scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max tweede na enerverende race in Montreal: 'Agressieve strategie werkte'

Gepubliceerd op 15 juni 2025 door Coen Versteeg

Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Canada. Na een enerverend slot met een incident tussen McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris wist Max zijn tweede positie te behouden en punten goed te maken in het kampioenschap. Mercedes-coureurs George Russell en Kimi Antonelli stonden naast Max op het podium. Russell pakte de vierde overwinning in zijn Formule 1-loopbaan, terwijl Antonelli zijn eerste podiumplaats binnen wist te slepen.

“Ik denk dat de eerste stint zwaar was voor de band, maar had niet verwacht dat we de laatste stint zouden overleven. Goed werk! Ik denk dat we het gemaximaliseerd hebben. We waren agressief met de strategie maar het werkte goed”, laat Max na afloop van de race weten via de boordradio.

Na de race vervolgt de viervoudig wereldkampioen: “Ik denk dat P2 het maximale was. Het was best een goede wedstrijd. De eerste twee stints hadden we moeite met de banden. We hadden daardoor best een agressieve strategie, maar gelukkig konden we de laatste stint volhouden en was de snelheid een beetje beter, doordat er minder benzine in de auto zat. We reden een aanvallende en verdedigende race. Aanvallend met de strategie en verdedigend met de auto’s achter ons, maar het werkte voor ons. Ik denk dat dit het maximale voor ons was vandaag." Meer zat er niet in volgens Max. "We hebben gewoon de snelheid niet. Ik glijd teveel als ik mee wil doen met hun. Daardoor krijg je ook meer slijtage. Ook is de auto gewoon niet goed over de kerbs en over de hobbels dus dan speelt alles natuurlijk mee op de banden. Daar zijn we gewoon niet zo goed op. Natuurlijk probeer ik er het maximale uit te halen en altijd mee te vechten, maar je ziet wel dat we wat tekortkomen." De regerend wereldkampioen krijgt ook de vraag of hij denkt aan het kampioenschap. Daarover antwoordt hij: “Het is een lang seizoen. Je moet race voor race bekijken en we zullen altijd ons best doen.” Ook blikt hij kort vooruit op de volgende race in Oostenrijk. “Het is altijd een mooi weekend aldaar en we hebben daar goede resultaten behaald. Hopelijk kunnen we daar weer een sterk weekend neerzetten.”

Om 14:00 uur lokale tijd gaan de lichten uit in Montreal. Max is prima weg, maar hetzelfde geldt voor polesitter George Russell (Mercedes). Russell weet Max achter zich te houden en zo de leiding te behouden bij de start. Zijn teamgenoot, Kimi Antonelli, schuift een plekje op naar de derde positie. Hij haalt kampioenschapsleider Oscar Piastri (McLaren) in bij de start. Hoewel het er vooraan rustig aan toe gaat, is er achterin even wat onrust. Alexander Albon (Williams) mist de bocht, waardoor hij rechtdoor over het gras schiet. Hij komt met een flinke vaart de baan weer op, maar gelukkig weet iedereen hem te ontwijken. Albon verliest wel de nodige plekken, waardoor hij in ronde twee vanaf de tiende plek is teruggezakt naar P12.

Max blijft in de openingsfase dicht bij Russell, maar tot een echte aanval komt het niet. Vanaf ronde zeven verliest de wereldkampioen aansluiting bij de Brit, en komt Antonelli dichter bij Max. In ronde tien zit de Italiaan zelfs binnen de DRS van de Oracle Red Bull Racing-coureur. Via de boordradio laat Max weten problemen te hebben met de banden: “Het is niet goed. Erg fragiel.” Twee rondes later valt Antonelli de tweede positie aan, maar Max kiest ervoor om de pitstraat op te zoeken. Als eerste wisselt hij naar de harde band, waardoor hij terugzakt naar de negende positie. Een ronde later duikt Russell naar binnen als een reactie op de pitstop van Max. De Brit blijft voor de wereldkampioen en komt als zevende terug de baan op. De tactiek van Max lijkt wel te werken ten opzichte van Antonelli. Na de pitstop van de Mercedes-coureur ligt Max er weer voor. Piastri gaat als laatste van de top vijf naar binnen (ronde zeventien) en komt terug op de zevende positie.

