Max op P10 in Barcelona: 'Frustrerend dat ik de positie terug moest geven'
Gepubliceerd op 01 juni 2025 door Yvonne Huijs
Max Verstappen heeft de Grand Prix van Spanje als tiende afgesloten, na een race vol spannende strategieën en late chaos. De Nederlander lag even op podiumkoers, maar viel na een hectisch einde en een tijdstraf terug. Oscar Piastri won de race, met teamgenoot Lando Norris op P2 en Charles Leclerc als derde. George Russell pakte de vierde plek, terwijl Nico Hülkenberg met een sterke race naar P5 reed.
Na afloop van de race zegt Max: “We hebben drie stops geprobeerd en dat ging best goed. We hadden het ook wel nodig, want de banden sleten snel. Die derde plek zag er wel heel zeker uit, maar helaas kwam op het laatst de safety car en we hadden geen nieuwe banden meer over. We hadden nog wel een set softs, maar die waren vijf of zes ronden oud. Dus dat was ook niet ideaal.”
Uiteindelijk kreeg Max op het laatst de harde band van het team. Daarover zegt hij: “De harde band was niet de juiste band. Met nog maar zes ronden te gaan kan iedereen voluit gaan en ik had echt minder grip op de harde band. Niemand verwachtte dat de harde band zo slecht zou zijn. Misschien was het beter geweest om buiten te blijven met nog maar zes ronden te gaan. Maar dat is makkelijk om achteraf te zeggen.”
Op het laatst waren er incidenten met Leclerc en Russell, waarvan laatstgenoemde hem een tijdstraf opleverde. Daarover zegt Verstappen: “Ik had nul grip, dus de auto brak helemaal uit in de laatste bocht. Daarna werd ik op het midden van het rechte stuk opeens tegen mijn wielen aangereden. En daarna in bocht 1… je mag zelf invullen wat daar gebeurde. Ik denk dat het redelijk duidelijk was. Het is natuurlijk redelijk frustrerend dat ik die positie terug moet geven. Daar was ik het niet mee eens, dat kon je wel zien. Uiteindelijk kreeg ik dan die straf voor dat andere moment. Nou ja, dat is dan zo.”
Het is goed warm in Barcelona: het kwik stijgt tot 30 graden, terwijl de asfalttemperatuur al richting de 50 graden gaat. Max Verstappen start vanaf de derde plek, nadat hij zaterdag beide McLarens voor zich moest dulden. Als alle lichten uit zijn, is polesitter Piastri pijlsnel weg. Ook Verstappen is scherp: hij weet de twee McLarens meteen te splitsen en gaat voorbij aan Norris. Nico Hülkenberg kent een indrukwekkende openingsfase en weet vijf posities te winnen. Beide Ferrari-coureurs rijden ook naar voren – Hamilton wint één plek en Leclerc twee – terwijl Russell en Antonelli terugvallen in de hectiek van de eerste paar ronden.
Leclerc zit enkele ronden vast achter Hamilton, maar in ronde tien grijpt Ferrari in en geeft een teamorder om van positie te wisselen. Piastri weet ondertussen een paar seconden bij Max weg te rijden, terwijl Norris steeds dichterbij komt. Verstappen geeft aan dat hij grip tekortkomt in vergelijking met McLaren. In ronde dertien slaat Norris toe – Verstappen verdedigt niet en laat hem zonder veel moeite passeren. Thuisheld Alonso zoekt even het grind op in bocht vijf, maar kan zijn weg vervolgen.
In ronde veertien maakt Verstappen zijn pitstop en wisselt naar een nieuw setje zachte banden. Hij komt terug op P8 en zet direct de aanval in met snelle rondetijden, waarmee hij een undercut probeert in te zetten op Norris. Terwijl hij snel terrein wint op de McLarens duiken eerst Norris en daarna Piastri de pits in voor mediums. Beiden komen achter Verstappen de baan op, waardoor hij de leiding in de race herpakt.
