Max Verstappen vierde in Belgische Grand Prix: 'Heel lastig'
Gepubliceerd op 27 juli 2025 door Julien Lemmen
Max Verstappen is vierde geworden in de Grand Prix van België. De start van de race werd ruim een uur uitgesteld wegens hevige regenval. Toen de zon weer begon te schijnen en de baan opdroogde, werd het veld losgelaten op intermediates. Max kon vanaf de vierde startplek geen indruk maken, ook niet nadat er werd gewisseld naar droogweerbanden. De gehele race zat de Oracle Red Bull Racing-coureur vlak achter Charles Leclerc, maar door een regenafstelling was de topsnelheid te laag om een aanval te plaatsen, waardoor Max ook als vierde eindigde. Aan kop pakte Piastri de leiding bij de start en reed de Australiër naar zijn zesde Grand Prix-zege van het jaar. Lando Norris maakte het feest voor McLaren compleet door op P2 te finishen, terwijl Charles Leclerc in zijn Ferrari het podium completeerde.
Na afloop van de race laat Max optekenen: “Ik zat niet echt vast achter Leclerc, alleen op de intermediates, maar daarna hadden we wel dezelfde snelheid. Toen reed hij een beetje van mij weg, maar hij maakte ook een fout en daardoor zat ik er weer dicht achter.”
Eén van de redenen dat Max niet voorbij kwam aan Leclerc was de regenafstelling van de RB21: “We hebben een achtervleugel erop gezet voor de regen, maar uiteindelijk hebben we niet in de regen gereden, dus dat is ook waardeloos.” Over de beslissing om de start van de race uit te stellen heeft Verstappen dan ook een sterke mening: “Het was een hele veilige beslissing, dus dat is een beetje jammer. We hadden meteen moeten gaan, zelfs door de zwaarste regen hadden we wel doorheen kunnen komen, maar het is wat het is. De wedstrijdleiding maakt de beslissingen en daar moeten we mee leven.”
Toch was de regenafstelling niet de enige reden voor het teleurstellende resultaat zegt Max: “Onze vleugel helpt niet, maar aan de andere kant moet je ook tijd winnen in de bochten en dat deden we ook niet. Het grote probleem is nog altijd dat we onze banden niet goed onder controle kunnen houden en de balans die we hebben is niet goed genoeg om aan te vallen. Dat maakt het in de race ook moeilijk. Op de banden hadden we te veel degradatie, te veel onderstuur en dat maakt het gewoon heel lastig. Er is dus werk aan de winkel.”
De hemelsluizen staan wagenwijd open voorafgaand aan de Belgische Grand Prix op het historische circuit van Spa-Francorchamps. Om klokslag drie uur wordt er wel begonnen aan de formatieronde, maar de wedstrijdleiding besluit dat het nog te nat is om de race van start te laten gaan en alle auto’s keren terug naar de pits. Er volgt nog een hevige bui, maar na een uur begint de zon door te breken en de baan droogt snel. Om 16:20 uur lokale tijd gaat de race dan toch van start achter de safety car met alle coureurs op de intermediates. Na vier verkenningsronden worden de coureurs vrijgelaten. Bij de start behoudt Max zijn vierde plek, terwijl aan kop Oscar Piastri met een forse slipstream de leiding overneemt van teamgenoot Lando Norris aan het eind van het Kemmel Straight.
In de openingsfase zit Max in het kielzog van Leclerc voor hem, maar de RB21 is duidelijk afgesteld op nat weer, waardoor Max te veel downforce heeft en op de rechte stukken te weinig snelheid heeft om een aanval te plaatsen. In ronde twaalf zijn het de ervaren rijders Lewis Hamilton, Nico Hulkenberg, Pierre Gasly en Fernando Alonso die als eerste besluiten om te wisselen naar droogweerbanden. Leider Piastri en ook Verstappen volgen één ronde later. Max wisselt naar de medium compound banden en komt na een trage pitstop vlak voor George Russell op P7 de baan op. Weer een ronde later wisselen de laatste coureurs naar slicks, waaronder Norris, die in tegenstelling tot alle andere coureurs naar de harde compound banden wisselt en ruim achter zijn teamgenoot Piastri weer de baan op komt. Na alle pitstops ligt Verstappen weer op P4 achter Leclerc.
Max kan in het restant van de race geen indruk meer maken op Leclerc, het gat tussen de beide heren schommelt steeds rond de twee seconden. De medium compound banden van Piastri hebben aan het eind van de race hun beste tijd gehad, maar Norris komt op zijn harde banden niet snel genoeg dichtbij aan de Australiër. Hiermee pakt Piastri uiteindelijk zijn zesde Grand Prix-zege van het seizoen en hij bouwt zijn voorsprong in het kampioenschap op teamgenoot Norris uit tot zestien punten. Norris eindigt de race uiteindelijk op ruim drie seconden van Piastri op P2, terwijl Charles Leclerc met een derde plek zijn vijfde podium van het seizoen pakt. Verstappen wordt vierde op anderhalve tel van Leclerc, met George Russell op P5. Alexander Albon wordt knap zesde en houdt Lewis Hamilton achter zich. Liam Lawson, Gabriel Bortoleto en Pierre Gasly maken de top tien compleet.
Uitslag Grand Prix van België:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | 44 | 1:25:22.601 | 25 |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren | 44 | +3.415s | 18 |
3 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 44 | +20.185s | 15 |
4 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | 44 | +21.731s | 12 |
5 | George Russell | RUS | Mercedes | 44 | +34.863s | 10 |
6 | Alexander Albon | ALB | Williams | 44 | +39.926s | 8 |
7 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 44 | +40.679s | 6 |
8 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | 44 | +52.033s | 4 |
9 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | 44 | +56.434s | 2 |
10 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | 44 | +72.714s | 1 |
11 | Oliver Bearman | BEA | Haas | 44 | +73.145s | 0 |
12 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | 44 | +73.628s | 0 |
13 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | 44 | +75.395s | 0 |
14 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | 44 | +79.831s | 0 |
15 | Esteban Ocon | OCO | Haas | 44 | +86.063s | 0 |
16 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 44 | +86.721s | 0 |
17 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | 44 | +87.924s | 0 |
18 | Carlos Sainz | SAI | Williams | 44 | +92.024s | 0 |
19 | Franco Colapinto | COL | Alpine | 44 | +95.250s | 0 |
20 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | 43 | +1 lap | 0 |