scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max Verstappen wint in Imola na magistrale start: 'Ik ben ongelooflijk trots'

Gepubliceerd op 18 mei 2025 door Julien Lemmen

Max Verstappen heeft voor de vierde maal op rij de Grand Prix van Emilia-Romagna gewonnen. De sleutel voor de zege was een zeer gewaagde inhaalactie bij de start, waarbij Verstappen in de eerste bocht buitenom polesitter Oscar Piastri ging en de leiding opeiste. Na twee pitstops en ondanks een safety car in de slotfase, stond Max de leiding niet meer af om zo zijn tweede overwinning van het jaar te pakken tijdens de 400e Grand Prix van het team van Oracle Red Bull Racing. De McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri eindigden op gepaste afstand op P2 en P3.

Na afloop van de race neemt Max zijn start door: "De start zelf was niet geweldig, maar ik zat nog aan de buitenkant wat de normale racelijn is, dus ik dacht ik probeer aan de buitenkant te blijven en dat pakte goed uit. Daardoor konden we onze snelheid laten zien. Toen we aan de leiding lagen, werkte onze auto goed. Ik kon op mijn banden letten en we hadden veel snelheid vandaag, wat ik niet had verwacht. Het is een enorme vooruitgang ten opzichte van vrijdag, dus daar ben ik erg blij mee."

Waar de virtual safety car Max juist hielp bij de strategie, was de safety car die daarop volgde niet ideal voor Verstappen, maar ook dit zorgde er niet voor dat de overwinning in gevaar kwam: "De virtual safety car was een ideaal moment om de pits op te zoeken, en zelfs op de harde bandencompound was onze snelheid erg goed. Daarna kwam er echter een safety car, dus het veld werd weer in elkaar geschoven. Maar, zelfs bij de herstart hebben we het goed gemanaged en zo hebben we de overwinning veilig kunnen stellen. Ik ben ongelooflijk trots op iedereen. Het was een erg belangrijke week voor ons en de auto presteerde erg sterk. De uitvoering van de hele race, wanneer we moesten stoppen en de pitstops zelf, waren allemaal erg goed. Het is nu zaak om rustig te blijven. We hebben met de set-up een stap vooruit gemaakt, alleen dat is wel op dit circuit met snelle bochten, wat onze auto goed ligt."

Na een succesvol uitstapje naar de Nordschleife met een GT3-auto vorige week, laat Max blijken te genieten van het racen: "Ik hou ervan om te rijden en in de F1 te racen. Ik hou ervan om in elke auto te racen en natuurlijk rijden we volgende week op een compleet andere baan in Monaco, dus dat zal erg uitdagend worden. Maar, op dit moment wil ik vooral van vandaag genieten." Ook voor de vele fans op het circuit van Imola, heeft Max lovende woorden: "Het is altijd fantastisch om in Italië te zijn, er is echte passie voor autosport. Het is fantastisch om alle fans te zien het hele weekend, dus heel erg bedankt voor het komen en het aanmoedigen van de coureurs."

Het is droog en zonnig bij aanvang van de 63 ronden tellende Grand Prix van Emilia-Romagna op het historische circuit van Imola. De top elf start op de medium compound banden, terwijl Lewis Hamilton en Andrea Kimi Antonelli vanaf P12 en P13 de eerste coureurs op de harde bandencompound zijn. Yuki Tsunoda, die gisteren een stevige crash beleefde in de kwalificatie, moet vanuit de pitstraat de race aanvangen.

Bij de start komt Max matig weg vanaf P2 op de grid en de als derde gestarte George Russell komt direct langs Max te rijden in de slipstream van polesitter Piastri. Max remt echter extreem laat bij het ingaan van de eerste bocht en hij gaat met een prachtige actie buitenom voorbij aan Piastri, waarmee hij aan de leiding van de race komt te liggen. Achter Piastri sluit Russell aan op P3, met Norris op plek vier en Fernando Alonso op de vijfde stek.

Max behoudt in de openingsfase steeds een voorsprong van ongeveer anderhalve seconde op Piastri. Norris voert in de openingsfase de druk op bij Russell en in ronde elf gaat de McLaren-coureur voorbij aan zijn landgenoot met een gewaagde actie buitenom in bocht vijf. Russell besluit aan het eind van de ronde naar binnen te komen voor de verplichte bandenwissel. Max heeft zijn voorsprong uitgebouwd tot bijna drie seconden, als achtervolger Piastri in ronde veertien de pits opzoekt voor een verse setje harde banden. Piastri komt op de elfde plek terug de baan op, terwijl Verstappen besluit door te rijden. Piastri moet zich een weg naar voren banen en haalt op zijn nieuwere banden de ene na de andere coureur op oude banden in.

