Max vijfde in tumultueuze Britse regenrace: 'Waardeloze wedstrijd'
Gepubliceerd op 06 juli 2025 door Niels Hendrix
Lando Norris heeft zijn thuisrace op Silverstone gewonnen. Zijn McLaren-teamgenoot Oscar Piastri leek op de winst af te stevenen, maar een tijdstraf wierp hem een plek terug in een chaotische regenrace. De Duitse Sauber-coureur Nico Hülkenberg completeerde het podium van de Britse Grand Prix, voor het eerst na vijftien jaar in de Formule 1.
Polesitter Max Verstappen had het vanaf het begin af aan lastig in de incidentrijke regenrace, die meerdere onderbrekingen in de vorm van (virtual) safety cars kende. Een spin bij een van de herstarts wierp hem terug en de Nederlandse Oracle Red Bull Racing-coureur wist zich daarna maar moeizaam weer naar voren te werken. Uiteindelijk zat er niet meer in dan de vijfde plek.
“Het waren lastige omstandigheden. Gisteren ging het goed, maar vandaag was het ontzettend moeilijk”, aldus Max, die dankzij een afstelling met weinig downforce de pole positie had weten te pakken, maar daar op zondag in de regen juist nadeel van had. “Vanaf de start hadden we niet de snelheid. Bij de herstart spinde ik. Ik ging gewoon op het gas en weg was de auto. Daardoor kwam ik in het middenveld terecht, maar ik had toen ook niet meer snelheid en dat is gewoon niet goed.”
Max zegt tot besluit: “Met deze vleugelstanden en weinig grip, waren we eigenlijk best slecht. Het was een beetje een waardeloze wedstrijd. Ik had wel verwacht dat het een moeilijke race zou worden met dit weer, maar zo moeilijk en lastig ook weer niet.”
Op een grotendeels opgedroogde baan na eerdere regenbuien op Silverstone, gaat Max vanaf pole positie van start. Hij weet de leiding te behouden voor Piastri, Norris en Hamilton. Het hele veld staat initieel op intermediates, maar een handvol coureurs kiest er nog voor de start voor om naar slicks te wisselen en de race vanuit de pits aan te vangen. Ook Russell en Leclerc nemen die gok.
Liam Lawson rijdt met zijn linkerachterwiel over het rechtervoorwiel van Esteban Ocon en de Racing Bulls-coureur ligt met schade uit de wedstrijd. Er volgt een virtual safety car situatie van een paar ronden. Vlak daarna schiet Gabriel Bortoleto er op zijn mediums vanaf. Met een beschadigde achtervleugel probeert hij zijn Sauber naar de pits terug te rijden, maar de Braziliaan strandt, waarna er voor de tweede keer een virtual safety car periode volgt.
Max zijn intermediates slijten hard en hij komt driftend de bocht door. In de achtste ronde wordt de race weer hervat en zit Piastri in de versnellingsbak van Verstappen. Het duurt niet lang voor de Brit met de snellere McLaren de Oracle Red Bull Racing-coureur voorbijsteekt.
Het begint te regenen en de coureurs die op slicks staan, komen een voor een weer binnen. Hun gok heeft niets opgeleverd. Ondertussen is Piastri zes seconden los van Verstappen, terwijl Norris bij Max is aangesloten. De Nederlander schiet even langs de baan en Norris profiteert. Zowel Piastri, Norris als Verstappen komen binnen voor nieuwe intermediates. Omdat Red Bull Racing een snellere stop aflevert, zit Max weer op P2 voor Norris.
Na twaalf ronden ligt Max tien seconden achter Piastri en twee seconden voor Norris. Maar de regen maakt de omstandigheden bijzonder listig. Omdat de regen doorzet, wordt uit veiligheidsoverwegingen de safety car ingezet. Achter de top drie bestaande uit Piastri, Verstappen en Norris, is het verrassenderwijs Lance Stroll die zich heeft opgewerkt naar P4. De Canadese Aston Martin-coureur wordt gevolgd door Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, Esteban Ocon en Lewis Hamilton.
