Max op P3 na eerste dag in Singapore: 'De auto ging niet verkeerd'
Gepubliceerd op 03 oktober 2025 door Johan Peeters
Nadat Max Verstappen de eerste vrije training in Singapore als derde afsloot, was P3 ook zijn deel na de tweede vrije training. Oscar Piastri reed in zijn McLaren de snelste tijd, terwijl we de Racing Bulls van Isack Hadjar terugvinden op P2. Op het Marina Bay Street Circuit completeerden Fernando Alonso in zijn Aston Martin en de McLaren van Lando Norris de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, reed de elfde tijd.
“De auto ging niet verkeerd”, laat Max na de tweede vrije training in Singapore weten. ”Ik denk dat de eerste vrije training goed verliep. De auto was niet slecht, een beetje zoals de laatste twee weekenden dus zonder grote problemen.“ Max vervolgt: “In de tweede vrije training hebben we wat dingen geprobeerd en over het algemeen ben ik best tevreden, maar we hebben wat meer snelheid nodig om aan de kop van het veld te kunnen vechten.”
Vooruitblikkend op de rest van het weekend laat Max weten: “Er zijn een paar dingen die we beter willen doen. We zullen het morgen zien of dat goed genoeg is om voor de pole te kunnen gaan.”
Bij de start van de tweede vrije training is het inmiddels donker geworden en kunnen de coureurs onder het kunstlicht wennen aan de omstandigheden zoals ze ook zullen zijn tijdens de kwalificatie en de race. Als de lichten op groen gaan aan het einde van de pitstraat duurt het even vooraleer er auto’s de baan op gaan. Op het moment dat het eerste schaap over de dam is volgt de rest niet lang daarna. Veel coureurs hebben de medium banden laten monteren onder hun auto’s.
Ook Alex Albon is op de baan te vinden, dus Williams lijkt de problemen met de achterremmen van de eerste vrije training te hebben verholpen. Na een klein kwartier zien we Lando Norris het veld aanvoeren voor de Red Bull van Max op P2 en de Racing Bulls van Liam Lawson op P3 en Isack Hadjar op P4. De rondetijden blijven zakken en net op het moment dat Max weer aanzet voor een snelle ronde gaat George Russel eraf in bocht 16 en zorgt voor een rode vlag. De Brit kan zijn gehavende Mercedes op eigen kracht terugbrengen naar de pits maar de schade lijkt van dien aard dat we Russell vandaag niet meer op de baan zullen zien.
Met nog 31 minuten op de klok wordt de baan weer vrijgegeven. Het overgrote deel van de coureurs die de baan opgaan doen dit op de zachte banden. De eerste die een nieuwe snelste tijd neerzet na de rode vlag is Lewis Hamilton. Even later is het Esteban Ocon die P1 overneemt van de Brit. Dat blijft ook wel even zo want Liam Lawson zorgt voor de tweede rode vlag van de sessie. De Nieuw-Zeelander heeft met zijn Racing Bulls de muur geraakt in bocht zeventien. Zijn rechter voorwiel is kapot en zijn auto blokkeert de pitingang.
De klok tikt verder en zo gaat er belangrijke tijd verloren om data te verzamelen voor de rest van het weekend. Met nog dertien te gaan, wordt de baan weer vrijgegeven en meteen zijn er problemen voor Norris die zijn McLaren met zijn voorvleugel in de pitmuur zet. Beelden laten zien dat het een unsafe release is bij Ferrari die de eigenlijke oorzaak is. Charles Leclerc werd naar buiten gestuurd en kwam daarmee in het vaarwater van Norris.
De korte onderbreking heeft Max goed gedaan getuige de P1 die hij opeist na de hervatting van de sessie. Even later is het Piastri die P1 overneemt van de regerend wereldkampioen die een kleine voorsprong heeft op Alonso op P3. De meeste coureurs hebben na hun snelle ronde op de zachte band de focus verschoven naar de lange run. Lewis Hamilton schampt nog de muur en Hadjar springt nog naar P2 en daarmee zit de eerste dag er in Singapore op.
Prijsvraag GP Singapore: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing cap!
Uitslag tweede vrije training van Singapore:
pos | coureur | team | tijd | ronden | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | 1:30.714 | 18 |
2 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | +0.132s | 18 |
3 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | +0.143s | 18 |
4 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | +0.163s | 18 |
5 | Lando Norris | NOR | McLaren | +0.483s | 17 |
6 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | +0.508s | 17 |
7 | Esteban Ocon | OCO | Haas | +0.584s | 18 |
8 | Carlos Sainz | SAI | Williams | +0.585s | 20 |
9 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | +0.752s | 17 |
10 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | +0.777s | 17 |
11 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | +0.994s | 17 |
12 | Oliver Bearman | BEA | Haas | +0.997s | 17 |
13 | Alexander Albon | ALB | Williams | +1.346s | 19 |
14 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | +1.355s | 18 |
15 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | +1.605s | 18 |
16 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | +1.744s | 19 |
17 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | +1.931s | 10 |
18 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | +2.005s | 18 |
19 | Franco Colapinto | COL | Alpine | +2.425s | 19 |
20 | George Russell | RUS | Mercedes | +2.517s | 6 |