.009 | +0.716s | 25 |
13 | Franco Colapinto | COL | Alpine Renault | 1:16.044 | +0.751s | 28 |
14 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:16.220 | +0.927s | 20 |
15 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls Honda RBPT | 1:16.255 | +0.962s | 21 |
16 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber Ferrari | 1:16.339 | +1.046s | 26 |
17 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:16.341 | +1.048s | 22 |
18 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 1:16.406 | +1.113s | 26 |
19 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber Ferrari | 1:16.419 | +1.126s | 25 |
20 | Esteban Ocon | OCO | Haas Ferrari | 1:16.420 | +1.127s | 23 |