Max domineert in Bakoe: 'Waanzinnig weekend'
Gepubliceerd op 21 september 2025 door Coen Versteeg
Max Verstappen heeft de Grand Prix van Azerbeidzjan gewonnen! De viervoudig wereldkampioen leidde van start tot finish en kwam met een dominante voorsprong van ruim veertien seconden over de streep. Het is de 67ste overwinning uit de Formule 1-carrière van Max. George Russell en Carlos Sainz completeerden de top drie en mochten naast de winnaar plaatsnemen op het podium.
“Yes! Wat een ongelooflijke race! On fire op beide compounds. Heel erg goed uitgevoerd. Goed gedaan voor iedereen die er bij betrokken is”, zegt Max via de boordradio na afloop van de race. Ook teambaas Laurent Mekies feliciteert Max. Hij herinnert de wereldkampioen eraan dat anderen hem hadden verteld dat het niet de beste baan was voor Max. De racewinnaar reageert lachend: “Er is altijd een moment waar het verkeerd kan gaan. Maar tegelijkertijd: zonder risico is er geen lol!”
Na afloop van de race vertelt Max: “Ik denk dat dit weekend waanzinnig voor ons was. Natuurlijk was afgelopen weekend al goed, maar voor ons is het fantastisch om hier weer te winnen. Ik denk dat de auto erg goed werkte in de race. We hadden de hele tijd vrije lucht dus konden goed op de banden passen. Het was niet makkelijk hier. Het waait flink vandaag dus de auto beweegt veel, maar ik ben natuurlijk ontzettend blij met deze prestatie.”
De kwalificatie verliep rommelig met zes rode vlaggen. Tijdens de race was er maar één safety car en verder geen incidenten. Max krijgt de vraag hoe dat komt: “Tijdens de race ben je een stuk voorzichtiger. Ook met het bandenmanagement wil je dat de éénstopper werkt, dus ben je wat voorzichtiger. Daarnaast hadden we nog niet veel op de mediums en hards gereden dus dat helpt allemaal. Ik was in ieder geval blij dat er niet veel safety cars waren.” Tot slot wordt er aan Max gevraagd of deze stijgende lijn kan worden doorgetrokken naar de rest van het seizoen. De viervoudig wereldkampioen antwoordt: “Dat is momenteel lastig te zeggen. Natuurlijk waren de laatste twee weekenden fantastisch voor ons. Singapore zal een compleet andere uitdaging worden met veel downforce, dus we gaan zien wat we daar kunnen doen."
Om 15 uur lokale tijd begint de opwarmronde in Bakoe. De zeventiende Grand Prix van het jaar begint met Max op pole met naast hem Carlos Sainz (Williams). In tegenstelling tot de Spanjaard, begint Max op de harde band. George Russell (Mercedes) en Yuki Tsunoda (Oracle Red Bull Racing) kiezen voor dezelfde strategie. De rest van de top tien gaat van start op de mediumband. Bij het uitgaan van de lichten is Max uitstekend weg. Hij behoudt de leiding en weet meteen een gaatje te trekken naar Sainz. Kampioenschapsleider Oscar Piastri (McLaren) kent een dramatische start. Eerst lijkt de Australiër te vroeg te vertrekken, corrigeert hij zichzelf, maar zakt daardoor terug naar de laatste plaats. Een paar bochten later maakt Piastri een fout onder het aanremmen en eindigt hij in de muur. De McLaren-coureur stapt zelf uit en is in orde. Hij veroorzaakt de eerste safety car van de dag. Doordat Piastri te vroeg van zijn plek kwam, reageerde Fernando Alonso (Aston Martin) ook te vroeg bij de start. De Spanjaard krijgt daarvoor een vijf seconden tijdstraf.
In ronde vijf wordt de race weer hervat. Max heeft een goede herstart en behoudt de leiding. Russell verliest tijd na wat gebakkelei met Mercedes-teamgenoot Kimi Antonelli. Hij valt daardoor terug naar de zesde positie, achter Tsunoda. Er ontstaat een rondenlang gevecht waarin de Japanse teamgenoot van Max goed verdedigt ten opzichte van Russell. In ronde tien breekt het verzet van Tsunoda en neemt Russell P5 over. Dit gevecht gebeurt ver achter Max. De viervoudig wereldkampioen rijdt weg bij Sainz. Hij rijdt ronde na ronde 1:46.1 of 1:46.2 en heeft daardoor na vijftien ronden een voorsprong van vier seconden. Achter Sainz rijdt Liam Lawson (Racing Bulls) op de derde positie voor Antonelli en Russell. McLaren-coureur Lando Norris rijdt op de achtste positie in de Ferrari-sandwich van Charles Leclerc (P7) en Lewis Hamilton (P9).