Lando Norris maakt in ronde 29 zijn pitstop en de Brit komt als zevende terug de baan op. Vlak daarna valt Esteban Ocon stil met technische problemen. Omdat de Haas aan de binnenkant van bocht zeven geparkeerd staat, is er een virtual safety car. Dit geeft Max een uitgelezen kans om zijn pitstop te maken. In een vlotte stop worden de medium compound banden ingewisseld voor een setje harde banden en de Nederlander behoudt de leiding van de race. Piastri schuift door naar P2 met Norris op plek drie. Piastri, die al vroeg is gestopt, besluit echter om een tweede stop te maken en hij komt als vierde terug op het asfalt. Hiermee komt Norris op plek twee te liggen en de sterk presterende Alexander Albon op P3 in de Williams.

Als de groene vlag weer wordt gezwaaid heeft Max een royale voorsprong van achttien seconden op Norris, terwijl Piastri de jacht opent op Albon. De McLaren-coureur loopt met rasse schreden in op de Williams-coureur en gaat er in ronde 40 met gemak aan voorbij voor P3. Thuisrijder Antonelli moet zijn Mercedes in ronde 46 naast de baan parkeren met technische problemen. Ditmaal komt de safety car de baan op, waarmee de voorsprong van Verstappen als sneeuw voor de zon verdwijnt. Max maakt echter van de gelegenheid gebruik om zijn tweede pitstop te maken voor een vers setje harde banden en hij behoudt de leiding. Norris maakt ook zijn tweede stop en valt hiermee terug tot P3 achter zijn teamgenoot Piastri, die niet naar binnen komt.

Het veld wordt in ronde 54 weer vrijgelaten. Max behoudt de leiding bij de herstart en slaat al snel een gaatje. Norris is op zijn nieuwere banden sneller dan teamgenoot Piastri en in ronde 58 gaat de Brit dan ook voorbij aan de Australiër voor P2. Max heeft op dat moment al een voorsprong van vijf seconden op de beide McLarens. In de slotfase vinden er aan kop geen wisselingen meer plaats, waardoor Max zijn tweede Grand Prix-zege van het seizoen pakt, tijdens de 400e Grand Prix van het team van Red Bull Racing. Norris volgt op zes seconden van Verstappen op P2, met Oscar Piastri op plek drie. Lewis Hamilton wordt na een late opmars vierde voor het oog van de Tifosi, terwijl Alexander Albon na een stevig duel met Leclerc in de slotfase knap vijfde wordt. Charles Leclerc wordt op versleten banden zesde, met daarachter George Russell op P7. Carlos Sainz, Isack Hadjar en Yuki Tsunoda completeren de top tien.

Uitslag Grand Prix van Emilia-Romagna:

poscoureurteamrondentijdpunten
1Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda RBPT631:31:33.19925
2Lando NorrisNORMcLaren Mercedes63+6.109s18
3Oscar PiastriPIAMcLaren Mercedes63+12.956s15
4Lewis HamiltonHAMFerrari63+14.356s12
5Alexander AlbonALBWilliams Mercedes63+17.945s10
6Charles LeclercLECFerrari63+20.774s8
7George RussellRUSMercedes63+22.034s6
8Carlos SainzSAIWilliams Mercedes63+22.898s4
9Isack HadjarHADRacing Bulls Honda RBPT63+23.586s2
10Yuki TsunodaTSURed Bull Racing Honda RBPT63+26.446s1
11Fernando AlonsoALOAston Martin Mercedes63+27.250s0
12Nico HulkenbergHULKick Sauber Ferrari63+30.296s0
13Pierre GaslyGASAlpine Renault63+31.424s0
14Liam LawsonLAWRacing Bulls Honda RBPT63+32.511s0
15Lance StrollSTRAston Martin Mercedes63+32.993s0
16Franco ColapintoCOLAlpine Renault63+33.411s0
17Oliver BearmanBEAHaas Ferrari63+33.808s0
18Gabriel BortoletoBORKick Sauber Ferrari63+38.572s0
0Kimi AntonelliANTMercedes44DNF0
0Esteban OconOCOHaas Ferrari27DNF0