scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max finisht als tweede in Singapore: 'Moeilijker dan ik had gehoopt'

Gepubliceerd op 05 oktober 2025 door Yvonne Huijs

Max Verstappen is tijdens de Grand Prix van Singapore als tweede geëindigd. De Nederlander was niet tevreden over zijn RB21, maar wist Lando Norris in de spannende slotfase achter zich te houden. George Russell reed een ijzersterke race en won met volle overtuiging. Lando Norris pakte de laatste podiumplek en vierde dubbel feest met het binnenhalen van het constructeurskampioenschap voor McLaren. Oscar Piastri pakte de vierde plek, met Kimi Antonelli op P5, in een slopende race waarin opvallend genoeg geen uitvallers waren en geen safety cars verschenen.

“De baan was pas net opgedroogd en ik begon aan de vieze kant van de baan, dus we wilden iets anders proberen”, vertelt Max na de race. “Het was een gok om op de zachte band te gaan. Het probleem is dat we heel weinig grip hadden bij de start. Dus we hebben het geprobeerd, maar dat lukte niet echt.” Hierna was het een kwestie van overleven, volgens Max: “Ik probeerde natuurlijk om die banden heel te houden. We moesten iets vroeger naar de harde band, maar het grootste probleem zat ’m in andere dingen. Ik had veel problemen met terugschakelen en opschakelen. De auto was ook heel nerveus aan de achterkant. Dus dat maakte het allemaal niet makkelijk. De hele race was het best moeilijk, moeilijker dan ik had gehoopt om verschillende redenen.”

Max liet tijdens de race duidelijk zijn ontevredenheid over een aantal zaken in de auto merken. Hij geeft aan samen met zijn team te gaan uitzoeken waarom bepaalde dingen misgingen: “Er zijn een paar dingen die we moeten begrijpen. Maar als we meer snelheid hadden gehad, kun je alsnog niet inhalen zonder dat er iets geks gebeurt. Voor ons was tweede het maximale resultaat.” Max had tijdens de race een moment waarop hij doorschoot in bocht 14. Hierover zegt hij: “De auto duwde de hele tijd door met terugschakelen, dus ik moest best wel wat dingen aanpassen aan de balans. Het terugschakelen duwt de auto door, maar qua balans had ik overstuur. Dus het is heel lastig om dat te besturen. Daardoor blokkeerde ik een keer. Daarna was het meer overleven en proberen om die tweede plek vast te houden.”

Op vrijdag en zaterdag was Max positief over de auto. Op de vraag of hij vandaag verrast was, antwoordt hij: “We hadden natuurlijk, net als iedereen, geen goede long run gedaan. Maar gedurende het weekend hebben we een paar aanpassingen moeten maken aan de auto. Ik denk dat die uiteindelijk toch negatief hebben uitgepakt voor de wedstrijd. Er zat niet echt meer in vandaag. Ik probeerde er het beste van te maken. Het gaat beter, maar nog niet goed genoeg.”

Zoals altijd is het zweten geblazen in Singapore: 29 graden in de lucht, 33 graden op het asfalt. Veel coureurs trotseren de warmte met een koelvest aan. Degenen die dat niet doen, zoals Max, moeten 500 gram aan ballast meenemen in de auto. Tot een half uur voor de race regende het, maar de baan is inmiddels zo goed als opgedroogd. Toch zijn hier en daar nog wat vochtige plekken te vinden. Max start vanaf P2, naast George Russell. De hele top zeven begint op mediums, maar Max vangt aan op zacht rubber.

Russell is bij de start meteen pijlsnel weg. We zien wat ellebogenwerk tussen Lando Norris en Oscar Piastri. Norris beschadigt zijn voorvleugel tijdens een inhaalactie op zijn teamgenoot, die overduidelijk niet blij is met de actie. Zowel McLaren als de stewards ondernemen verder geen actie. Russell is er ondertussen als een haas vandoor; Max kan niet aanhaken, terwijl Norris ook de aansluiting verliest op Max. De Nederlander meldt dat het terugschakelen niet goed werkt. McLaren probeert met Norris ondertussen een spelletje te spelen met Max. Het team geeft aan een undercut te willen proberen, maar houdt Norris op het laatste moment toch buiten. Red Bull Racing valt er niet voor en houdt Max buiten.