In ronde achttien gaat de safety car naar binnen. Russell gaat naar P8, terwijl Hamilton P7 pakt. Isack Hadjar crasht hard met zijn Racing Bull en de safety car keert voor de tweede keer op de baan. Hij blijkt achterop Antonelli te zijn gereden, die in de spray amper zichtbaar was. De beschadigde Mercedes kan wel z’n weg vervolgen.
Bij de herstart in de 22e ronde remt Piastri zo hard af dat hij bijna stilstaat. Max kan hem nog net ontwijken. Die actie van de Brit wordt onderzocht, terwijl de race hervat wordt. Maar daarbij spint Max en valt hij terug van P2 naar P10. Beide McLaren-auto’s zijn op dat moment twee seconden sneller dan de rest.
Hamilton maakt een klein uitstapje, waardoor hij achter Russell belandt. De FIA stewards delen dan een tijdstraf van tien seconden uit aan Piastri voor zijn rijgedrag achter de safety car. Een paar ronden later weet Hamilton Russell uit te remmen voor P6. In de 30e ronde haalt de Britse Ferrari-coureur Gasly in en ligt hij vijfde. Max, wiens auto is afgesteld met weinig neerwaartse druk wat ongunstig is in deze natte omstandigheden, kan geen vuist maken tegen de Williams van Carlos Sainz op P9.
In ronde 35 wordt DRS weer toegestaan en haalt Hülkenberg Stroll in voor P3, terwijl ook Hamilton de Aston Martin voorbij gaat. Ook Max slaat zijn slag en hij gaat naar P9. In ronde 38 is Alonso de eerste die droogweerbanden (mediums) aandurft. Russell volgt zijn voorbeeld en hij wisselt naar de harde band, maar het asfalt lijkt nog niet droog genoeg, wat bevestigd wordt als de Brit eraf spint.
In ronde 42 komt Max binnen voor slicks. Hij gaat de laatste tien ronden op mediums aanvangen, terwijl Hamilton – die gewisseld is naar softs – een uitstapje maakt. Daardoor kan ook Hülkenberg naar slicks wisselen en P3 vasthouden. Max, die zesde ligt, heeft ondertussen de grootste moeite om de Red Bull op het asfalt te houden, als ook de McLarens om de beurt binnenkomen.
Oliver Bearman maakt een inschattingsfout en rijdt in de zijkant van zijn Haas-teamgenoot Esteban Ocon. Hoe glad het is, blijkt als ook Piastri een momentje heeft. De Australiër ligt tweede, omdat hij zijn tijdstraf tijdens z’n pitstop heeft ingelost, waardoor Norris de leiding in handen heeft gekregen. Met nog twee ronden te gaan, haalt Max Stroll in en zo finisht de viervoudig wereldkampioen als vijfde.
Norris wint de tumultueuze Britse Grand Prix voor zijn McLaren-teamgenoot Piastri. Hülkenberg finisht als derde en scoort daarmee zijn eerste Formule 1-podium in zijn 239e Grand Prix. Hamilton brengt zijn Ferrari als vierde over de streep, voor Verstappen en Stroll.
Uitslag Grand Prix van Groot-Brittannië:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lando Norris | NOR | McLaren | 52 | 1:37:15.735 | 25 |
2 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | 52 | +6.812s | 18 |
3 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | 52 | +34.742s | 15 |
4 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 52 | +39.812s | 12 |
5 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | 52 | +56.781s | 10 |
6 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | 52 | +59.857s | 8 |
7 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | 52 | +60.603s | 6 |
8 | Alexander Albon | ALB | Williams | 52 | +64.135s | 4 |
9 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | 52 | +65.858s | 2 |
10 | George Russell | RUS | Mercedes | 52 | +70.674s | 1 |
11 | Oliver Bearman | BEA | Haas | 52 | +72.095s | 0 |
12 | Carlos Sainz | SAI | Williams | 52 | +76.592s | 0 |
13 | Esteban Ocon | OCO | Haas | 52 | +77.301s | 0 |
14 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 52 | +84.477s | 0 |
15 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | 51 | +1 lap | 0 |
0 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 23 | DNF | 0 |
0 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | 17 | DNF | 0 |
0 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | 3 | DNF | 0 |
0 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | 0 | DNF | 0 |
0 | Franco Colapinto | COL | Alpine | 0 | DNS | 0 |