Dan opnieuw schade aan de voorvleugel voor Alexander Albon, dit keer na contact met Liam Lawson. Eerder in de race raakte deze al beschadigd. Het team laat Albon eerst zijn tijdstraf van tien seconden uitzitten en laat hem een ronde later uitvallen om een grifstraf in de volgende race te voorkomen.
Verstappen is niet tevreden over de auto. Hij geeft via de boordradio aan dat deze moeilijk is om te besturen en dat hij niet goed kan remmen. In ronde dertig duikt hij opnieuw de pits in, dit keer voor een set mediums. Hij komt terug op P4, achter Leclerc, maar haalt die al snel in. Verstappen is sneller dan de McLarens voor hem. Norris heeft het zwaarder: hij meldt dat zijn banden flink aan het slijten zijn. Maar dan weet Piastri toch iets te vinden, want hij versnelt en rijdt weer weg bij Norris en Verstappen.
In ronde 48 maakt Verstappen zijn derde pitstop en wisselt opnieuw naar de zachte band. Een ronde later volgt Norris en weer een ronde daarna komt ook Piastri binnen. De volgorde blijft intact: Piastri leidt, gevolgd door Norris en Verstappen. Max probeert druk te zetten op Norris, maar klaagt over een matig gevoel met de zachte band. Beide coureurs verliezen tijd door een gevecht met achterblijvers voor hen, waar Piastri van profiteert.
Dan een ommekeer in de wedstrijd: de Mercedes van Antonelli begeeft het en strandt in het grind, wat een safety car veroorzaakt. Vrijwel het hele veld duikt de pits in. Norris en Piastri kiezen, net als de meeste anderen, voor gebruikte zachte banden. Verstappen krijgt verrassend genoeg een set nieuwe harde banden. Over de boordradio laat de regerend wereldkampioen duidelijk blijken dat hij verbaasd is over die keuze. Een gok, want tot dat moment heeft niemand de harde band gebruikt in de race.
Met nog zes ronden te gaan wordt de race hervat. Verstappen is kansloos tegen Leclerc op de zachte banden en verliest P3. Er is kortstondig contact, maar beide coureurs kunnen door. In het duel met Russell gaat Verstappen buiten de baan, waarna het team hem uit voorzorg opdraagt de positie terug te geven – tot grote ergernis van de Nederlander. Even later raakt hij Russell bij een inhaalpoging, wat hem een tijdstraf van tien seconden oplevert. Hoewel hij als vijfde over de finish komt, zakt Verstappen terug naar P10. Piastri pakt de overwinning, met Norris op P2 en Leclerc op het podium als derde. Russell eindigt als vierde, met een opvallend knappe vijfde plaats van Hülkenberg.
Uitslag Grand Prix van Spanje:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 66 | 1:32:57.375 | 25 |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 66 | +2.471s | 18 |
3 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 66 | +10.455s | 15 |
4 | George Russell | RUS | Mercedes | 66 | +11.359s | 12 |
5 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber Ferrari | 66 | +13.648s | 10 |
6 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 66 | +15.508s | 8 |
7 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls Honda RBPT | 66 | +16.022s | 6 |
8 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 66 | +17.882s | 4 |
9 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 66 | +21.564s | 2 |
10 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 66 | +21.826s | 1 |
11 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls Honda RBPT | 66 | +25.532s | 0 |
12 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber Ferrari | 66 | +25.996s | 0 |
13 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing Honda RBPT | 66 | +28.822s | 0 |
14 | Carlos Sainz | SAI | Williams Mercedes | 66 | +29.309s | 0 |
15 | Franco Colapinto | COL | Alpine Renault | 66 | +31.381s | 0 |
16 | Esteban Ocon | OCO | Haas Ferrari | 66 | +32.197s | 0 |
17 | Oliver Bearman | BEA | Haas Ferrari | 66 | +37.065s | 0 |
0 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 53 | DNF | 0 |
0 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 27 | DNF | 0 |