scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max start Grand Prix van Monaco vanaf P5: 'We hebben de mechanische grip niet'

Gepubliceerd op 24 mei 2025 door Johan Peeters

Max Verstappen zal de Grand Prix van Monaco als vijfde starten. Lando Norris reed zijn McLaren naar de polepositie voor de Ferrari van Charles Leclerc op P2, en de McLaren van Oscar Piastri op P3. De Ferrari van Lewis Hamilton vinden we terug op P4. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, sloot de kwalificatie af als twaalfde.

“Vooral in die middensector verliezen we gewoon te veel tijd”, laat Max na afloop van de kwalificatie in de straten van Monte Carlo weten. ”We hebben gewoon de mechanische grip niet in de langzame bochten, maar dat is al iets waar we langer problemen mee hebben en dat zie je op meerder circuits terug.”

Max vervolgt: “En hier heb je nog langzamere bochten en vooral in sector twee bochten die wegvallen aan de binnenkant en waar je kerbs moet pakken en daar gaat onze auto niet fijn overheen. Dat is niet te compenseren. Zodra we aan de kwalificatie begonnen, zag je al dat we er niet inzaten en dan is die vijfde plek gewoon normaal.”

Vooruitblikkend op de race van zondag laat de viervoudig wereldkampioen optekenen: “Ik denk daar niet te veel over na, het kan positief voor je werken en negatief voor je werken met die twee pitstops. Uiteindelijk zijn het 24 wedstrijden en deze moeten we gewoon afvinken.”

Als Q1 van start gaat is het weer, zoals het hele weekend al het geval is, prima in Monaco. Na zijn crash in de slotfase van de derde vrije training, is het team van Ferrari er toch in geslaagd de auto van Lewis Hamilton klaar te krijgen voor de kwalificatie. Voor de rijders zal het vooral zaak zijn een kwalificatierondje zo te plannen dat ze geen last van verkeer hebben. Dit geldt natuurlijk vooral in Q1 waar het qua aantal auto’s het drukste zal zijn.

Oliver Bearman heeft waarschijnlijk weinig te winnen tijdens deze kwalificatie. Hij kreeg op vrijdag een gridstraf van tien plaatsen voor het inhalen onder een rode vlag. Zodoende moet hij minstens P9 eindigen, als wil hij voorkomen dat hij vanaf de laatste startplek moet beginnen.

Sommige coureurs kiezen ervoor twee opwarmronden te rijden voordat ze een snelle ronde starten. Halverwege Q1 is de top drie als volgt: Norris, Piastri en Max, terwijl Isack Hadjar, Nico Hülkenberg Franco Colapinto, Lance Stroll en Pierre Gasly in de gevarenzone staan.

Als de vlag valt voor Q1 is Leclerc snelste voor Norris en Piastri. Max is vierde terwijl Kimi Antonelli zijn Mercedes nog even in de muur zet. Einde kwalificatie voor de jonge Italiaan die daarmee ook nog voor een rode vlag zorgt, daardoor start Q2 iets later. Gabriel Bortoleto, Bearman, Gasly, Stroll en Colapinto zijn de sigaar en kunnen gaan douchen.

Bij de start van Q2 zijn er enkele coureurs die ervoor kiezen om op een set mediums de baan op te gaan. Max begint, net als beide McLarens op een nieuwe set softs. George Russell zorgt voor een code rood, omdat zijn Mercedes is stilgevallen in de tunnel. Daarmee loopt de kwalificatie voor Mercedes uit op deceptie omdat eerder Antonelli al in de muur eindigde. Na de eerste run staan Norris, Max en Leclerc in de top drie. Achteraan in het veld staan Esteban Ocon, Tsunoda, Piastri en beide Mercedessen buiten de top tien en daarmee in de gevarenzone.

Als de baan weer wordt vrijgeven, staan er nog tien minuten op de klok. In het laatste deel van Q2 Blijft Max lang binnen, terwijl de rest wel naar buiten gaat. Met nog iets meer dan vier minuten te gaan, gaat Max dan toch naar buiten. De wereldkampioen is teruggezakt naar P6 en rijdt op een eerder gebruikte set zachte banden en klimt daarop naar P3.

Bij het vallen van de vlag voor Q2 staan Norris, Leclerc en Alex Albon in de top drie. Carlos Sainz, Tsunoda, Hülkenberg, en beide Mercedessen hebben het niet gered en daarmee zit hun zaterdag erop.

Als Q3 van start gaat, zien we een set medium banden onder de Haas van Ocon.  Er zijn coureurs die op een gebruikte set zachte banden naar buiten gaan maar ook op nieuwe. Na de eerste run staat Norris op P1 voor Piastri, Leclerc en Max. Er lijkt opeens geen kruid gewassen tegen beide McLarens.

Bij de start van de allesbeslissende run in Q3 gaan Norris en Piastri al vroeg naar buiten. Beide mannen verbeteren hun tijd, met Norris voor Piastri. Hamilton klimt naar P3 terwijl Leclerc even later naar P1 springt. Max redt het niet waardoor P5 zijn deel is. Beide McLarens rijden een tweede ronde op deze banden en alleen Norris weet daar optimaal gebruik van te maken. De Brit kaapt P1 knap weg voor de neus van Leclerc en start daardoor de race op zondag vanaf polepositie.

Prijsvraag GP Monaco: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!

Uitslag kwalificatie van Monaco:

poscoureurteamq1q2q3
1Lando NorrisNORMcLaren Mercedes1:11.2851:10.5701:09.954
2Charles LeclercLECFerrari1:11.2291:10.5811:10.063
3Oscar PiastriPIAMcLaren Mercedes1:11.3081:10.8581:10.129
4Lewis HamiltonHAMFerrari1:11.5751:10.8831:10.382
5Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda RBPT1:11.4311:10.8751:10.669
6Isack HadjarHADRacing Bulls Honda RBPT1:11.8111:11.0401:10.923
7Fernando AlonsoALOAston Martin Mercedes1:11.6741:11.1821:10.924
8Esteban OconOCOHaas Ferrari1:11.8391:11.2621:10.942
9Liam LawsonLAWRacing Bulls Honda RBPT1:11.8181:11.2501:11.129
10Alexander AlbonALBWilliams Mercedes1:11.6291:10.7321:11.213
11Carlos SainzSAIWilliams Mercedes1:11.7071:11.362
12Yuki TsunodaTSURed Bull Racing Honda RBPT1:11.8001:11.415
13Nico HulkenbergHULKick Sauber Ferrari1:11.8711:11.596
14George RussellRUSMercedes1:11.507
15Kimi AntonelliANTMercedes1:11.880
16Gabriel BortoletoBORKick Sauber Ferrari1:11.902
17Oliver BearmanBEAHaas Ferrari1:11.979
18Pierre GaslyGASAlpine Renault1:11.994
19Lance StrollSTRAston Martin Mercedes1:12.563
20Franco ColapintoCOLAlpine Renault1:12.597