Max op P2 in derde vrije training in Monte Carlo
Gepubliceerd op 24 mei 2025 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft de derde vrije training in aanloop naar de Grand Prix van Monaco als tweede afgesloten. Charles Leclerc reed in zijn Ferrari de snelste tijd. Lando Norris reed zijn McLaren naar P3. De McLaren van Oscar Piastri en de Ferrari van Lewis Hamilton completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, eindigde de sessie op P9.
Bij de start van de derde vrije training is het, net als op gisteren, prima weer in Monaco. Het is 21 graden en de asfalttemperatuur bedraagt 40 graden. Voorafgaand aan de sessie is de vraag of Max in deze sessie dichter bij de kop van het veld kan zitten dan de tiende plek waarop hij de vrijdag afsloot.
Als het licht aan het einde van de pitstraat op groen springt is Liam Lawson de eerste die op de baan verschijnt. In zijn kielzog zien we Hamilton gevolgd door Isack Hadjar en Franco Colapinto. Veel rijders zitten op dat moment nog niet in hun auto’s waaronder Max en Norris. Waar Hamilton meteen weer de pits opzoekt is het Colapinto de eerste die een tijd op de klokken brengt.
Na een kleine tien minuten zien we nog maar vier tijden op de klok. Naast Colapinto, Lawson en Hadjar is ook de Sauber van Hülkenberg terug te vinden op de lijst. Langzaamaan wordt het drukker op de baan als ook Gabriel Bortoleto zich meldt. Hamilton rijdt op de zachte banden een snelle ronde maar is daarmee niet sneller dan Nico Hülkenberg op mediums. De Brit laat 23 duizendsten liggen.
Na dik een kwartier zien we Max op de baan verschijnen en zijn eerste snelle rondje brengt hem een tweede tijd op een tiende van een seconde achter Norris. Even later is dit een P3 als Leclerc P1 overneemt van Norris. In de periode die volgt blijft het aan kop van het veld stuivertje wisselen tussen Leclerc en Norris. Even later is het ook Max die een duit in het zakje doet en P1, op de mediums, overneemt van Norris. Tsunoda werkt zich kortstondig achter Max op naar P2 voordat Leclerc P1 weer overneemt van Max. De Monegask is een tiende rapper dan de Nederlander.
Halverwege de sessie zien we Max een grote stap nemen en, nog steeds rijdende op de medium banden, middels drie paarse sectoren P1 weer overnemen van Leclerc. Meteen daarna keert de snelle Limburger weer terug naar de pits. Dat doet overigens bijna het hele veld want het wordt, met nog iets minder dan 25 minuten op de klok relatief rustig op de baan.
Bij McLaren zien we Piastri moeite hebben om aan te knopen bij de tijden van zijn teamgenoot Norris dit weekend. De Australiër, leider in het wereldkampioenschap, kijkt voortdurend tegen een achterstand aan van meerdere tienden aan bij zijn Britse stalgenoot.
Met nog twintig minuten te gaan gaat Max naar buiten op een nieuwe set zachte banden. De Nederlander is de eerste met een serieuze kwalificatiesimulatie op deze band en we zien dat het hem in de eerste poging niet lukt om zijn eigen tijd te verbeteren. "Ik gleed veel over alle vier de wielen in bocht acht en de laatste bocht", aldus Max over de boordradio.
In de slotfase gaat Piastri kortstondig aan Norris voorbij voor P3, maar de Brit countert vrijwel meteen. Leclerc gaat aan Max voorbij en neemt daarmee P1 over van de Nederlander. Het gat is met een kleine drie tienden aanzienlijk.
Met nog een kleine twee minuten te gaan zorgt Hamilton voor een rode vlag. De Brit is er in zijn Ferrari in bocht drie hard afgegaan en staat stil in bocht vier. Hij is oké en daarmee zit de sessie erop.
Prijsvraag GP Monaco: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!
Uitslag derde vrije training van Monaco:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:10.953 | 25 | |
2 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:11.233 | +0.280s | 23 |
3 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:11.247 | +0.294s | 23 |
4 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:11.398 | +0.445s | 21 |
5 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 1:11.516 | +0.563s | 26 |
6 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:11.668 | +0.715s | 24 |
7 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls Honda RBPT | 1:11.814 | +0.861s | 33 |
8 | Carlos Sainz | SAI | Williams Mercedes | 1:11.893 | +0.940s | 24 |
9 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:11.952 | +0.999s | 21 |
10 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 1:12.013 | +1.060s | 23 |
11 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:12.066 | +1.113s | 22 |
12 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:12.101 | +1.148s | 22 |
13 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber Ferrari | 1:12.125 | +1.172s | 25 |
14 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:12.194 | +1.241s | 20 |
15 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:12.202 | +1.249s | 24 |
16 | Oliver Bearman | BEA | Haas Ferrari | 1:12.251 | +1.298s | 20 |
17 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls Honda RBPT | 1:12.271 | +1.318s | 30 |
18 | Esteban Ocon | OCO | Haas Ferrari | 1:12.499 | +1.546s | 25 |
19 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber Ferrari | 1:12.601 | +1.648s | 28 |
20 | Franco Colapinto | COL | Alpine Renault | 1:12.851 | +1.898s | 32 |