Alex Albon (Williams) is de eerste die in ronde zeventien naar binnen gaat voor een set harde banden. Op die set kan hij de race uitrijden. Hij komt achter Franco Colapinto (Alpine) de baan op. Albon probeert snel voorbij te komen aan de Argentijn en zet een inhaalactie in. Bij zijn poging tikt hij Colapinto aan, waardoor de Alpine-coureur rond gaat. Voor het incident krijgt Albon een tien seconden straf. Colapinto kan wel doorrijden. Niet veel later volgen ook andere coureurs voor hun pitstop. Zo duiken Antonelli en Leclerc naar binnen. Antonelli probeert een undercut op Lawson. De Racing-Bull coureur duikt een aantal rondes later naar binnen, maar blijft net aan voor de Italiaan. Een ronde later lukt het Antonelli wel en neemt hij de positie over. Op de baan vinden de nodige gevechten plaats, maar de leider rijdt in niemandsland. Max rijdt een uitstekende race en blijft zijn voorsprong vergroten. Niemand lijkt vandaag aan de viervoudig wereldkampioen te komen. Halverwege de race heeft Max bijna acht seconden voorsprong op de tweede plek. Via de boordradio krijgt hij een compliment van GianPiero Lambiase: “Briljante snelheid Max. Blijf zo uitlopen.”
In ronde 28 duikt Sainz naar binnen. Voor de pitstops van Max, Russell, Tsunoda en Norris moeten we wat langer wachten. Alle vier rijden lang door. In ronde 37 duikt Norris naar binnen. Zijn stop duurt lang (4,1 seconden). Als reactie op Norris gaat ook Tsunoda naar binnen. Oracle Red Bull Racing verzorgt een uitstekende pitstop, waardoor de Japanner voor Norris blijft. In ronde 39 maakt Russell een pitstop. Het is een rappe stop, waardoor Russell voor Sainz de baan op komt en de tweede positie overneemt. Tot slot is het aan Max om in ronde 41 naar binnen te gaan om te wisselen naar een set gebruikte mediums. Hij heeft alle tijd en komt met twaalf seconden voorsprong de baan op als leider in de race. Met nog acht rondes te gaan leidt de wereldkampioen de race voor Russell, Sainz en Antonelli. Lawson, Tsunoda en Norris zijn in gevecht voor de vijfde positie.
Achter Lawson ontstaat er een DRS-treintje met Tsunoda, Norris en Hamilton. In de laatste ronde probeert Norris nog Tsunoda in te halen, maar dat lukt de Brit niet. Hij moet het doen met een zevende positie. Na 51 rondes mag Martin Garrix zijn grote vriend Max Verstappen afvlaggen. Na een werkelijk dominante race, komt Max met meer dan veertien seconden voorsprong over de finish. Het is zijn vierde overwinning van het seizoen en de 67ste Grand Prix-overwinning uit Max zijn Formule 1-carrière. Ook is het de zesde grand slam voor de regerend wereldkampioen. Een grand slam houdt in dat je wint, terwijl je van pole start, alle rondes leidt en de snelste ronde van de race rijdt. Door deze grand slam staat Max nu op gelijke hoogte met Hamilton. Alleen Jim Clark (8) heeft er meer. Op het podium wordt Max vergezeld door Russell en Sainz.
Uitslag Grand Prix van Azerbeidzjan:
pos | coureur | team | ronden | tijd | punten | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | 51 | 1:33:26.408 | 25 |
2 | George Russell | RUS | Mercedes | 51 | +14.609s | 18 |
3 | Carlos Sainz | SAI | Williams | 51 | +19.199s | 15 |
4 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 51 | +21.760s | 12 |
5 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | 51 | +33.290s | 10 |
6 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | 51 | +33.808s | 8 |
7 | Lando Norris | NOR | McLaren | 51 | +34.227s | 6 |
8 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 51 | +36.310s | 4 |
9 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 51 | +36.774s | 2 |
10 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | 51 | +38.982s | 1 |
11 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | 51 | +67.606s | 0 |
12 | Oliver Bearman | BEA | Haas | 51 | +68.262s | 0 |
13 | Alexander Albon | ALB | Williams | 51 | +72.870s | 0 |
14 | Esteban Ocon | OCO | Haas | 51 | +77.580s | 0 |
15 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | 51 | +78.707s | 0 |
16 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | 51 | +80.237s | 0 |
17 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | 51 | +96.392s | 0 |
18 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | 50 | +1 lap | 0 |
19 | Franco Colapinto | COL | Alpine | 50 | +1 lap | 0 |
0 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | 0 | DNF | 0 |