Max pakt tweede startplek tijdens kwalificatie Imola: 'Goede dag voor ons'
Gepubliceerd op 17 mei 2025 door Yvonne Huijs
Max Verstappen heeft de tweede startplek bemachtigd tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. Hij moest nipt zijn meerdere erkennen in Oscar Piastri, die drie honderdsten sneller was. George Russell zette de derde tijd neer in een enerverende kwalificatie, die twee rode vlaggen kende. Lando Norris en Fernando Alonso completeerden vandaag de top vijf in Imola.
“Alles ging heel goed”, klinkt een tevreden Max na de kwalificatie. “De auto was vandaag een stuk beter. Maar het is moeilijk om de zachtste compound levend te houden over één ronde. Die raakten oververhit. Sector één was goed, maar toen vielen de banden weer weg. Vanaf daar waren de marges klein. George heeft zijn ronde op de mediums gereden, dus misschien waren onze banden te zacht voor deze baan. Het was voor ons moeilijk om er het meeste uit te halen. Ik was blijer met de mediums. Maar de race is zondag, daar scoren we de punten. Daar moeten we ons op focussen. Maar ik denk wel dat vandaag een heel goede dag was voor ons.”
Op de vraag of Max morgen het gevecht aan kan gaan met de McLarens, antwoordt hij: “We zullen het zien. De vorige race was het niet echt een gevecht. We weten natuurlijk dat de McLarens heel sterk zijn, dus we moeten wel realistisch zijn. Ik hoop dat we wat meer snelheid krijgen en dat de auto stabieler wordt. Hopelijk kunnen we dan beter met onze banden omgaan. We moeten gewoon zorgen dat we de beste race rijden.”
Het is een prachtige dag in Imola; de buitentemperatuur is 22 graden met een asfalttemperatuur van 41 graden. Terwijl Max Verstappen aanzet voor zijn eerste snelle ronde, zorgt teamgenoot Yuki Tsunoda voor een rode vlag na een flinke crash. In bocht zes verliest de Japanner de controle over zijn auto, raakt de bandenstapel en slaat zelfs over de kop. Tsunoda weet zelf uit de auto te komen, ogenschijnlijk ongedeerd.
Na vijftien minuten wordt Q1 hervat. Verstappen zet een 1:15.175 neer, voorlopig de snelste tijd. McLaren laat nog heel even op zich wachten. Als Norris aanzet, gaat hij net iets te ver buiten de lijntjes en komt uit op plek vijf. Piastri sluit aan op drie tienden van Verstappen. Met slechts enkele seconden op de klok volgt opnieuw een harde klap: Franco Colapinto crasht in bocht drie en zet zijn Alpine in de bandenstapel. Ook hij weet gelukkig ongedeerd uit te stappen. Zijn kwalificatie zit er daarmee op, net als die van Tsunoda, Ocon, Hülkenberg, Lawson en Bearman. Samen met zijn team probeert laatstgenoemde nog verhaal te halen bij de wedstrijdleiding, maar zonder succes. Zijn tijd wordt geschrapt, omdat de rode vlag al was gegeven voordat hij de finishlijn bereikte.
Q2 begint met wat vertraging vanwege de crash van Colapinto. Wanneer we onderweg zijn, begint Max met een 1:15.400. Norris doet er nog een schepje bovenop met een 1:15.261. Teamgenoot Piastri kan nóg twee honderdsten sneller. Uiteindelijk is het Carlos Sainz die verrassend de snelste tijd noteert met een 1:15.198. Zowel Alonso, Stroll als Gasly weten zich op het laatste moment te verbeteren en grijpen een plek in Q3. Daarmee voltrekt zich een klein Italiaans drama: Ferrari-coureurs Hamilton en Leclerc halen het laatste kwalificatiedeel niet, net als de Italiaanse Antonelli. Ook voor Bortoleto is het einde verhaal, terwijl Colapinto niet in actie kon komen door zijn eerdere crash.
Verstappen is meteen snel onderweg in Q3. Terwijl Piastri en Norris aanvankelijk de top twee bezetten, zet de Nederlander een 1:14.722 neer. Goed voor de voorlopig snelste tijd. Daarmee is hij vijf honderdsten sneller dan Piastri en houdt hij Norris op bijna twee tienden achterstand. Na een korte stilte keren de coureurs met nog drie minuten op de klok terug op het asfalt. Opvallend: Russell en de beide Aston Martins kiezen voor mediums, terwijl de rest opnieuw inzet op softs. Piastri perst er nog een indrukwekkende ronde uit met een 1:14.670. Verstappen opent zijn tweede run sterk met een paarse eerste sector, maar laat het liggen in het middengedeelte. Zijn 1:14.704 is net niet genoeg; hij komt drie honderdsten tekort op Piastri. Russell en Norris vormen morgen de tweede startrij, terwijl Alonso de top vijf completeert.
Prijsvraag GP Imola: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!
Uitslag kwalificatie van Emilia-Romagna:
pos | coureur | team | q1 | q2 | q3 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:15.500 | 1:15.214 | 1:14.670 |
2 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:15.175 | 1:15.394 | 1:14.704 |
3 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:15.852 | 1:15.334 | 1:14.807 |
4 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:15.894 | 1:15.261 | 1:14.962 |
5 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:15.695 | 1:15.442 | 1:15.431 |
6 | Carlos Sainz | SAI | Williams Mercedes | 1:15.987 | 1:15.198 | 1:15.432 |
7 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:16.123 | 1:15.521 | 1:15.473 |
8 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:15.817 | 1:15.497 | 1:15.581 |
9 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls Honda RBPT | 1:16.253 | 1:15.510 | 1:15.746 |
10 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:15.937 | 1:15.505 | 1:15.787 |
11 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:16.108 | 1:15.604 | |
12 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 1:16.163 | 1:15.765 | |
13 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 1:15.943 | 1:15.772 | |
14 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber Ferrari | 1:16.340 | 1:16.260 | |
15 | Franco Colapinto | COL | Alpine Renault | 1:16.256 | ||
16 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls Honda RBPT | 1:16.379 | ||
17 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber Ferrari | 1:16.518 | ||
18 | Esteban Ocon | OCO | Haas Ferrari | 1:16.613 | ||
19 | Oliver Bearman | BEA | Haas Ferrari | 1:16.918 | ||
0 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing Honda RBPT |