Russell lijkt vooralsnog onaantastbaar in Singapore. De Brit heeft zijn voorsprong op Max in ronde twintig al uitgebreid naar tien seconden. Max komt naar binnen voor een set harde banden en komt na een prima pitstop voor de neus van Alonso terug de baan op, op P7. Met een gat van acht seconden tot Hamilton heeft hij vrij baan om naar voren te rijden. Dit lukt aardig, maar toch klinkt de Nederlander niet gelukkig op de boordradio. Hij geeft aan dat alles tegenzit, doelend op de auto.

Max is na zijn stop sneller dan Russell en pakt een paar snelste racerondes. Wanneer Russell zijn stop maakt, komt hij weer de baan op op P3, vier seconden voor Max. Na de pitstops van McLaren pakt hij opnieuw de leiding. Zowel Alonso als Piastri hebben last van een zeer trage pitstop, waardoor ze kostbare tijd verliezen. Max is in dit deel van de wedstrijd iets sneller dan Russell en komt langzaam maar zeker dichterbij de leider. Piastri en Norris hebben ongeveer hetzelfde tempo, maar kunnen niet echt dichterbij komen.

Het harde werk van Max wordt echter deels tenietgedaan door een verremming in bocht 14. Hij weet de muur maar net te ontwijken en het gat naar Russell wordt vergroot naar vijf seconden. Ook Norris is opeens een stuk dichterbij, anderhalve seconde om precies te zijn. Een foutje van de McLaren-coureur geeft Max echter weer iets meer ademruimte. Max vraagt om hulp van zijn team. Hij geeft aan dat de achterrem aanvoelt als een handrem en dat de balans vreselijk is.

Nico Hülkenberg zorgt kortstondig voor een gele vlag. De Duitser verliest de achterkant bij het aanremmen en spint van de baan, maar weet de muur te ontwijken en kan op eigen kracht weer verder. Ondertussen heeft Norris zich volledig bij Max aangesloten, terwijl Russell opnieuw wegrijdt. Ook Piastri vindt zijn ritme en komt steeds dichter bij zijn teamgenoot. Norris blijft ronde na ronde in de DRS rijden van Max, maar een inhaalactie blijft voorlopig uit.

Hamilton heeft het tempo ook goed te pakken: hij is naar binnen gekomen voor een tweede pitstop en werkt zichzelf in de slotfase de top vijf in op de zachte band. Het geluk houdt echter snel op voor de Ferrari-coureur: de remmen laten het afweten en hij moet weer toezien hoe Antonelli en Leclerc hem passeren. Max heeft in de slotronden vaak in zijn spiegels moeten kijken, maar weet toch als tweede over de finish te komen. Russell wint de race met volle overtuiging, terwijl Norris het podium compleet maakt. Voor McLaren is het dubbel feest: het team pakt ook nog eens het constructeurskampioenschap hier in Singapore.

Uitslag Grand Prix van Singapore:

poscoureurteamrondentijdpunten
1George RussellRUSMercedes621:40:22.36725
2Max VerstappenVERRed Bull Racing62+5.430s18
3Lando NorrisNORMcLaren62+6.066s15
4Oscar PiastriPIAMcLaren62+8.146s12
5Kimi AntonelliANTMercedes62+33.681s10
6Charles LeclercLECFerrari62+45.996s8
7Fernando AlonsoALOAston Martin62+80.667s6
8Lewis HamiltonHAMFerrari62+85.251s4
9Oliver BearmanBEAHaas62+93.527s2
10Carlos SainzSAIWilliams61+1 lap1
11Isack HadjarHADRacing Bulls61+1 lap0
12Yuki TsunodaTSURed Bull Racing61+1 lap0
13Lance StrollSTRAston Martin61+1 lap0
14Alexander AlbonALBWilliams61+1 lap0
15Liam LawsonLAWRacing Bulls61+1 lap0
16Franco ColapintoCOLAlpine61+1 lap0
17Gabriel BortoletoBORKick Sauber61+1 lap0
18Esteban OconOCOHaas61+1 lap0
19Pierre GaslyGASAlpine61+1 lap0
20Nico HulkenbergHULKick Sauber61+1 lap0