scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max vanuit Monaco: 'Het is de vraag hoeveel risico je bereid bent te nemen'

Gepubliceerd op 22 mei 2025 door Niels Hendrix

Max Verstappen kan dit weekend thuis slapen en te voet en met de boot naar het circuit gaan. Dat is een groot voordeel van de Grand Prix van Monaco, waar de Nederlander woonachtig is. Bij de internationale pers wordt eerst met Max teruggeblikt op afgelopen zondag, toen de Oracle Red Bull Racing-coureur in Imola wist te winnen.

“Imola was een goed weekend voor ons”, aldus Max. “Maar op vrijdag ging het gewoon niet goed, toen lagen we in de lange runs ver achter op McLaren. Om zo’n grote stap te maken en dat om te draaien, is niet makkelijk. Alles voelde daarna een stuk beter aan ondanks dat m’n banden nog steeds te heet werden. Ik denk dat wij iets beter waren dan verwacht en McLaren iets minder goed dan verwacht. We moeten onze auto iets beter leren begrijpen qua afstelling.”

Bij de start van de race verschalkte je Oscar Piastri door in de eerste bocht buitenom te gaan en later dan hem te remmen. Max reageert: “Dat heb ik zondagavond thuis nog teruggekeken. Toen zag ik hoe dicht het allemaal bij elkaar zat. Ik moest wel even lachen toen ik in de cockpit zat.”

Het circuit door de straten van Monte-Carlo is een klassieker. Wat maakt de Grand Prix van Monaco speciaal? Max: “Het is een lastige baan om onder de knie te krijgen en om in de kwalificatie alles eruit te halen. Omdat inhalen tijdens de race zeer moeilijk is, is die kwalificatie des te belangrijker. Het is een smal, hobbelig, uitdagend circuit. Er ligt veel historie en het is een race die iedereen graag wil winnen. Het is speciaal om hier te racen.”

Je haalt het al even aan dat het asfalt vrij hobbelig is. Er zijn ook veel kerbs die je moet nemen om snel te gaan. Dat zijn niet de sterke punten van de RB21, toch? “Nee, dat is natuurlijk niet ideaal voor ons, maar we gaan proberen dit weekend beter voor de dag te komen. Op circuits met snellere bochten hebben we het beter voor elkaar. De langzame bochten in Imola waren ook niet ons sterkste punt. We weten dat Monaco niet het ideale circuit is voor onze auto.”

Kwalificeren in Monaco is belangrijk, omdat inhalen tijdens de race zo ontzettend moeilijk is. Hoe bouw je je kwalificatie op? Max: “Monaco is bijzonder, want je pusht, maar de baan wordt ook steeds beter. Zelfs gedurende de kwalificatie. Je moet in het juiste ritme komen. Je moet ook op het juiste moment op de baan zijn en verkeer kan een probleem zijn in Q1 als het druk is. Het is altijd de vraag hoeveel risico je bereid bent om te nemen. Ik denk niet dat je je op dit circuit ooit helemaal comfortabel voelt, want je rijdt altijd op de limiet.”

Er is een nieuwe regel geïntroduceerd, waardoor de race nu twee verplicht pitstops kent. Wat verwacht je daarvan? “Dat kan twee kanten op gaan. Het kan niets uitmaken of het kan chaos creëren in combinatie met een safety car”, aldus Max. “Inhalen kun je natuurlijk nog steeds niet in Monaco, maar het geeft in ieder geval iets meer mogelijkheden qua strategie en tactiek. Misschien gaan er teams een gokje wagen. Hopelijk wordt de race er interessanter door.”

Kijkend naar het kampioenschap dan sta je daar nu derde, op 22 punten achter de leider Piastri. “Ja, maar het gaat erom waar je staat na afloop van de laatste race”, reageert Max adrem. “We blijven eraan werken om elke race beter te worden. Er kan veel gebeuren. Vorig jaar rond deze tijd dacht ik dat ik het kampioenschap makkelijk zou gaan winnen, maar daarna is er nog veel gebeurd. Het zal niet rechttoe rechtaan gaan dit seizoen. We blijven zoeken naar verbeteringen.”

Prijsvraag GP Monaco: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!