Op de harde band gaat Max een stuk sneller. Hij komt dichter in de buurt van Russell en zit zelfs rond de 25ste ronde op 1,3 seconden van Russell. Toch moeten ze eerst voorbij aan Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (McLaren). Beiden zijn gestart op de harde band en rijden daardoor op de eerste twee posities. Leclerc duikt naar binnen in ronde 29 en wisselt opnieuw naar de harde band. Norris volgt een ronde later en krijgt een nieuwe set mediums. Leclerc zakt terug naar de zesde positie, achter Norris die vijfde rijdt. Russell leidt daardoor in ronde dertig de race, voor Max, Antonelli en Piastri.

Hoewel het begin van de stint sterk was van de Oracle Red Bull Racing-coureur, zakt Max na ronde dertig weg. Het gat met Russell wordt groter en Antonelli komt dichter in de buurt. Net als na de eerste stint, duikt Max naar binnen zodra Antonelli op de staart zit. Red Bull heeft een goede stop van 2,2 seconden. Een ronde later reageert de Italiaan. Ook hij heeft een goede stop en komt zij aan zij met Max de baan op. De wereldkampioen weet wel zijn positie te houden en laat de rookie achter zich. In de ronden erna weet Max langzaam maar zeker het gat iets te vergroten. Ook het gat met Russell is iets kleiner geworden. Na zijn tweede pitstop is het gat 3,5 seconden. De McLarens duiken weer wat later naar binnen. Piastri zoekt in ronde 45 de pits op. Hij komt twee seconden achter Antonelli de baan op. Niet veel later wisselt ook Norris voor de laatste keer zijn banden. Hij komt achter zijn teamgenoot terecht. Met nog zestien rondes te gaan leidt Russell de race. Hij rijdt voor Max en Antonelli, die worden opgejaagd door de McLarens op de vierde en vijfde positie.

In de slotfase ontketent er een strijd vooraan. Met nog dertien rondes te gaan, ligt de gehele top vijf binnen twee seconden van degene voor hem. Piastri opent de aanval op Antonelli, maar weet er niet aan voorbij te gaan. Even is er rust in de kopgroep door wat achterblijvers, maar in ronde 62 komt de eerste echte aanval. Norris valt zijn McLaren-teamgenoot Piastri aan voor de vierde positie, maar weet er niet aan voorbij te komen. Twee rondes later zit niet alleen Norris in de DRS, maar ook Piastri. Hij zit binnen een seconde van de derde positie. Toch zet Norris in ronde 66 de aanval in. In de hairpin gaat hij voorbij aan Piastri, maar de Australiër kruist terug. Zij aan zij rijden ze naar de laatste chicane, waar Piastri het laatste remt, waardoor hij voor zijn teamgenoot het rechte stuk op komt. Norris zit er dicht achter en rijdt tegen de achterkant van de kampioenschapsleider aan, waardoor het einde race is voor de Brit. Via de boordradio biedt hij zijn excuses aan en geeft Norris toe dat hij fout zat. Hij is oké en stapt zelf de auto uit. De safety car komt de baan op, waardoor de race finisht met een neutralisatie. Russell wint de Grand Prix van Canada, voor Max en Antonelli. Het is de 117de podiumplaats voor Verstappen in de Formule 1 en de eerste voor Antonelli. Piastri kan na de aanrijding wel finishen en eindigt als vierde.

Uitslag Grand Prix van Canada:

poscoureurteamrondentijdpunten
1George RussellRUSMercedes701:31:52.68825
2Max VerstappenVERRed Bull Racing Honda RBPT70+0.228s18
3Kimi AntonelliANTMercedes70+1.014s15
4Oscar PiastriPIAMcLaren Mercedes70+2.109s12
5Charles LeclercLECFerrari70+3.442s10
6Lewis HamiltonHAMFerrari70+10.713s8
7Fernando AlonsoALOAston Martin Mercedes70+10.972s6
8Nico HulkenbergHULKick Sauber Ferrari70+15.364s4
9Esteban OconOCOHaas Ferrari69+1 lap2
10Carlos SainzSAIWilliams Mercedes69+1 lap1
11Oliver BearmanBEAHaas Ferrari69+1 lap0
12Yuki TsunodaTSURed Bull Racing Honda RBPT69+1 lap0
13Franco ColapintoCOLAlpine Renault69+1 lap0
14Gabriel BortoletoBORKick Sauber Ferrari69+1 lap0
15Pierre GaslyGASAlpine Renault69+1 lap0
16Isack HadjarHADRacing Bulls Honda RBPT69+1 lap0
17Lance StrollSTRAston Martin Mercedes69+1 lap0
18Lando NorrisNORMcLaren Mercedes66DNF0
0Liam LawsonLAWRacing Bulls Honda RBPT53DNF0
0Alexander AlbonALBWilliams Mercedes46DNF0